Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Westerveld, Kuiken, Pouw-Verweij, Hijink, Gündogan, Simons en Omtzigt over het behoud van personeel bij de GGD’en
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks), Kuiken (PvdA), Pouw-Verweij (JA21), Hijink (SP), Gündoğan (Volt), Simons (Bij1) en Omtzigt (Omtzigt) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het behoud van personeel bij de GGD’en (ingezonden 26 november 2021).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 7 februari
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «GGD’s piepen en kraken, weer overstroomt «de dijk
van de virusbestrijding»« en «Overleg over het wegsturen tijdelijke krachten coronalocaties
GGD»?1, 2
Antwoord 1
Ja, hier ben ik bekend mee.
Vraag 2
Wat is de middellange termijnverwachting (1–2 jaar) van de vraag naar testen en bron-
en contactonderzoek? Hoe wordt op deze vraag geanticipeerd?
Antwoord 2
De vraag naar testen en bron- en contactonderzoek fluctueert sterk in de tijd afhankelijk
van bijvoorbeeld de ontwikkeling van luchtwegklachten, de epidemiologische situatie
en het testgedrag van mensen. Ook veranderingen in het testbeleid kunnen een grote
impact op de testvraag hebben. Het is daarom niet eenvoudig om te voorspellen hoe
de vraag naar testen en bron- en contactonderzoek op langere termijn eruitziet. Hoe
het beleid er op de middel lange termijn uitziet is onderdeel van de verkenning waar
het kabinet nu mee bezig is.
Vraag 3
Hoeveel mensen zijn werkzaam bij de GGD’en uitgedrukt in aantal personen en fte’s?
Hoeveel personen zijn in vaste dienst en wat is het aantal tijdelijke contracten?
Hoe heeft zich dit ontwikkeld sinds aanvang van de coronacrisis?
Antwoord 3
Elke GGD is verantwoordelijk voor zijn eigen personeelsbeleid, waarbij de manier waarop
het personeelsbestand is vormgegeven sterk kan variëren. Ik beschik niet over detailoverzichten.
Halverwege december waren er circa 18.000 mensen werkzaam voor vaccineren, circa 8.000
voor testen, circa 8.500 medewerkers voor BCO en in de callcenters voor testen en
vaccineren waren toen zo’n 7.500 mensen werkzaam. De aantallen voor vaccineren zijn
vervolgens verder opgeschaald om de versnelling in de boostercampagne te realiseren.
GGD’en streven naar een meer gelijkmatige inzet van de capaciteit, in het bijzonder
als het gaat om toekomstige piekbelasting en boostercampagnes. Daarom werken zij toe
naar meer mobiliteit waarbij personeel wordt opgeleid voor de inzet op zowel testen
als vaccineren. Deze mensen kunnen afhankelijk van de situatie flexibel worden ingezet.
Een deel van deze mensen heeft al voor de 3e keer hun contract verlengd. Afhankelijk van de individuele situatie zijn er mogelijkheden
om werknemers op tijdelijke basis in te blijven zetten. Indien noodzakelijk voor de
continuïteit kan deze werknemers ook een vast contract worden aangeboden.
Vraag 4
Deelt u de mening dat testen en bron- en contactonderzoek van wezenlijk belang blijft
en onderdeel van de kernaanpak van virusbestrijding zou moeten zijn? Zo ja, hoe waarborgt
u dat de GGD’en bron- en contactonderzoek kunnen blijven uitvoeren en genoeg testen
kunnen afnemen?
Antwoord 4
Net als testen is de toekomst van het bron en contact onderzoek in deze pandemie onderdeel
van de lopende lange termijn verkenning.
Vraag 5
Voldoet het opschalingsplan aan de fors toegenomen vraag naar testen? Zo nee, gaat
er een herziening van dit plan plaatsvinden?
Antwoord 5
Het opschalingsplan van Q4 voldeed niet aan de fors toegenomen vraag, zoals gezegd
bij vraag 2. Dit plan is direct herzien, met een snelle praktische uitvoering hiervan,
waardoor er een veel hogere testcapaciteit is behaald dan voorzien in het oorspronkelijke
plan. De GGD’en hebben eind vorig jaar nog nooit zo snel opgeschaald met een nog nooit
zo’n hoge testcapaciteit. De laatste weken bleek dat ook deze opschaling niet voldoende
zou zijn. Daarom is de GGD GHOR stichting landelijke coördinatie covid 19 bestrijding
(LCCB) met de stichting open Nederland (SON) overeengekomen dat de testaanbieders
die SON heeft gecontracteerd als overloopfaciliteit kunnen bijspringen bij het testen
bij klachten.
