Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van der Staaij en Stoffer over het coronatoegangsbewijs
Vragen van de leden Van der Staaij en Stoffer (beiden SGP) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Justitie en Veiligheid over het coronatoegangsbewijs (ingezonden 28 september 2021).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Ministers
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(ontvangen 16 november 2021).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat een inloophuis in Deventer verplicht is
om voor bepaalde activiteiten gebruik te maken van het coronatoegangsbewijs?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u hiervan, mede gelet op het feit dat veel bezoekers niet digitaal vaardig
zijn, niet kunnen lezen en/of nauwelijks een sociaal netwerk hebben, waardoor het
voor hen een hoge drempel is om aan deze pasplicht te kunnen voldoen?
Antwoord 2
Het aanvragen van een coronatoegangsbewijs wordt zo laagdrempelig mogelijk gemaakt
door verschillende routes voor zowel digivaardigen als minder-digivaardigen in te
richten. De verschillende mogelijkheden bestaan uit:
1. de CoronaCheck-app;
2. het printen van het coronatoegangsbewijs via CoronaCheck.nl;
3. het telefonisch aanvragen waarbij het bewijs wordt thuisgestuurd;
4. het bewijs aanvragen per formulier.
Bij het telefonisch aanvragen is het bezit van een smartphone en/of computer niet
noodzakelijk. Wanneer telefonisch aanvragen niet lukt, kan een coronabewijs aangevraagd
worden via een aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier is op te halen bij de bibliotheek.
Bij vragen of problemen is de CoronaCheck helpdesk 24 uur per dag bereikbaar.
Wanneer voor de eerste twee opties wordt gekozen, is het coronabewijs direct beschikbaar.
Wanneer voor de laatste twee opties wordt gekozen, is de wachttijd een paar dagen.
Vraag 3
Hoe verhoudt de verplichte coronapas voor het inloophuis zich tot het aangenomen amendement-Van
der Staaij waarin staat dat het verboden is om voor openbare en publieke plaatsen
een coronatoegangsbewijs te vragen, tenzij dat wettelijk is vereist? Bent u ermee
bekend dat in de toelichting op dit amendement «buurthuizen» expliciet worden genoemd?
Bent u bereid om zo spoedig mogelijk duidelijkheid hierover te verschaffen zodat alle
buurthuizen, inloophuizen en dergelijke voorzieningen toegankelijk blijven zonder
een verplicht coronatoegangsbewijs?2
Antwoord 3
Voor buurt- en wijkcentra geldt een uitzondering op de CTB plicht voor evenementen
die tot de reguliere exploitatie behoren. Tevens geldt er een uitzondering op de CTB
plicht voor de horecafunctie wanneer dit betrekking heeft op besloten en georganiseerde
dagbesteding voor kwetsbare groepen. Alleen wanneer er binnen buurt- en wijkcentra
gebruik wordt gemaakt van de horecafunctie zonder dat er sprake is van besloten en
georganiseerde dagbesteding voor kwetsbare groepen of er sprake is van een evenement
dat niet tot de reguliere exploitatie behoort, dan dient er dus gebruik gemaakt te
worden van CTB’s en gelden eventueel de aanvullende bezoekersnormen voor evenementen.
Dit betekent dat buurt- en wijkcentra al de reguliere activiteiten en voorzieningen
kunnen bieden zonder dat een CTB is vereist.
Vraag 4, 5 en 6
Wat vindt u ervan dat een coronatoegangsbewijs geëist wordt om deel te kunnen nemen
aan de beroepsopleiding voor advocaten?3
Hoe verhoudt deze eis zich tot het recht op onderwijs en het volgen van een beroepsopleiding
of training?
Hoe wenselijk vindt u het dat opleidingsinstituten zoals de Beroepsopleiding Advocaten
dergelijke eisen kunnen stellen, terwijl de regering er op dit moment welbewust voor
heeft gekozen om, onder de huidige epidemiologische omstandigheden, geen coronatoegangsbewijs
in te voeren in het middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs of wetenschappelijk
onderwijs? Bent u bereid om dergelijke opleidingen en trainingen vrij te stellen van
het gebruik van het coronatoegangsbewijs?
