Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Raan over privéjachten en privévliegtuigen naar aanleiding van de artikelen ‘The huge impact of private jets’ en ‘Superyachs symbolize climate breakdown’
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de gigantische klimaateffecten van privéjachten en privévliegtuigen (ingezonden 22 augustus 2022).
Mededeling van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 12 september
            2022).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de artikelen «The huge impact of private jets»1 en het artikel «Superyachts symbolize climate breakdown»?2
Vraag 2
            
Wat vindt u ervan dat de weinige gebruikers van privévliegtuigen en privéjachten zo’n
               gigantische klimaatvoetafdruk hebben?
            
Vraag 3
            
Wat denkt u dat het met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid doet wanneer
               iedereen gevraagd wordt iets te doen, terwijl gelijktijdig een paar rijken ongestoord
               en onnodig een disproportionele uitstoot veroorzaken?
            
Vraag 4
            
Is u bekend dat slechts 1% van de mensen 50% van de vliegemissies veroorzaakt?3 Wat doet dit met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid?
Vraag 5
            
Wat denkt u dat het doet met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid dat vier
               uur vliegen met een privévliegtuig ongeveer evenveel CO2-uitstoot veroorzaakt als een gemiddelde Europeaan in een heel jaar?
            
Vraag 6
            
Wat doet het met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid wanneer mensen zien
               dat de gebruikers van privéjachten en privévliegtuigen niet of nauwelijks betalen
               voor de gigantische (klimaat)schade die zij veroorzaken?
            
Vraag 7
            
Wat betekent het voor de geleverde inspanningen om de mobiliteitssector te verduurzamen
               dat de privévliegtuigsector tussen 2005 en 2019 de uitstoot met 31% zag groeien? Wat
               doet dit met het draagvlak?
            
Vraag 8
            
Klopt het dat privévliegtuigen (met een vertrekgewicht onder 8.616 kilogram) niet
               onder de vliegbelasting vallen? Hoe (en waarom) is die gewichtsgrens tot stand gekomen?
            
Vraag 9
            
Klopt het dat een reiziger (straks) wel € 24 vliegbelasting moet betalen voor een
               economyticket in een passagiersvliegtuig, maar niet voor het reizen in een privévliegtuig?4 Waarom vindt u dat rechtvaardig?
            
Vraag 10
            
Deelt u de mening dat de vliegbelasting nu in geen verhouding staat tot de veroorzaakte
               vervuiling, aangezien uit het in het artikel genoemde voorbeeld blijkt dat een reiziger
               die vliegt van London naar New York met een economyclassticket gemiddeld genomen 313
               kg CO2 uitstoot en voor diezelfde vlucht met een privévliegtuig 25.056 kg CO2?5
Vraag 11
            
Wat doet het met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid wanneer de Nederlandse
               overheid mensen oproept om hun bandenspanning te checken en zo brandstofefficiëntie
               na te streven, terwijl een privéjacht als de M/Y Azzam 1 miljoen liter brandstof tankt
               (grofweg vijf keer de hoeveelheid brandstof die een Boeing 747 kan houden) en vele
               honderden liters brandstof per uur verbruikt?6
Vraag 12
            
Klopt het dat, om belasting te ontwijken, veel privéjachten op papier in charter zijn,
               terwijl ze alleen of vooral privé gebruikt worden? Hoe staat het met de inspanningen
               van de Europese Commissie om belastingontwijking door eigenaren van privé of superjachten
               in Griekenland, Italië, Cyprus en Malta aan te pakken?
            
Vraag 13
            
Hoe zit het met de privévliegtuigen en zulke belastingconstructies? Welke signalen
               zijn er dat er constructies gebruikt worden om belasting te ontwijken?
            
Vraag 14
            
Wat doet Nederland om belastingontwijking met privévliegtuigen of privéjachten aan
               te pakken?
            
Vraag 15
            
Welke mogelijkheden ziet u om het zwaar vervuilende gebruik van privévliegtuigen en
               privéjachten te ontmoedigen? Welke van die mogelijkheden bent u bereid op te pakken?
            
Vraag 16
            
Welke mogelijkheden ziet u om de zware vervuiling bij het gebruik van privévliegtuigen
               en privéjachten rechtvaardiger te belasten? Welke van die mogelijkheden bent u bereid
               op te pakken?
            
Vraag 17
            
Bent u bereid zich in te spannen om nationaal en/of binnen de Europese Unie te komen
               tot een drastische inperking van de CO2-impact van privévliegtuigen en privéjachten? Zo nee, hoe legt u dat uit aan de mensen
               van wie u inzet vraagt om het klimaatbeleid ten uitvoer te brengen?
            
Vraag 18
            
Bent u bereid om bilateraal met Malta in overleg te gaan, aangezien er meer dan 1.000
               superjachten (privéjachten) in Malta geregistreerd staan, om te bezien hoe belastingontwijking
               met superjachten tegengegaan kan worden?
            
Vraag 19
            
Bent u bereid om bilateraal met Malta in overleg te gaan, aangezien er meer dan 1.000
               superjachten (privéjachten) in Malta geregistreerd staan, om te bezien hoe de klimaatimpact
               van deze superjachten aangepakt kan worden?
            
Mededeling
            
Op 22 augustus 2022 zijn er door het lid Van Raan (PvdD) vragen gesteld over privéjachten
               en privévliegtuigen naar aanleiding van de artikelen «The huge impact of private jets»
               en «Superyachs symbolize climate breakdown».
            
Vanwege de zomervakantieperiode duurt de benodigde departementale afstemming en interdepartementale
               afstemming met het Ministerie van Financiën langer dan gebruikelijk. Hierdoor lukt
               het helaas niet om de vragen binnen de gestelde termijn te beantwoorden. U ontvangt
               de antwoorden zo spoedig mogelijk.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
