Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over nazending beslisnota’s gepauzeerde invorderingen toeslagen (Kamerstuk 31066-1000)
31 066 Belastingdienst
Nr. 1064
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 29 juni 2022
De vaste commissie voor Financiën heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris
van Financiën over de brief van 7 april 2022 inzake Nazending beslisnota's over de
opstart gepauzeerde invorderingen toeslagen (Kamerstuk 31 066, nr. 996).
De Staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 28 juni 2022. Vragen
en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Tielen
Adjunct-griffier van de commissie, Kling
Vraag 1
Is er geen dekking voor de uitvoeringskosten?
Antwoord 1
Voor de geschatte uitvoeringskosten bij Toeslagen en de Belastingdienst voor de opstart
gepauzeerde invorderingen is dekking gevonden binnen de Financiën begroting. De verwerking
hiervan vindt plaats in de eerste suppletoire begroting van 2022.
Vraag 2
Hoe zit het nu met de pauzeknop? Is die wel of niet van kracht? Wilt u graag meer
informatie hierover geven?
Antwoord 2
Wij nemen aan dat u doelt op de beslisnota die aan mijn voorganger is gestuurd op
21 oktober 20211. Hierin is de pauzeknop ter sprake gekomen als middel om dienstverlening te verlenen.
Echter is na verdere inventarisatie gebleken dat het in verband met beperkingen in
de IV-capaciteit geen optie was om deze pauzeknop te bieden voor de opstart van de
invordering. De pauzeknop kennen we momenteel alleen in de context van UHT.
Vraag 3
Welk financieel risico wordt genomen nu er geen financiële dekking is voor de uitvoeringskosten?
Antwoord 3
Zie hiervoor het antwoord op vraag 1.
Vraag 4
Zijn de invorderingen nu daadwerkelijk gestopt?
Vraag 5
Hoe lang zijn de invorderingen gepauzeerd?
Antwoord 4 en 5
Vanaf maart 2020 zijn alle invorderingsactiviteiten van Toeslagen opgeschort vanwege
corona. Dit betekent dat het reguliere proces rondom het definitief toekennen van
toeslagen en verzenden van de terugvorderingsbeschikkingen tijdens de coronapandemie
ongewijzigd bleef. Alle daaropvolgende invorderingsactiviteiten zijn echter niet uitgevoerd.
Er zijn derhalve geen betalingsherinneringen, aanmaningen en dwangbevelen verzonden
en dwanginvorderingsmaatregelen, zoals dwangverrekeningen en loonbeslagen, zijn niet
uitgevoerd.
Deze pauzering heeft in eerste instantie plaatsgevonden van maart 2020 tot augustus
2020. Na deze periode zijn betalingsherinneringen en aanmaningen verstuurd. Naar aanleiding
van de motie van het lid Azarkan van 15 december 2020 is het verzenden van betalingsherinneringen
en aanmaningen vervolgens opnieuw stilgelegd (Kamerstuk 25 295, nr. 820).
Momenteel wordt de invordering gefaseerd hervat zoals beschreven in de brief van 31 maart
jl. Dit betekent dat terugvorderingen die van maart 2020 tot en met februari 2022
waren gepauzeerd sinds april van dit jaar stap voor start wordt opgestart. Terugvorderingen
vanaf maart 2022 zullen onder het reguliere proces vallen.
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
Y.C. Kling, adjunct-griffier