Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden De Kort en Paul over de toegankelijkheid van leermiddelen voor kinderen met een visuele beperking
Vragen van de leden De Kort en Paul (beiden VVD) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de toegankelijkheid van leermiddelen voor kinderen met een visuele beperking (ingezonden 31 mei 2022).
Antwoord van Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) (ontvangen 28 juni
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de Europese wetgeving (European Accessibility Act) op het gebied
van toegankelijkheid en dat deze in 2025 in de Nederlandse wetgeving moet zijn verankerd?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u op de hoogte van het feit dat «onderwijs» niet wordt genoemd in deze European
Accessibility Act?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Acht u het mogelijk dat er alsnog voor wordt gezorgd dat de eisen die de Act aan toegankelijkheid
stelt ook op het vlak van «onderwijs» worden gewaarborgd? Zou u dit nader kunnen toelichten?
Antwoord 3
Wijziging van de Act om dit alsnog te borgen zou een langdurig en complex traject
vergen, met daarbij geen garantie op succes op Europees niveau, daarom worden nu de
mogelijkheden verkend in nationale wet- en regelgeving. Doordat onderwijs geen onderdeel
is in deze nieuwe Europese toegankelijkheidsrichtlijn, biedt het traject waarin de
eisen uit de Act rechtstreeks worden doorvertaald in de Nederlandse wet- en regelgeving
dan ook geen mogelijkheid om de eisen rondom toegankelijkheid te borgen. Het belang
van de toegankelijkheid van digitale leermiddelen voor leerlingen met een (visuele)
beperking om onderwijs te kunnen volgen is echter onverminderd groot, omdat zij anders
geen eerlijke kans krijgen om zich te ontwikkelen. In dat licht ben ik al in gesprek
met de betrokkenen waaronder de Mediafederatie en Koninklijke Visio om te zoeken naar
mogelijkheden om ervoor te zorgen dat uitgevers hun digitale leermiddelen toegankelijk
maken voor leerlingen met een (visuele) beperking. Bijvoorbeeld door hierover bestuurlijke
afspraken te maken, of via een andere weg alsnog wet- en regelgeving te wijzigen.
Vraag 4
Bent u bekend met het project Toegankelijk Publiceren aan de Bron (TPUB) dat door
uitgevers en organisaties op het gebied van toegankelijkheid, alsmede het Ministerie
van OCW, is opgezet?1
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het van belang is om leermiddelen toegankelijk op de markt te
brengen, omdat toegang tot informatie essentieel is om volwaardig mee te kunnen doen
in de maatschappij?
Antwoord 5
Ja, daar ben ik het volledig mee eens. Dat blijkt onder andere uit de subsidie die
zowel het project TPUB, Stichting Dedicon als stichting Cito van mij ontvangen. De
subsidie aan Dedicon heeft als doel om (papieren) leermiddelen toegankelijk te maken
voor leerlingen met een visuele beperking, de subsidie aan Stichting Cito heeft hetzelfde
doel als het gaat om toetsen. Ik vind het belangrijk dat we daarin blijven investeren,
zodat scholieren met een visuele beperking volwaardig aan het onderwijs kunnen participeren.
Vraag 6
Kent u het dossier «Curriculum funderend onderwijs»?
Antwoord 6
Ja.
Vraag 7
Deelt u de mening dat juist dit dossier een passende plek zou zijn om oog te hebben
voor de groep kinderen met een visuele beperking aangezien bovengenoemd «Curriculum
funderend onderwijs» ziet op de inhoud van het (speciaal) basisonderwijs en voortgezet
onderwijs?
Antwoord 7
Dit deel ik. Op dit moment werk ik aan de herziening van de inhoud van het curriculum
en anderzijds de versterking van de basisvaardigheden. Over de versterking van de
basisvaardigheden wordt u dit najaar over geïnformeerd en m.b.t. de inhoud van het
curriculum begin 2023. Leerlingen met een visuele beperking hebben, net zoals andere
leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs, een plek binnen het aanpassen van
het curriculum in het funderend onderwijs.
Vraag 8
Bent u ervan op de hoogte dat digitale leeromgevingen en toetsen niet onder de nieuwe
Europese richtlijn voor toegankelijkheid vallen?2 Bent u het ermee eens dat dit tot onwenselijke situaties kan leiden waarbij groepen
kinderen en volwassenen verstoken blijven van relevante (leer)middelen, kennis en
informatie?
Antwoord 8
Ja. Zie verder het antwoord op vraag 3.
Vraag 9
Deelt u de mening dat het anno 2022 in Nederland onacceptabel is dat scholieren met
een visuele beperking onnodige studievertraging oplopen omdat lesmateriaal niet toegankelijk
is? Zo ja, wat gaat u hier dan aan doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Ik ben het hiermee eens. Momenteel ontvang ik geen signalen dat scholieren met een
visuele beperking onnodige studievertraging oplopen, omdat het lesmateriaal niet toegankelijk
is. Dit moet ook zo blijven, en daarom zet ik me in om ervoor te zorgen dat ook in
de toekomst leermiddelen beschikbaar blijven voor leerlingen met een visuele beperking.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.