Antwoord 4, 5 en 6
Op grond van de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 zijn alleen coronatoegangsbewijzen
verplicht voor eet- en drinkgelegenheden (met uitzondering van terrassen en afhaal),
evenementen, professionele sportwedstrijden en vertoningen van kunst en cultuur. Het
is dus niet zo dat de regeling voor deze opleidingen een coronatoegangsbewijs noodzakelijk
maakt. Uit het bericht blijkt ook dat de CTB plicht volgt uit de keuze deze beroepsopleidingen
te laten plaatsvinden in eet- en drinkgelegenheden en deze binnen de eet- en drinkgelegenheden
kennelijk ook niet zodanig te organiseren dat er geen CTB plicht geldt.
Voor opleidingen en trainingen geldt op grond van de Tijdelijke regeling maatregelen
covid-19 geen CTB plicht. In die zin is een vrijstelling dus niet aan de orde.
Vraag 7
Klopt het dat journalisten zijn vrijgesteld van het vertonen van een coronatoegangsbewijs
in horecagelegenheden indien zij kunnen aantonen dat zij daar zijn in het kader van
de «uitoefening van beroep en bedrijf»? Kunt u aangeven of deze uitzondering ook in
de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 is openomen? Zo nee, is deze uitzondering
dan rechtsgeldig?4
Antwoord 7
In artikel 58ra, lid 8, Wet publieke gezondheid is een uitzondering op de CTB-plicht
ten aanzien van personen die beroeps- of bedrijfsmatige werkzaamheden verrichten op
een locatie waar de CTB-plicht geldt. Deze uitzondering kan ook op journalisten van
toepassing zijn, bijvoorbeeld als het noodzakelijk is om een horecalocatie te betreden
voor verslaglegging of andere journalistieke werkzaamheden die ter plaatse moet worden
uitgeoefend.
Vraag 8
Hoe wenselijk vindt u het dat openbaar bestuurders en volksvertegenwoordigers telkens
een coronatoegangsbewijs moeten vertonen wanneer zij zich uit hoofde van hun functie
in een horecagelegenheid of evenementenlocatie moeten begeven?
Antwoord 8
De uitzondering die voor journalisten en andere beroepsgroepen op grond van artikel
58ra, lid 8, Wet publieke gezondheid geldt ook voor bestuurders en volksvertegenwoordigers.
Indien een persoon zich in het kader van de uitoefening van het beroep op een locatie
dient te begeven waar een coronatoegangsbewijs verplicht is en indien deze werkzaamheden
niet elders verricht kunnen worden, hoeft niet om een coronatoegangsbewijs gevraagd
te worden. Voor bestuurders en volksvertegenwoordigers gaat deze uitzondering meestal
niet op. Het zal doorgaans namelijk niet noodzakelijk zijn om een vergadering van
een volksvertegenwoordiging te houden op een plaats waar een coronatoegangsbewijs
verplicht is gesteld. Dergelijke bijeenkomsten kunnen, en zullen, immers in de meeste
gevallen op een andere locatie worden gehouden zoals het gemeentehuis.
Vraag 9
Bent u bereid om voor bestuurders en volksvertegenwoordigers een soortgelijke uitzondering
te maken als er blijkbaar voor journalisten geldt, zodat bijeenkomsten, vergaderingen
en andere activiteiten in het kader van het openbaar bestuur altijd toegankelijk blijven
zonder coronatoegangsbewijs?
Antwoord 9
De uitzondering uit artikel 58ra, lid 8, Wet publieke gezondheid geldt voor alle personen
die beroeps- of bedrijfsmatige werkzaamheden verrichten. Voor zover bestuurders en
volksvertegenwoordigers zich op een locatie moeten begeven voor het uitoefenen van
hun werkzaamheden en deze werkzaamheden niet elders verricht kunnen worden, is deze
uitzondering dus ook op hen van toepassing.
Vraag 10
Bent u in ieder geval bereid om het aangenomen amendement-Van der Staaij onder de
aandacht te brengen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), waaruit blijkt
dat voor bezoek aan het gemeentehuis (en dus voor deelname of bezoek aan bijeenkomsten
van de gemeenteraad) geen coronapas mag worden verplicht?5
Antwoord 10
In reactie op vragen hierover is reeds aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten kenbaar
gemaakt dat voor een bezoek aan het gemeentehuis geen CTB plicht geldt.
Vraag 11
Bent u bereid om deze schriftelijke vragen, gegeven het belang ervan op de korte termijn,
per ommegaande te beantwoorden?
Antwoord 11
De vragen zijn zo snel mogelijk beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.