Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Jasper van Dijk over de voortdurende overlast van asielzoekers in het openbaar vervoer
Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over de voortdurende overlast van asielzoekers in het openbaar vervoer (ingezonden 3 november 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 19 november
2021).
Vraag 1
Wat is uw reactie op de aanhoudende geweldsincidenten in het openbaar vervoer waar
asielzoekers, veelal uit veilige landen, bij betrokken zijn?1
Antwoord 1
Allereerst hecht ik eraan te benadrukken dat ieder incident er een teveel is en dat
overlast in het ov stevig wordt aangepakt. De politie en vervoerders registreren niet
op nationaliteit noch op verblijfsstatus. Alleen de naam, het adres en de woonplaats
van personen die betrokken zijn bij incidenten worden geregistreerd. Er valt dan ook
niet te zeggen of de personen die betrokken zijn geweest bij incidenten in het ov
asielzoekers uit veilige landen van herkomst zijn.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat volgens de FNV, 50% van de ritten op de pendelbus tussen Ter
Apel en Emmen uitmondt in bedreigingen? Naar welk percentage streeft u?
Antwoord 2
Indien 50 procent van de ritten op de pendelbus uitmondt in bedreigingen, vind ik
dit volstrekt onacceptabel. Ik streef naar 0% met de kanttekening dat ondanks alle
maatregelen, nooit alle incidenten voorkomen kunnen worden.
Vraag 3
Wat vind u ervan dat buschauffeurs te bang zijn te vragen naar entreekaartjes voor
de bus?
Antwoord 3
Buschauffeurs moeten veilig hun werk kunnen doen. Indien zij uit angst voor incidenten
te bang zijn om naar vervoersbewijzen te vragen vind ik dit onacceptabel.
Vraag 4
Wanneer gaat u uw politieke verantwoordelijkheid nemen als verantwoordelijke voor
de opvang van asielzoekers in Nederland?
Antwoord 4
Samen met mijn collega van I&W, vervoerders en de strafrechtketen, neem ik mijn verantwoordelijkheid
om overlast veroorzaakt door asielzoekers in het openbaar vervoer te bestrijden. Afhankelijk
van de aard en ernst van de overlast in het openbaar vervoer kan het COA dit mee laten
wegen in het besluit om een asielzoeker in de htl te plaatsen. Hierover heb ik uw
Kamer bij brief op 8 november 2021 geïnformeerd.2
Vraag 5
Wanneer kan het aanwezige personeel op de betreffende bussen, treinen, stations en
bushaltes rekenen op de permanente aanwezigheid van beveiligingspersoneel op uw kosten
of het Rijk?
Antwoord 5
Ik heb dit jaar wederom een financiële regeling van in totaal 1 miljoen euro voor
lokale maatregelen mogelijk gemaakt in de vorm van een specifieke uitkering. Gemeenten
konden tot 1 oktober jl. een aanvraag indienen. Deze regeling wordt door gemeenten
onder meer gebruikt voor de inzet van BOA’s of beveiligers in het ov. Ik ben voornemens
om deze regeling, zolang de overlast aanhoudt, te behouden en om de komende jaren
op deze manier bij te dragen aan lokale maatregelen buiten de COA-opvanglocaties.
Verder bekijk ik samen met betrokken partijen zoals het Ministerie van I&W, provincies
en vervoerders of extra maatregelen nodig zijn.
Vraag 6
Is het uitblijven van een permanente oplossing op dit probleem politieke onwil of
onkunde?
Antwoord 6
Geen van beide. Alle betrokken partijen spannen zich in voor het bestrijden van overlast
in het ov. Deze maatregelen sorteren al effect, maar we zijn er nog niet. Daarom kijk
ik samen met betrokkenen wat beter kan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.