Antwoord schriftelijke vragen (nader) : Nader antwoord op vragen van het lid Koerhuis over het bericht dat de noodklok wordt geluid door het gevaar op N-wegen
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de noodklok wordt geluid door het gevaar op N-wegen (ingezonden 11 februari 2022).
Nader antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 8 april
2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 1953.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Noodklok om gevaar N-wegen: «Klein foutje direct fataal»?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op dit bericht?
Vraag 3
Klopt het dat 25% van de dodelijke verkeersongelukken plaatsvindt op N-wegen, terwijl
slechts 7.813 km van de 140.000 km wegen een N-weg is?
Vraag 4
Wat is uw reactie op het plan van Veilig Verkeer Nederland voor het veiliger maken
van N-wegen?
Vraag 5
Herinnert u zich de brief Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen?2
Vraag 6
Wat is de stand van zaken van het veiliger maken van de genoemde N-wegen die een verhoogd
risico op verkeersongelukken hebben: N7, N14, N31, N33, N35, N36 en N48?
Vraag 7
Kunt u een overzicht sturen van het aantal verkeersongelukken en verkeersdoden per
genoemde N-weg?
Vraag 8
Welke maatregelen worden er genomen voor het veiliger maken van de genoemde N-wegen?
In hoeverre wordt er voor de genoemde N-wegen ingezet op het verbreden van de rijbanen,
het scheiden van de rijbanen, het aanbrengen van middengeleiders, het verharden en
het verbreden van bermen en het weghalen van bomen in bochten?
Vraag 9
Kunt u een overzicht sturen van het aantal verkeersongelukken en verkeersdoden op
N-wegen per provincie?
Vraag 10
Welke afspraken worden er gemaakt met provincies voor het nemen van maatregelen om
N-wegen veiliger te maken?
Vraag 11
Welke publieke campagnes lopen er nu om menselijke fouten in het verkeer op N-wegen
te verminderen? In hoeverre zijn deze campagnes succevol? In hoeverre zorgen deze
campagnes voor een vermindering van het aantal verkeersongelukken?
Vraag 12
Bent u bereid in gesprek te gaan met de provincies om provinciale afspraken te maken
voor het veiliger maken van N-wegen?
Vraag 13
Herinnert u zich de beantwoording op de Kamervragen over de verkeersveiligheid op
de N36?3
Vraag 14
In hoeverre heeft u sindsdien gewerkt aan het gelijk en breder maken van de baanbreedte
op de N36?
Vraag 15
Welke inpassingsvraagstukken moet u hiervoor nog oplossen? Welke maatregelen neemt
u om deze inpassingsvraagstukken op te lossen?
Vraag 16
Deelt u de mening dat een wisselend rijwegprofiel op de N36 een verhoogd risico op
verkeersongelukken geeft?
Nader antwoord
Op 4 maart jl. informeerde ik uw Kamer over de beantwoording van schriftelijke vragen
over ongevallen op N-wegen, gesteld door het lid Koerhuis4. Gevraagd werd onder andere naar het aantal verkeersongelukken en verkeersdoden op
de volgende Rijks-N-wegen: N7, N14, N31, N33, N35, N36 en N48. In de tabel met het
aantal verkeersdoden, zijn per abuis ook de ernstige letselslachtoffers meegeteld
als dodelijke slachtoffers. Ik betreur dit omdat ik eraan hecht uw Kamer volledig
en correct te informeren.
Hieronder treft u de tabel met uitsluitend het aantal dodelijke slachtoffers. De cijfers
over verkeersdoden zijn gebaseerd het Bestand geRegistreerde Ongevallen Nederland
(BRON). Omdat in BRON alleen wegnummers worden geregistreerd, is met het Nationaal
Wegen Bestand (NWB) geverifieerd dat de slachtoffers vielen op de betreffende N-wegen.
Jaar
N7
N14
N31
N33
N35
N36
N48
Totaal
2015
0
1
0
0
0
1
0
2
2016
0
0
0
1
1
3
1
6
2017
0
1
0
0
0
1
1
3
2018
1
1
0
0
0
2
1
5
2019
0
0
0
0
0
1
0
1
2020
0
0
2
0
0
2
0
4
Totaal
1
3
2
1
1
10
3
21
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.