Vraag 6
Hoeveel personen raakt de GGD de komende maanden kwijt omdat tijdelijke contracten
niet meer worden verlengd of er een einde komt aan detacheringscontracten?
Antwoord 6
Aan personen waarvan een tijdelijk contract niet meer kan worden verlengd maar die
cruciaal zijn om continuïteit te waarborgen, kan een vast contract aangeboden worden.
Noodzakelijk personeel hoeven de GGD’en dus niet kwijt te raken.
Vraag 7
Hoe groot is het verwachte personeelstekort van de GGD’en op 1 januari 2022 gezien
de huidige prognoses, de vraag naar testen en de boostercampagne? Hoe groot is het
verwachte personeelstekort op 1 maart 2022?
Antwoord 7
De GGD’en hebben voldoende personeel om de boostercampagne uit te voeren. In week
1 van 2022 hadden de GGD’en een recordaantal van bijna 1,8 miljoen prikken gezet.
Om aan de testvraag te voldoen wordt ook gebruik gemaakt van de afspraken met SON
waar nodig.
De personele behoefte op 1 maart 2022 is met de onvoorspelbaarheid van het virus moeilijk
te overzien. Daarom werken de GGD’en toe naar een meer structurele capaciteit voor
het vaccineren en testen, aangevuld met een flexibele schil. Personeel kan dan flexibel
worden ingezet om pieken in de testvraag en vaccinatiecampagnes op te vangen.
Vraag 8
Wat gaat u doen om de GGD’en te ondersteunen zodat personeel behouden blijft en nieuw
personeel wordt aangetrokken om aan de enorme vraag naar testen en bron- en contactonderzoek
te kunnen voldoen?
Antwoord 8
De afzonderlijke GGD’en zijn zelf verantwoordelijk voor hun personeelsbeleid. GGD
GHOR Nederland kan daarbij coördinerend optreden en overkoepelende acties ondernemen.
Daarnaast is extra personeel aangetrokken onder andere ook vanuit Defensie. Alle kosten
die hierbij noodzakelijk gemaakt zijn – ook als dat in een latere fase of na de pandemie
leidt kosten voor transitie vergoedingen voor mensen met vaste contracten – worden
vergoed uit de meerkostenregeling. Hiermee is zekerheid gegeven aan de GGD’en voor
het behoud van essentieel personeel.
Vraag 9
Wat is uw reactie op de opmerking van de woordvoerder van de GGD’en dat al diverse
keren bij verschillende ministeries is aangeklopt over langdurige COVID-financiering,
maar resultaat is uitgebleven?
Antwoord 9
Via een eenzijdige opdracht van de Minister van VWS aan de voorzitters van de veiligheidsregio's
geldt de stichting LCCB in 2022 als rechtspersoon met een wettelijke taak (RWT). De
Minister van VWS heeft de eenzijdige opdracht op grond van de Wet publieke gezondheid
gegeven. De stichting als RWT voert de maatregelen op landelijk niveau met ingang
van 1 januari 2022 uit op grond van de eenzijdige opdracht. Ten behoeve van het uitvoeren
van de opdracht heeft het Ministerie van VWS middelen beschikbaar gesteld. Hiermee
is zekerheid voor de landelijke taken gegeven. Voor de individuele GGD-en geldt dat
zij hun daadwerkelijk gemaakte kosten via de zogenoemde meerkostenregeling vergoed
krijgen. Zoals bij vraag 8 is weergegeven is daarbinnen ook zekerheid gegeven voor
het behoud van personeel.
Vraag 10
Wat gaat u doen om dit op te lossen? Bent u bereid om, eventueel samen met uw collega
van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een regeling te maken voor
de GGD’en, zodat dit personeel behouden kan blijven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Zoals gezegd bij vraag 8 is er al een oplossing voor het behouden van het personeel.
Personeel dat geen verlenging meer kan krijgen voor hun tijdelijke contract, maar
wel cruciaal is voor de uitvoering van de taken in het kader van het bevel kan een
vast contract worden aangeboden. Andere oplossingen zijn dus niet noodzakelijk.
Vraag 11
Kunt u de vragen afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 11
Dat heb ik gedaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.