Schriftelijke vragen : Het artikel ‘Ik ben drie jaar van mijn leven verloren’
Vragen van het lid Kat (D66) aan de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen over het artikel «Ik ben drie jaar van mijn leven verloren» (ingezonden 28 februari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Ik ben drie jaar van mijn leven verloren»?1
Vraag 2
Heeft u overzicht over hoeveel mensen er getroffen zijn door de nalatige dienstverlening
van PLANgroep en met welke problemen zij te maken hebben gehad?
Vraag 3
Hoe kan het dat mensen soms tot een jaar moeten wachten tot ze een hulpplan hebben
ontvangen van de schuldhulpverlener?
Vraag 4
Welke instrumenten heeft de gemeente om inzicht te krijgen in het nakomen van de gemaakte
prestatieafspraken door de uitvoerder van de schuldhulpverlening?
Vraag 5
Welke instrumenten heeft de gemeente om bij te sturen wanneer blijkt dat de uitvoerder
de schuldhulpverlening niet kan uitvoeren volgens de eisen in de Wet gemeentelijke
schuldhulpverlening?
Vraag 6
Hoe verklaart u dat de misstanden met PLANgroep ook na invoer van het kwaliteitskader
en ondanks een driejaarlijkse audit nog plaatsvonden?
Vraag 7
In hoeverre zijn de bestaande kwaliteitsnormen afdoende om de kwaliteit van schuldhulpverlening
te garanderen?
Vraag 8
Is de uitvoerende organisatie ook verplicht om zelf misstanden, vertragingen of andere
zaken te melden die betekenen dat de afspraken met de gemeente niet kunnen worden
nagekomen?
Vraag 9
Hoe rijmt u het verbod op commerciële schuldhulpverlening met het citaat uit het artikel
van een medewerker van Plangroep: «Wij zijn een commerciële dienstverlener» en de
berichten dat verschillende schuldhulpverleners zijn overgenomen door durfinvesteerders?
Vraag 10
In hoeverre bent u van mening dat de kwaliteit van de dienstverlening bij PLANgroep
te lijden heeft gehad onder de druk van efficiëntie en winstmaximalisatie?
Vraag 11
In hoeverre is hier sprake van een eenmalig falen als gevolg van «een nieuw ICT-systeem,
krapte op de arbeidsmarkt, personeelsuitval en veel coronaziekte» zoals Plangroep
meldt?
Vraag 12
Waar kunnen mensen die van mening zijn gedupeerd te zijn door de nalatige dienstverlening
van PLANgroep terecht?
Vraag 13
In hoeverre kunnen zij de schade die zij hebben ondervonden als het gevolg van de
nalatige dienstverlening verhalen op PLANgroep?
Vraag 14
Welke ondersteuning kunt u bieden aan gemeenten die hun contract met PLANgroep hebben
opgezegd of die dat willen doen, zodat de continuïteit van de dienstverlening aan
burgers niet nog verder onder druk komt te staan?
Vraag 15
Welke rol kunnen kredietbanken hierbij spelen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H. Kat, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.