Schriftelijke vragen : Het artikel ‘Scholen die gedwongen hun energiecontract opzegden zijn tot twaalf keer duurder uit’
Vragen van de leden De Hoop, Thijssen (beiden PvdA), Peters en Bontenbal (beiden CDA) aan de Mministers voor Primair en Voortgezet Onderwijs en van Klimaat en Energie over het artikel «Scholen die gedwongen hun energiecontract opzegden zijn tot twaalf keer duurder uit» (ingezonden 15 september 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Scholen die gedwongen hun energiecontract opzegden
zijn tot twaalf keer duurder uit»?1
Vraag 2
Heeft u een duidelijk overzicht alle scholen die door het gedwongen opzeggen van contracten
met Gazprom in directe financiële moeilijkheden komen? Heeft u met hen allen contact
opgenomen met als doel een oplossing te vinden voor deze extreme prijsstijging?
Vraag 3
Kunt u schetsen welke scenario’s u voorziet voor zowel deze scholen die gedwongen
hun contract opzegden alsook alle andere scholen die te maken krijgen met prijsstijgingen?
Met welke financiële bandbreedtes houdt u rekening en welke impact hebben die respectievelijk
op de financiële situatie van schoolbesturen?
Vraag 4
Deelt u de mening dat de onderwijskwaliteit absoluut niet mag lijden onder de oplopende
energieprijzen? Zo ja, hoe gaat u dit voorkomen?
Vraag 5
Welke plannen en mogelijke maatregelen liggen er klaar om noodlijdende scholen te
ondersteunen? Zijn deze plannen toereikend om te voorkomen dat scholen moeten bezuinigen
op onderwijsbudget?
Vraag 6
Op welke wijze worden scholen ondersteund om de huisvesting beter te isoleren? Heeft
verduurzaming genoeg urgentie, mede gelet op de ventilatie-eisen die betere isolatie
nog noodzakelijker maken?
Vraag 7
Zijn er, zoals voor kantoorgebouwen, concrete prestatiedoelen of -afspraken over verduurzaming
van schoolgebouwen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke, en worden scholen hier voldoende
in ondersteund?
Vraag 8
Erkent u dat er grote verschillen zijn tussen scholen, zowel qua staat van de huisvesting
als de hoogte van de reserves, en dat deze energiecrisis onevenredige uitwerking kan
hebben op kinderen uit minder welvarendere buurten? Hoe bestrijdt u deze kansenongelijkheid?
Vraag 9
Zou u deze vragen willen beantwoorden voor het commissiedebat onderwijshuisvesting
funderend onderwijs d.d. 6 oktober 2022?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Dassen (Volt),
ingezonden 14 september 2022 (vraagnummer 2022Z16918).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Joris Thijssen, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Henri Bontenbal, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.