Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid van Houwelingen over Known Traveller Digital Identity (KTDI) van het World Economic Forum (WEF) van 12 januari 2022
Vragen van het lid Van Houwelingen (FvD) aan de Staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het «Known Traveller Digital Identity» (KDTI) van het World Economic Forum (WEF) (ingezonden 12 januari 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Van Huffelen (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties),
mede namens de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (ontvangen 24 februari
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de «white paper» van het World Economic Forum (WEF) waarin door
het WEF het «Known Traveller Digital Identity» (KDTI) concept wordt uitgewerkt?1
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
Is het correct, zoals vermeld staat op pagina 12 van dit document, dat «de Nederlandse
regering» een «KDTI pilot partner» is van het WEF?
Antwoord 2
In januari 2018 is Nederland benaderd door de Canadese overheid en het World Economic
Forum (WEF) om deel te nemen aan een proefproject om het Known Traveller Digital Identity
(KTDI) concept in de praktijk te toetsen. Het doel van het KTDI-concept is het vergemakkelijken
van het gehele reisproces voor de reiziger; van vertrek uit het land van verblijf
tot en met aankomst in het land van bestemming. De kern van het idee is dat een burger
zich op basis van vrijwilligheid, op digitale wijze, op een manier die betrouwbaar
en door de overheid gevalideerd is, met behulp van biometrische gegevens kan identificeren
en de grens kan passeren.
Voor de uitvoering van het project is een publiek-privaat consortium ingericht, bestaande
uit het WEF, Canadese overheid, Nederlandse overheid, Air Canada, Toronto Pearson
International Airport, Aéroports de Montréal, KLM Royal Dutch Airlines, Schiphol Nederland
B.V, Accenture en Vision-box. Het projectmanagement aan Nederlandse zijde is belegd
bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Op 26 juni 2019 hebben de betrokken partijen een intentieverklaring ondertekend waarin
zij aangeven zich in te zetten voor de uitvoering van de pilot. Voor Nederland is
deze verklaring, met mandaat van de Staatssecretaris van JenV, ondertekend door de
Nederlandse ambassadeur in Canada.
Overeenkomstig de planning had de pilot eind 2020 moeten starten met een technische
en operationele test door een besloten doelgroep bestaande uit medewerkers van de
betrokken partijen. Als gevolg van de uitbraak van Covid-19 is het aantal reizigers
wereldwijd echter sterk afgenomen en zijn de prioriteiten op het gebied van innovaties
in grensmanagement veranderd, de implementatie van het Europese Entry Exit Systeem
geniet momenteel de hoogste prioriteit. De planning van de pilot heeft hierdoor vertraging
opgelopen en Canada en Nederland heroverwegen of zij de implementatie van de pilot
nog willen continueren en in welke vorm eventueel. Op dit moment is het derhalve zeer
onzeker of deze pilot nog geïmplementeerd zal worden.
Vraag 3
Kunt u ons alle documenten (e-mails, notulen, rapporten, vergaderstukken, et cetera)
sturen waarin de Nederlandse regering als «KDTI pilot partner» wordt genoemd, handelt
of betrokken is.
Antwoord 3
Dit verzoek is omvangrijk en kost tijd. Ik streef ernaar u deze documenten voor de
zomer te doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.