Schriftelijke vragen : Het T-rijbewijs in de grensregio.
Vragen van de leden Van der Molen, Boswijk en Inge van Dijk (allen CDA) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties over het T-rijbewijs in de grensregio (ingezonden 9 februari 2022).
Vraag 1
Kunt u aangeven waarom in de Europese Unie de rijbewijzen van de categorie A, B, C,
D en E zijn geharmoniseerd, maar de eisen aan het rijexamen voor landbouwvoertuigen
verschillen per land en daardoor deze rijbewijzen niet overal in de EU worden erkend?
Hoe is dit verschil ooit ontstaan en wat vindt u hiervan?
Vraag 2
Kunt u aangeven waarom het G-rijbewijs (de Belgische versie van T-rijbewijs) niet
geldig is Nederland en hoe u hiertegen aankijkt?
Vraag 3
Wat zijn op dit moment precies de mogelijkheden van mensen die in de grensregio wonen
om zowel in Nederland als in Duitsland of België een landbouwvoertuig te mogen besturen
op de openbare weg?
Vraag 4
Kunt u aangeven of het klopt dat wanneer je woonachtig in België of Duitsland bent
het niet mogelijk is om in Nederland een T-rijbewijs te halen, omdat je minimaal 185
dagen in Nederland moet wonen om hier een rijbewijs te kunnen halen? Zo ja, vindt
u het proportioneel dat je alleen het Nederlandse T-rijbewijs kan halen als je in
Nederland woont en niet als je iets over de grens woont?
Vraag 5
Kunt u aangeven of Nederland wederzijdse afspraken heeft gemaakt met bepaalde EU-lidstaten
over erkenning van elkaars rijbewijzen voor landbouwvoertuigen? Zo ja, met welke landen
heeft Nederland een overeenkomst? Zo nee, waarom heeft Nederland geen overeenkomsten
gesloten met landen die minimaal dezelfde eisen hanteren als in Nederland?
Vraag 6
Kunt u aangeven of de eisen aan het rijexamen voor landbouwvoertuigen verschillen
tussen Nederland, België en Duitsland? Zo ja, waar zitten de verschillen? Heeft Nederland
strengere of minder strenge eisen dan onze buurlanden?
Vraag 7
Ziet u mogelijkheden om met Duitsland en België afspraken te maken over het erkennen
van elkaars rijbewijs voor landbouwvoertuigen, zonder dat dit ten koste gaat van de
verkeersveiligheid in Nederland?
Vraag 8
Kunt u aangeven of de leidraad Grenseffecten gebruikt is bij de totstandkoming van
de wetgeving voor de invoering van het T-rijbewijs? Zo ja, wat kwam hieruit? Zo nee,
waarom niet? Hoe bevordert u het hanteren van de leidraad Grenseffecten?
Indieners
-
Gericht aan
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
H. van der Molen, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Inge van Dijk, Kamerlid -
Medeindiener
Derk Boswijk, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.