Schriftelijke vragen : De berichten ‘Wereldwijzer: carrouselmodel voor lessen levensbeschouwing – PO’ en ‘Levensbeschouwing, maar dan anders’
Vragen van het lid Bisschop (SGP) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de berichten «Wereldwijzer: carrouselmodel voor lessen levensbeschouwing – PO» en «Levensbeschouwing, maar dan anders» (ingezonden 18 november 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Wereldwijzer: carrouselmodel voor lessen levensbeschouwing
– PO» en «Levensbeschouwing, maar dan anders»?1
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat bij de ontwikkeling van het godsdienstig en levensbeschouwelijk
vormingsonderwijs vanouds het verzoek van de ouders centraal staat om hun kinderen
binnen de openbare school ook onderwijs in een specifieke godsdienstige of levensbeschouwelijke
richting te laten ontvangen? Bent u van mening dat dit uitgangspunt voldoende tot
gelding komt wanneer de school voor alle leerlingen een standaardprogramma als vast
onderdeel van het curriculum inzet?
Vraag 3
Hoe verhoudt de aanpak om met hulp van het Centrum voor vormingsonderwijs alle leerlingen
onderwijs te geven over alle godsdiensten en levensbeschouwingen zich tot de eigenstandige
opdracht van openbare scholen om in het curriculum aandacht te besteden aan de diversiteit
van godsdiensten en levensbeschouwingen? In hoeverre kan de subsidie voor het godsdienstig
en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs ingezet worden voor activiteiten die onder
het reguliere curriculum vallen en waarvoor de lumpsum beschikbaar is?
Vraag 4
Hoe wordt in de voorlichting voldoende duidelijk gemaakt dat ouders het recht hebben
om te vragen om godsdienstig of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs in een specifieke
richting, gegeven door mensen uit die specifieke richting?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Bisschop, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.