Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van lid Koerhuis over de beantwoording van de eerdere schriftelijke vragen over het bericht dat het metropakket MRA een serieuze optie is voor financiering uit Nationaal Groeifonds
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de beantwoording op de schriftelijke vragen over het bericht dat het metropakket MRA een serieuze optie is voor financiering uit Nationaal Groeifonds (ingezonden 4 oktober 2021).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
16 november 2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 428.
Vraag 1
Herinnert u zich uw antwoorden op de schriftelijke vragen over het bericht dat het
metropakket MRA een serieuze optie is voor financiering uit Nationaal Groeifonds?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de te ontwikkelen woningbouw in Haven-Stad lijkt op de ontwikkelde woningbouw
op Zeeburg en IJburg?
Antwoord 2
Nee, dat klopt niet. In het algemeen zijn projecten niet volledig vergelijkbaar. De
beoogde woningbouw in Haven-Stad is stedelijker dan woningbouw op Zeeburg en IJburg
en meer gemengd met bedrijvigheid. Het plan voor Haven-Stad vergt andere oplossingen
op het gebied van onder meer gebruik van openbare ruimte en van mobiliteit. Tot slot,
wellicht ten overvloede: Haven-Stad betreft een bestaand bedrijventerrein dat wordt
gewijzigd naar woningbouw en gemengd gebied. Zeeburg en IJburg zijn gebieden waar
nog geen bebouwing aanwezig was (uitleggebieden). Daardoor is de ontwikkeling van
Haven-Stad en Zeeburg en IJburg heel verschillend.
Vraag 3
Kunt u het gemiddelde verschil in grondopbrengt geven binnen het Amsterdamse woonbeleid
tussen een sociale huurwoning en een koopwoning van eenzelfde gemiddelde oppervlakte
van de verschillende grote woningbouwprojecten op Zeeburg en IJburg?
Antwoord 3
Voor sociale huurwoningen die worden gerealiseerd door een Toegelaten Instelling geldt
een minimale vaste grondprijs, dus onafhankelijk van de woninggrootte, de locatie
of het woningtype. Afhankelijk van de doelgroep is dit een prijs per m2 of een vaste prijs per woning. Voor particuliere sociale huur en voor vrije sector
koopwoningen is de grondprijs wel afhankelijk van de locatie, de woninggrootte en
het type woning. De marktwaarde en stichtingskosten worden jaarlijks opnieuw bepaald
en zijn dus afhankelijk van de marktontwikkelingen. Dit maakt het bepalen van een
gemiddeld verschil ondoenlijk. De grondprijsbepaling voor respectievelijk nieuwe uitgiftes
en bestaande erfpachtrechten is vastgelegd in beleid.2, 3
Vraag 4
Uitgaande van de grondopbrengt op Zeeburg en IJburg, hoeveel meer grondopbrengsten
zouden er zijn voor het Amsterdamse deel van de 73.000 geplande te realiseren woningen
in Haven-Stad als het percentage sociale woningbouw 10% lager zou zijn, en het percentage
koop 10% hoger zou zijn?
Antwoord 4
Om de reden die in het antwoord op vraag 3 werd gegeven, is deze berekening niet te
maken. Wel mag worden aangenomen dat een groter aandeel koop tot significant hogere
opbrengsten leidt.
De genoemde locaties maken onderdeel van uit de veertien grootschalige woningbouwgebieden
zoals die benoemd zijn in de NOVI. Op het moment wordt een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd
om te bezien wat minder betaalbare woningen en sobere infrastructuurvarianten betekenen
voor de benodigde middelen en het te realiseren aantal woningen in de veertien gebieden.
De opties 20% minder betaalbare woningen en 20% minder sociale huur worden onderzocht.
Zodra dit onderzoek gereed is, zal ik uw Kamer hierover informeren.
Vraag 5
Klopt het dat de uit te graven havenbekken in de Houtrakpolder lijkt op de uitgegraven
havenbekken voor de Afrikahaven, Zanzibarhaven en Mauritshaven?
Antwoord 5
Voor het havenbekken in de Houtrakpolder bestaan nog geen uitgewerkte plannen.
In de NOVI-gebiedsaanpak Noordzeekanaalgebied wordt met de regionale stakeholders
onderzocht in hoeverre de ruimtelijke claims die uitgaan van o.a. de energietransitie,
waterberging en het verbeteren van de leefomgeving in het gebied geaccommodeerd kunnen
worden. Uit die analyse moet blijken of de strategische reservering Houtrakpolder
moet worden ingezet. Uw vraag kan daarom nog niet beantwoord worden.
Vraag 6
Hoeveel heeft het uitgraven van de extra havenbekken en de bijbehorende infrastructuur
en voorzieningen voor de Afrikahaven, Zanzibarhaven en Mauritshaven gekost?
Antwoord 6
Het Havenbedrijf Amsterdam N.V. is een bedrijf. Daarom is informatie over de kosten
van individuele werken niet openbaar en kan het gevraagde bedrag niet worden verstrekt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.