Schriftelijke vragen : Reddingsmiddelen bij het te water raken van auto’s
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over reddingsmiddelen bij het te water raken van auto’s (ingezonden 7 januari 2022).
Vraag 1
            
Bent u ermee bekend dat onder andere uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk
               Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat jaarlijks gemiddeld meer dan 50 personen
               om het leven komen doordat hun voertuig te water raakt, maar liefst 8,5% van alle
               dodelijke verkeersslachtoffers?1
Vraag 2
            
Bent u er tevens mee bekend dat het gros van de dodelijke slachtoffers bestond uit
               automobilisten die verdronken zijn omdat zij niet meer uit hun voertuig wisten te
               komen?
            
Vraag 3
            
Deelt u de bezorgdheid over het feit dat, afgaand op het tussen 2010 en 2020 verrichte
               onderzoek, het aantal personen dat om het leven kwam door het te water raken van een
               voertuig de laatste jaren is toegenomen?
            
Vraag 4
            
Hoe kijkt u aan tegen de kritiek dat de traditionele veiligheidshamer en de meer geavanceerde
               noodhamer met gordelsnijder en slagpin onvoldoende veiligheid bieden, aangezien hiermee
               onder water te weinig kracht kan worden gezet respectievelijk moeilijk te hanteren
               is?
            
Vraag 5
            
Bent u bekend met het zogeheten Rescue Escape Guidance System (REGS) een ingebouwd
               systeem, waarvoor onder andere voormalig verkeersofficier Koos Spee pleit, waardoor
               autoruiten automatisch worden verbrijzeld wanneer de auto te water raakt?
            
Vraag 6
            
Klopt het, dat in 2012 is geëxperimenteerd met dit REGS bij een aantal politieauto’s?
               Zo ja, wat was de uitkomst van deze proef?
            
Vraag 7
            
Ziet u op basis van de ervaringen uit het verleden met dit systeem en het grote aantal
               verdrinkingsdoden in het verkeer, aanleiding te onderzoeken of de verdere implementatie
               van een dergelijk systeem wenselijk is, te beginnen bij de voertuigen van hulpdiensten?
               Zo nee, waarom niet?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 Joost Eerdmans, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
 
          