Verslag van een schriftelijk overleg : Verslag van een schriftelijk overleg over de voortgangsrapportage lood in drinkwater (Kamerstuk 27625-561)
27 625 Waterbeleid
Nr. 563 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 20 april 2022
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een aantal
vragen en opmerkingen voorgelegd aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening over de brief van 4 februari 2022 over de voortgangsrapportage lood in drinkwater
(Kamerstuk 27 625, nr. 561).
De vragen en opmerkingen zijn op 9 maart 2022 aan de Minister voor Volkshuisvesting
en Ruimtelijke Ordening voorgelegd. Bij brief van 19 april 2022 zijn de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, Hagen
De adjunct-griffier van de commissie, Honsbeek
Inhoudsopgave
blz.
I
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
2
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie en GroenLinks-fractie
2
II
Antwoord/ reactie van de Minister
2
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de stukken behorend bij het schriftelijk
overleg Voortgangsrapportage lood in drinkwater (Kamerstuk 27 625, nr. 561) en hebben hierover geen verdere vragen/opmerkingen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de voortgangsrapportage lood
in drinkwater. Zij hebben geen verdere vragen of opmerkingen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie en GroenLinks-fractie
De leden van de fracties van GroenLinks en de PvdA hebben met belangstelling kennisgenomen
van de brief van de regering. Deze leden lezen dat de regering niet kiest voor een
generiek verbod op leidingen in de bestaande bouw omdat de eigenaren/bewoners volgens
de regering goed worden geïnformeerd en een eigen verantwoordelijkheid hebben. Zij
zijn hierdoor nog niet overtuigd en vragen de regering nader toe te lichten waarom
een generiek verbod niet verstandig is. Daarnaast vragen zij hoe de huurders in de
vrije sector goed worden geïnformeerd. Lang niet alle verhuurders in de vrije sector
hechten evenveel waarde aan goed onderhoud. Hoe kan worden gegarandeerd dat deze huurders
niet minder goede bescherming hebben tegen loden leidingen die hun gezondheid in gevaar
kunnen brengen?
II Antwoord/ Reactie van de Minister
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie en GroenLinks-fractie
De leden van de fracties van GroenLinks en de PvdA hebben met belangstelling kennisgenomen
van de brief van de regering. Deze leden lezen dat de regering niet kiest voor een
generiek verbod op leidingen in de bestaande bouw omdat de eigenaren/bewoners volgens
de regering goed worden geïnformeerd en een eigen verantwoordelijkheid hebben. Zij
zijn hierdoor nog niet overtuigd en vragen de regering nader toe te lichten waarom
een generiek verbod niet verstandig is.
Lood in drinkwater is ongezond, vooral voor jonge kinderen, waarvan de hersenen nog
in ontwikkeling zijn, maar ook voor oudere mensen. Vandaar dat een groot aantal acties
is ingezet om lood in drinkwater te voorkomen. Belangrijk daarbij is dat niemand zonder
het te weten water met lood moet drinken. Bij deze acties ligt dus een grote nadruk
op bewustwording en het stimuleren van bewoners en pandeigenaren om te achterhalen
of pand loodvrij is en zo nodig actie te ondernemen. Als sluitstuk en als stok achter
de deur wil ik een verbod instellen op loden leidingen in bestaande bouw. Dit is met
name van belang wanneer er kwetsbare groepen in panden verblijven en/of wanneer men
afhankelijk is van anderen om de loden leidingen te verwijderen. Dat is het geval
bij kindlocaties en huurwoningen. Huurders kunnen al zelf naar Huurcommissie en rechter.
Maar daar komt nu de mogelijkheid van de gang naar de gemeente bij.
Voor eigenaren/bewoners vind ik het als gezegd heel belangrijk dat zij niet zonder
het te weten water uit loden leidingen drinken. Bewustwording en het bieden van handelingsperspectief
blijven daarom van belang. Daarnaast worden er volgens Vereniging Eigen Huis en NVM
nog weinig problemen ervaren in de koopsector. Veel is sinds 1960 bij verbouwingen
en renovaties al vervangen. Er komen niet veel klachten over loden leidingen binnen
en aan loden leidingen wordt aandacht besteed in bouwkundige keuringen en in de koopakte.
Eigenaren/bewoners hebben uiteindelijk een eigen verantwoordelijkheid of en wanneer
ze eventueel nog aanwezige loden leidingen willen laten verwijderen en hoe zij in
schoon drinkwater willen voorzien. Een generiek verbod past hier niet, noch een toezicht
en handhavende rol van de overheid.
Daarnaast vragen zij hoe de huurders in de vrije sector goed worden geïnformeerd.
Lang niet alle verhuurders in de vrije sector hechten evenveel waarde aan goed onderhoud.
Hoe kan worden gegarandeerd dat deze huurders niet minder goede bescherming hebben
tegen loden leidingen die hun gezondheid in gevaar kunnen brengen?
Dat verhuurders gebreken moeten herstellen is geregeld in het Burgerlijk Wetboek,
en geldt dus voor alle verhuurders, ook bij woningen met een geliberaliseerde huurprijs
en bij verhuurders in de commerciële huursector.
Als verhuurders dit desalniettemin niet op verzoek van hun huurders doen, dan kunnen
huurders zich bij een gereguleerde huurprijs wenden tot de huurcommissie om een huurverlaging
af te dwingen totdat het gebrek is hersteld, bij een geliberaliseerde huurprijs kan
de huurder naar de rechter om herstel af te dwingen, of ook naar de huurcommissie
als contractueel is overeengekomen dat geschillen aan de huurcommissie zullen worden
voorgelegd.
Lood in drinkwater geldt als een gebrek. De huurcommissie heeft vorig jaar haar beleid
gewijzigd, waardoor een huurder niet meer met een watermeting lood in het drinkwater
hoeft aan te tonen als er al loden leidingen zichtbaar zijn. Het is dan de verhuurder
die moet aantonen dat de loodwaarde niet wordt overschreden.
Inmiddels hebben zowel Aedes, IVBN de vereniging van institutionele beleggers in vastgoed
Nederland als Vastgoed Belang hun leden geïnformeerd over loden leidingen en hen gestimuleerd
hun woningbestand proactief te onderzoeken en waar nodig te saneren. Dit heeft goede
navolging gekregen. Een nieuwe modelbepaling in het ROZ-huurcontract beoogt huurders
vooraf op de hoogte te stellen van eventuele aanwezigheid van loden leidingen. Daarnaast
hebben veel gemeenten op verzoek van mijn voorganger eigenaren en bewoners van woningen
van voor 1960 actief geïnformeerd over de mogelijke resterende aanwezigheid van loden
leidingen, de risico’s daarvan en het handelingsperspectief dat daar bij hoort. In
diverse gemeenten zijn ook huurteams werkzaam die huurders bij het afdwingen van het
herstel van gebreken kunnen ondersteunen.
Al met al denk ik dat ook huurders met een geliberaliseerde huurprijs of bij een commerciële
verhuurder hiermee goed beschermd zijn.
Met de voorgenomen wijziging van het Bouwbesluit kunnen huurders in de toekomst wanneer
zij loden leidingen aantreffen hiervan ook melding maken bij Bouw- en woningtoezicht,
die dan handhavend kan optreden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.B. Hagen, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
G.C. Honsbeek, adjunct-griffier