Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Zelfs milieuminister hoeft in Nederland niet elektrisch te rijden’.
Vragen van het lid Van Raan aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Defensie over het bericht «Zelfs milieuminister hoeft in Nederland niet elektrisch te rijden» (ingezonden 11 februari 2022).
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Zelfs een milieuminister hoeft in Nederland niet elektrisch te
               rijden»1 en «Voor een «groen» kabinet rijdt het nog erg smerig»?2
Vraag 2
            
Klopt het dat slechts 2 van de 31 dienstauto’s volledig elektrisch aangedreven zijn?
Vraag 3
            
Klopt het dat de richtlijnen voor het laatst zijn aangescherpt in 2015? Bent u bereid
               deze drastisch aan te scherpen?
            
Vraag 4
            
Kun u zich herinneren dat voormalig Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
               Dijksma begin 2016 al aangaf «ik vind dat de overheid het goede voorbeeld moet geven
               als het om het milieu gaat (...) we hebben afgesproken, ook na het historische akkoord
               in Parijs, dat we het wagenpark van de overheid gaan vernieuwen daar waar dat kan
               en zo milieuvriendelijk mogelijk maken en dan moeten we zelf het goede voorbeeld geven»3
Vraag 5
            
Bent u van menig dat dit zes jaar na dato gelukt is? Zo nee, waarom is dit niet gelukt?
Vraag 6
            
Kunt u zich herinneren dat voormalig Minister Kamp in 2016 zei nog niet over te willen
               stappen op geheel elektrisch, omdat hij regelmatig grotere afstanden moet rijden?
               Kunt u aangeven welke rit een bewindspersoon tegenwoordig zou moeten maken die niet
               te berijden is met de huidige elektrische auto’s?4
Vraag 7
            
Waarom kan de ene bewindspersoon wel volledig elektrisch rondgereden worden en de
               andere niet?
            
Vraag 8
            
Bent u ermee bekend dat in 2016 al demonstratief werd aangetoond dat ook een lange
               werkdag met veel reizen voor een bewindspersoon gewoon mogelijk was met een elektrische
               auto?5
Vraag 9
            
Kunt u zich herinneren dat mijn collega Wassenberg (PvdD) in 2019 nog vroeg naar de
               vergroening van het rijkswagenpark?6
Vraag 10
            
Kunt u zich herinneren dat destijds werd aangegeven: «hybride is een tussenstap totdat
               geschikte elektrische auto’s beschikbaar komen»? Bent u van mening dat er nog altijd
               geen geschikte elektrische auto’s zijn? Zo nee, waarom rijdt nog niet iedereen elektrisch?
            
Vraag 11
            
Kunt u een update geven van het percentage elektrische auto’s in het rijkswagenpark
               (toen slechts 2%)?
            
Vraag 12
            
Is de uitspraak uit 2019 van uw voorganger dat de ontwikkeling naar een duurzamer
               wagenpark de afgelopen jaren rijksbreed te langzaam is gegaan, dat er nog flinke slagen
               moeten worden gemaakt, dat de overheid juist het goede voorbeeld wil geven, en dat
               zij zich hier samen met haar collega’s actief op inzet, uitgevoerd? En zo ja, hoe?
            
Vraag 13
            
Bent u tevreden met de voortgang die sindsdien is gemaakt?
Vraag 14
            
Wat denkt u dat het doet met het draagvlak onder burgers wanneer blijkt dat de overheid
               zelf niet kiest voor een duurzamere optie?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.