Schriftelijke vragen : Ziekmakende cabinelucht in vliegtuigen
Vragen van het lid Van Esch (PvdD) aan de Ministers van Sociale Zaken Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat over ziekmakende cabinelucht in vliegtuigen (ingezonden 27 juni 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Ruik je vieze sokken in een vliegtuig? Dit kan er aan
de hand zijn»?1 Wat is uw reactie op het in dit bericht beschreven gezondheidsleed?
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat door de aanwezigheid van deze giftige stoffen luchtvaartpersoneel
in sommige gevallen niet (voldoende) meer kan functioneren en de vliegveiligheid in
het geding komt?
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat er, zeven jaar na de oprichting van de Nationale Adviesgroep
Cabinelucht, nog altijd geen stevig plan van aanpak ligt om te voorkomen dat cabinepersoneel
en reizigers ziek worden van de giftige stoffen die aanwezig kunnen zijn in de cabinelucht?
Zo ja, hoe kan dat?
Vraag 4
Is er inmiddels ergens een standaard voor de luchtkwaliteit in de cabines opgesteld?
Kunt u aangeven waarom men bij het Comité Européen de Normalisation (CEN) in mei 2021
niet in meerderheid tot een Europese standaard kon komen? Kunt u duiden welke partijen
weerstand boden en op welke punten?
Vraag 5
Aangezien er binnen de CEN geen norm ontwikkeld werd ging men over tot een technisch
rapport, maar kunt u aangeven hoe de stemming in februari 2022 over het Technisch
Rapport is verlopen en wie daar weerstand geboden heeft? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Bent u van mening dat een norm voor luchtkwaliteit voldoende bescherming zou kunnen
bieden aangezien het er op lijkt dat er sprake kan zijn van meer dan 100 verschillende
ziekmakende stoffen en dat ook genetische aanleg een sterk bepalende factor kan zijn
voor de mate waarin men ziek wordt? Is die situatie niet te complex om te reguleren
via normstelling?
Vraag 7
Deelt u de mening dat het verstandiger zou zijn om over te stappen op systemen waarbij
geheel geen giftige stoffen meer in de cabine en de cockpit gebracht worden?
Vraag 8
Klopt het dat bijvoorbeeld Airbus A350 die optie heeft maar deze slechts sporadisch
wordt afgenomen vanwege de extra kosten? Bent u bereid EASA te vragen geen nieuwe
vliegtuigen meer goed te keuren die nog zogeheten «bleed-air» in de cabine brengen?
Vraag 9
Ziet u zich verder gesterkt in de mening om alleen nog vliegtuigen toe te laten die
schone lucht inbrengen omdat zogeheten fume events (incidenten waarbij bijvoorbeeld
door lekkage in de motor significant hogere concentraties ziekmakende stoffen vrijkomen)
nooit helemaal te voorkomen zijn?
Vraag 10
Waarom is nog niet besloten om sensoren te plaatsen die de luchtkwaliteit continu
monitoren? Bent u bereid dat alsnog te doen zolang er nog «bleed-air» uit de motor
de cabine ingebracht wordt? Zo ja, op welke termijn kan dit geregeld zijn?
Vraag 11
Waarom geeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat bij Pointer aan te willen
wachten op verder wetenschappelijk onderzoek als nu al duidelijk is dat er op dit
moment mensen ernstig in hun gezondheid geschaad worden?
Vraag 12
Welke rol heeft de Arbeidsinspectie wanneer onomstotelijk vaststaat dat een werkomgeving
ziekmakend is, maar nog niet voor 100% volledig in kaart is gebracht via welke route
welke mate van ziekte veroorzaakt wordt? Deelt u de mening dat de bewijzen die er
liggen voldoende zijn om maatregelen af te dwingen bij luchtvaartmaatschappijen? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 13
Hoe staat het met de opvolger van het FACTS onderzoek? Zijn er al (voorlopige) conclusies
te melden en kunt u die met ons delen?
Vraag 14
Herkent u iets van de signalen uit de Pointer berichtgeving dat het Europese onderzoek
plaatsvond in een gepolariseerde omgeving en dat er veel mensen met veel meningen
de hand hebben gekregen bij de sturing van het project?
Vraag 15
Zijn u signalen bekend dat bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen of vliegtuigbouwers
invloed hebben uitgeoefend op het onderzoek? Bent u bereid dat na te gaan bij de onderzoekers?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Heeft de regering zicht op, en kunt u de Kamer informeren over, de laatste stand van
zaken in de wetenschap, aangaande de volgende beroepsziektes voor luchtvaartpersoneel
(zoals verwoord door het National Institute for Occupational Safety and Health2):
– Cabin Air Quality
– Cancer
– Circadian Rhythm Disruption
– Communicable Diseases
– Cosmic Ionizing Radiation
– Musculoskeletal Disorders
– Noise/Hearing Loss
– Pesticides
– Reproductive Health
Vraag 17
Worden bovengenoemde beroepsziektes voor luchtvaartpersoneel naar uw mening voldoende
specifiek gemonitord? Zo nee, wat gaat u doen om dat te verbeteren?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Indiener
E.M. van Esch, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.