Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over reddingsmiddelen bij het te water raken van auto’s
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over reddingsmiddelen bij het te water raken van auto’s (ingezonden 7 januari 2022).
Antwoord van Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
            van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 16 februari 2022). Zie ook Aanhangsel
            Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 1484.
         
Vraag 1
            
Bent u ermee bekend dat onder andere uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk
               Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat jaarlijks gemiddeld meer dan 50 personen
               om het leven komen doordat hun voertuig te water raakt, maar liefst 8,5% van alle
               dodelijke verkeersslachtoffers?1
Antwoord 1
            
Ja, ik ben met deze cijfers bekend. Dit zijn uiteraard verschrikkelijke ongevallen
               die altijd veel menselijk leed met zich meebrengen. Vanzelfsprekend werken wij er
               hard aan om verkeersongevallen, waaronder dit soort ongevallen, te voorkomen.
            
Vraag 2
            
Bent u er tevens mee bekend dat het gros van de dodelijke slachtoffers bestond uit
               automobilisten die verdronken zijn omdat zij niet meer uit hun voertuig wisten te
               komen?
            
Antwoord 2
            
Ja, ik ben mij hiervan bewust en betreur dit gegeven zeer. Wel behoeven deze cijfers
               de nuancering dat van de genoemde 50 personen het in 10 gevallen gaat om fietsers
               en dat er meer redenen zijn waarom mensen verdrinken dan dat zij niet op tijd de auto
               kunnen verlaten. De SWOV geeft aan dat mensen niet meteen proberen via het raam het
               voertuig te verlaten maar in paniek verkeerde keuzes maken, zoals hulpdienst bellen,
               vertrouwen op luchtbel in de auto, de deur proberen te openen of dat mensen niet kunnen
               zwemmen.
            
Vraag 3
            
Deelt u de bezorgdheid over het feit dat, afgaand op het tussen 2010 en 2020 verrichte
               onderzoek, het aantal personen dat om het leven kwam door het te water raken van een
               voertuig de laatste jaren is toegenomen?
            
Antwoord 3
            
Ja die bezorgdheid deel ik. Waarbij niet bekend is of minder mensen het voertuig kunnen
               verlaten of dat meer mensen te water raken.
            
Vraag 4
            
Hoe kijkt u aan tegen de kritiek dat de traditionele veiligheidshamer en de meer geavanceerde
               noodhamer met gordelsnijder en slagpin onvoldoende veiligheid bieden, aangezien hiermee
               onder water te weinig kracht kan worden gezet respectievelijk moeilijk te hanteren
               is?
            
Antwoord 4
            
De SWOV geeft aan dat niet bekend is hoe vaak mensen niet in staat zijn om de veiligheidshamer
               goed te gebruiken in een stressvolle situatie. Zij geven wel aan dat er meerdere varianten
               op de markt zijn, waaronder veiligheidshamers die minder kracht vergen om een ruit
               in te slaan.
            
Vraag 5
            
Bent u bekend met het zogeheten Rescue Escape Guidance System (REGS) een ingebouwd
               systeem, waarvoor onder andere voormalig verkeersofficier Koos Spee pleit, waardoor
               autoruiten automatisch worden verbrijzeld wanneer de auto te water raakt?
            
Antwoord 5
            
Ja.
Vraag 6
            
Klopt het, dat in 2012 is geëxperimenteerd met dit REGS bij een aantal politieauto’s?
               Zo ja, wat was de uitkomst van deze proef?
            
Antwoord 6
            
Ja, er is een pilot geweest bij een aantal politieauto’s. De uitkomst van de proef
               is dat REGS niet geschikt is voor toepassing in politievoertuigen. De pilot is vroegtijdig
               gestopt omdat er incidenten zijn geweest waarbij het systeem spontaan geactiveerd
               werd door technische problemen.
            
Vraag 7
            
Ziet u op basis van de ervaringen uit het verleden met dit systeem en het grote aantal
               verdrinkingsdoden in het verkeer, aanleiding te onderzoeken of de verdere implementatie
               van een dergelijk systeem wenselijk is, te beginnen bij de voertuigen van hulpdiensten?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 7
            
Zoals aangegeven bij vraag 6 waren de ervaringen niet zodanig dat we over zouden willen
               gaan op implementatie. De politie heeft sindsdien geen (nader) onderzoek gedaan naar
               REGS of een ander dergelijk systeem.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
- 
              
                  Mede namens
 M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
