Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over het bericht dat de A1 ter hoogte van afrit Hoevelaken en oprit Hoevelaken wordt afgesloten
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de A1 ter hoogte van afrit Hoevelaken en oprit Hoevelaken wordt afgesloten (ingezonden 16 februari 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 9 maart 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Afsluiting parallelbaan A1 ter hoogte van afrit Hoevelaken
en oprit Hoevelaken richting Amsterdam?»1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat knooppunt Hoevelaken belangrijk is voor de doorstroom van het
verkeer?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Hoelang gaat de afsluiting duren?
Antwoord 3
De afsluiting van de parallelbaan van de A1 ter hoogte van knooppunt Hoevelaken richting
Amsterdam (de noordelijke parallelbaan), en daarmee de op- en afrit Hoevelaken, zijn
vanaf 12 februari naar verwachting zes weken afgesloten voor verkeer.
Vraag 4
Waarom is er gekozen voor een afsluiting en niet voor een tijdelijke oplossing?
Antwoord 4
De voegovergang is kapot en dient vervangen te worden. Er is na diverse eerdere reparaties
geen herstel van de voegovergang meer mogelijk. De kans op blikschade en meer serieus
letsel is te groot bij de huidige toestand van de voegovergang en daarom is gekozen
voor een aanpak waarbij de veiligheid voor de weggebruiker zo snel mogelijk permanent
wordt geborgd.
Vraag 5
In hoeverre kan er nog worden gekozen voor een tijdelijke oplossing? In hoeverre kan
er nog voor worden gezorgd dat de extra reistijd niet oploopt tot 30 minuten?
Antwoord 5
Het uitwerken en realiseren van een alternatieve tijdelijke oplossing biedt geen soelaas,
omdat deze tijdelijke oplossing niet veel eerder klaar zal zijn dan de definitieve
oplossing die nu al uitgewerkt wordt. Rijkswaterstaat heeft daarom besloten te kiezen
voor definitieve vervanging van de voeg. Het is hierbij helaas onvermijdelijk dat
de automobilist gebruik moet maken van omleidingsroutes over andere snelwegen. Rijkswaterstaat
houdt automobilisten hierbij via diverse kanalen zo goed mogelijk op de hoogte van
de voortgang en actuele situatie.
Vraag 6
In hoeverre lopen andere overgangen tussen weg en brug het risico om kapot te gaan
op knooppunt Hoevelaken?
Antwoord 6
Aan de voegovergangen op de zuidelijke parallelbaan is in 2011 onderhoud uitgevoerd;
zij zijn in voldoende goede staat. De voegovergangen op de hoofdrijbanen zijn toe
aan vervanging. Deze voegovergangen op de hoofdrijbanen staan op de planning om eind
2022 vervangen te worden. De noordelijke voegovergang, waar het nu om gaat, zou ook
eind 2022 worden vervangen, omdat deze einde levensduur bereikt, maar moet vanwege
de staat nu met spoed worden vervangen.
Vraag 7
Hoe gaat u een afsluiting van knooppunt Hoevelaken als gevolg van een kapotte overgang
tussen weg en brug in de toekomst voorkomen?
Antwoord 7
De inspecties en het onderhoudsprogramma van Rijkswaterstaat zijn erop gericht dergelijke
situaties te voorkomen. Met de huidige staat van onderhoud zijn toekomstige stremmingen,
ook met andere onderdelen dan voegovergangen, echter niet uit te sluiten. Afgelopen
december is uw Kamer hierover door mijn voorganger geïnformeerd (35 925-A, nr. 25). Daarnaast bent u op 11 februari jl. geïnformeerd over proces en aanpak uitwerking
coalitieakkoord op het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
(35 925 XII, nr. 78). Hierbij heb ik aangegeven dat er, ondanks de extra middelen voor de instandhouding
en aanleg van de Rijksinfrastructuur, keuzes nodig blijven in de prestatieniveaus
voor instandhouding, het tempo van het inlopen van achterstanden en het meenemen van
nieuwe eisen aan de infrastructuur. Deze keuzes ga ik op een weloverwogen manier maken
en daar neem ik uw Kamer in mee.
Vraag 8
In hoeverre lopen andere overgangen tussen weg en brug het risico om kapot te gaan
op rijkswegen?
Antwoord 8
Zie antwoord vraag 6 en 7.
Vraag 9
Hoe gaat u een afsluiting van een rijksweg als gevolg van een kapotte overgang tussen
weg en brug in de toekomst voorkomen?
Antwoord 9
Zie antwoord vraag 7.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.