Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Omtzigt, Alkaya, Grinwis en Van der Plas over de mogelijkheid dat de nachttrein Brussel/Amsterdam-Berlijn/Dresden/Praag ook in Hengelo stopt
Vragen van de leden Omtzigt (Omtzigt), Alkaya (SP), Grinwis (ChristenUnie) en Van der Plas (BBB) aan de Staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat over de mogelijkheid dat de nachttrein Brussel/Amsterdam-Berlijn/Dresden/Praag ook in Hengelo stopt (ingezonden 11 januari 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 2 februari
            2022).
         
Vraag 1
            
Herinnert u zich dat u aan de Kamer in het MIRT Overzicht 2021 schreef dat er meer
               dan 9 miljoen euro is uitgetrokken voor de verbinding Hengelo-Bad Bentheim voor het
               wegnemen van belemmeringen voor grensoverschrijdend vervoer en de verknoping van de
               nationale netwerken van Nederland en Duitsland?1
Antwoord 1
            
Ja. Deze bijdrage van € 9,33 mln. betreft een afspraak uit 2014 om de treindienst
               van Bielefeld over Osnabrück en Rheine tot 2029 door te laten rijden naar Hengelo.
               In het kader van navolgbaarheid worden deze eerdere afspraken opgenomen in elk volgend
               MIRT-overzicht.
            
Vraag 2
            
Herinnert u zich dat de regering de ambitie geuit heeft om de reistijd, frequentie
               en het reiscomfort te verbeteren op de internationale treinen naar het Oosten en het
               Zuiden?2
Antwoord 2
            
Ja.
Vraag 3
            
Hoe beoordeelt u het feit dat er nu een nieuwe nachttrein gaat rijden tussen Brussel,
               Antwerpen, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Berlijn/Dresden/Praag en dat deze trein
               nergens stopt tussen Amsterdam en Bad Bentheim?3
Antwoord 3
            
Zie mijn beantwoording van vragen 2 en 4.
Vraag 4
            
Is het u bekend dat Bad Bentheim weliswaar een mooie stad is, maar slechts ongeveer
               15.000 inwoners heeft en dat het dus ook logischer zou zijn om de trein (ook) te laten
               stoppen op ten minste een extra station aan de Nederlandse kant van de grens, namelijk
               Hengelo (en/of Deventer)?
            
Antwoord 4
            
Naar ik begrijp van European Sleeper stopt de nachttrein Brussel-Amsterdam Praag in
               Bad Bentheim omdat er een wisseling moet plaatsvinden van personeel en bovenleidingspanning.
            
Daarbij heb ik ook begrepen dat er voor hen verschillende redenen zijn om hun nachttrein
               niet te laten stoppen tussen Amsterdam en de Duitse grens. Ten eerste speelt mee dat
               met het late vertrek en vroege aankomst op deze eventuele halteplaatsen een minder
               aantrekkelijk treinproduct ontstaat. Een stop op Hengelo zou bijvoorbeeld zijn rond
               half 1 ’s nachts en rond half 5 ’s ochtends. Deze nachtelijke tijden maken deze haltes
               niet erg aantrekkelijk voor zowel de reizigers die in-/uit willen stappen als voor
               de reizigers aan boord die rustig willen slapen. Ten tweede speelt het feit dat de
               dienstregeling voor deze nachttrein niet genoeg ruimte biedt voor een extra stop tussen
               Amsterdam en de grens. De krapte van deze dienstregeling wordt overigens, naast de
               wensen van overige vervoerders, mede veroorzaakt door nachtelijk onderhoud en snelheidsbeperkingen
               in het kader van de baanstabiliteit, een toetredingsdrempel die ook naar voren is
               gekomen in eerder genoemde marktverkenning.
            
Vraag 5
            
Is het u bekend dat er overdag één of twee treinen per uur tussen Hengelo en Bad Bentheim
               zijn (reistijd: 18 minuten), maar dat er laat op de avond geen treinen rijden tussen
               deze stations?
            
Antwoord 5
            
Ja.
Vraag 6
            
Wilt u bevorderen dat de nachttrein tussen Brussel/Amsterdam en Berlijn/Dresden/Praag
               ook op het internationaal knooppunt Hengelo stopt, zodat reizigers uit het Oosten
               van het land (Amersfoort en verder naar het Oosten) naar Hengelo kunnen reizen en
               daar kunnen overstappen op de nachttrein naar Berlijn, Dresden en Praag?
            
Antwoord 6
            
Gezien de ambities rondom internationale verbindingen, juich ik toe dat nieuwe vervoerders
               deze stap maken en zelf een nieuwe verbinding in de markt willen zetten. European
               Sleeper rijdt deze verbinding in open toegang, waardoor European Sleeper haar eigen
               afwegingen mag maken binnen de eerder genoemde (on)mogelijkheden. Ik onderhoud wel
               contacten met dergelijke nieuwe initiatiefnemers om te kijken waar het Rijk bijvoorbeeld
               een rol kan spelen in het wegnemen van toetredingsdrempels.
            
In deze contacten heeft European Sleeper bij mij aangegeven dat ze zelf een ultieme
               poging doen om een stop in Oost-Nederland in te passen, maar dat dit voor 2022 niet
               erg kansrijk lijkt. Onderzocht wordt of een stop per 2023 realiseerbaar is, maar gezien
               de inpasbaarheid op het spoornetwerk (zoals genoemd in antwoord 13) lijkt dit vooralsnog
               lastig. Zoals eerder benoemd, heeft European Sleeper de bereidheid om met betrokkenen
               in gesprek te gaan. Ik moedig dergelijke gesprekken aan.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.