Schriftelijke vragen : Het lerarentekort in Nederland
Vragen van het lid Peters (CDA) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het lerarentekort in Nederland (ingezonden 7 maart 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Surinaamse leerkrachten kunnen ons lerarentekort opvangen,
maar ze mogen niet komen»1 en de uitzending van het tv-programma Kassa d.d. 5 maart 2022?2
Vraag 2
Bent u bekend met het enorme lerarentekort in met name de grote steden en aandachtswijken?
Vraag 3
Deelt u de mening dat een tekort aan leraren, kinderen hindert in hun ontwikkeling
en de kansenongelijkheid bevordert?
Vraag 4
Deelt u de mening dat om het lerarentekort op te lossen, creatief gedacht moet worden
en grenzen van wet- en regelgeving moeten worden opgezocht?
Vraag 5
Bent u bekend met het feit dat Nederlands sprekende geschikte, bekwame en beschikbare
leraren uit Suriname niet in Nederland mogen werken, omdat ze niet uit de Europese
Unie komen?
Vraag 6
Kunt u aangeven uit welk Europees land Nederlands sprekende geschikte en bekwame leraren
kunnen komen?
Vraag 7
Kunt u aangeven welke beschikbare en geschikte Nederlandse ongediplomeerde doelgroep
aangeboord kan worden, die met relatief weinig moeite een Pabo-diploma kan halen?
Vraag 8
Deelt u de mening dat maatwerk mogelijk zou moeten zijn voor een geschikte, bekwame
en beschikbare doelgroep leraren?
Vraag 9
Wat gaat u doen om maatwerk mogelijk te maken, zodat het lerarentekort (een klein
beetje) verkleind kan worden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.P.H.J. Peters, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.