Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over het bericht dat appartementencomplexen elektrische auto’s weigeren in hun garages uit vrees voor brand
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat appartementencomplexen elektrische auto’s weigeren in hun garages uit vrees voor brand (ingezonden 21 september 2021).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
15 november 2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 189.
Vraag 1
Kent u het bericht «Appartementencomplexen weigeren elektrische auto’s in garage uit
vrees voor brand»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Wat is uw reactie inzake de brandveiligheid van het plaatsen van laadpalen in garages
van VvE’s (Vereniging van Eigenaars)?
Wat vindt u van de reactie van VvE’s om elektrische auto’s te weigeren in hun garages
uit vrees voor brand?
Antwoord 2 en 3
De brandveiligheid van parkeergarages in relatie tot oplaadpunten en elektrische auto’s
heeft mijn aandacht. Volgens onderzoeksbureau CE Delft zijn elektrische auto’s niet
brandgevaarlijker dan brandstofauto’s. Wel moet er bij calamiteiten bij elektrische
auto’s anders gehandeld worden dan bij conventionele auto’s. Daarom kan het nodig
zijn om bij de installatie van oplaadpunten een aantal extra maatregelen te nemen2.
Ik streef ernaar om eind van dit jaar een wijziging van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving
(hierna: Bbl) voor te leggen aan de Tweede Kamer met daarin onder andere nieuwe eisen
voor het installeren van oplaadpunten in parkeergarages. Verder werk ik (samen met
de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister voor Rechtsbescherming)
aan het wetsvoorstel Notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars.
Dit wetsvoorstel heeft als doel belemmeringen weg te nemen bij de plaatsing van oplaadpunten
voor elektrische voertuigen op parkeervoorzieningen die in beheer zijn van Verenigingen
van Eigenaars (hierna: VvE). Bij dit voorstel is er aandacht voor brandveiligheid.
Ik verwacht deze wetswijziging medio 2022 aan de Tweede Kamer voor te leggen.
Tevens komt met ingang van 1 januari 2022 (met terugwerkende kracht naar 6 oktober
2021) een nieuwe subsidie beschikbaar voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s).3 Hiermee kunnen VvE’s met een eigen parkeergelegenheid subsidie aanvragen voor een
advies voor het aanleggen van oplaadpunten. Het kabinet wil het appartementseigenaars
makkelijker maken om elektrisch te rijden. Daarom kunnen VvE’s met subsidie advies
krijgen van een adviseur. Een advies kan helpen om tot een afgewogen besluit binnen
een VvE te komen. Als de brandveiligheidsadviezen worden opgevolgd, zie ik geen redenen
om elektrische auto’s te weigeren in garages van VvE’s.
Vraag 4
Hoeveel parkeerplaatsen zijn er van VvE’s? Hoeveel van deze parkeerplaatsen zijn inpandig?
Antwoord 4
In het kader van het wetsvoorstel Notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van
eigenaars wordt ingeschat dat er 403.200 parkeerplaatsen zijn bij VvE’s. Hierin wordt
geen onderscheid gemaakt tussen inpandige parkeerplaatsen en parkeerplaatsen op een
(open) gemeenschappelijke parkeergelegenheid.
Vraag 5
Hoeveel VvE’s hebben al aangegeven om elektrische auto’s te weigeren in hun garages
uit vrees voor brand?
Antwoord 5
Voor het beantwoorden van deze vraag heb ik navraag gedaan bij Stichting VvE Belang,
Vereniging Eigen Huis en Vastgoedmanagement Nederland. Deze organisaties geven aan
dat het inderdaad voor komt dat VvE’s elektrische auto’s in de gemeenschappelijke
parkeergarage weigeren, maar dat hier geen exacte cijfers over beschikbaar zijn.
Vraag 6
Hoe vaak is er per jaar een autobrand in garages van VvE’s? Hoeveel van deze autobranden
zijn van elektrische auto’s?
Antwoord 6
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) en Brandweer Nederland beschikken niet over
cijfers van autobranden in parkeergarages, ook niet indien deze bij een VvE behoren.
Wel zijn IFV en Brandweer Nederland in 2021 een database begonnen voor alternatief
aangedreven voertuigen (AAV).4 Uit deze database blijkt dat in de periode 1 januari – 20 oktober 2021 geen brandincidenten
zijn geweest met elektrische voertuigen in parkeergarages. In de database worden alle
incidenten met AAV’s geregistreerd waar de brandweer nodig was, waaronder ook branden
met elektrische voertuigen in parkeergarages. Hierbij wordt niet afzonderlijk bijgehouden
of het parkeergarages bij VvE’s betreft. Doel van deze database is te leren hoeveel
incidenten er zijn, hoe ernstig ze zijn, hoe ze kunnen gebeuren en wat de brandweerinzet
was.
Vraag 7
Wat is de reactie van de Brandweer en Stichting VvE Belang inzake de brandveiligheid
van het plaatsen van laadpalen in garages van VvE’s?
Antwoord 7
Brandweer Nederland heeft al langer aandacht voor de brandveiligheid van parkeergarages,
waaronder ook het plaatsen van oplaadpunten in parkeergarages. Hier heeft Brandweer
Nederland al eerder over bericht op de eigen website, die is voorzien van de nodige
achtergrondinformatie.5 Door Brandweer Nederland is samen met IFV informatie6 opgesteld ten behoeve van onder andere VvE’s. Hierin wordt aangegeven wat een VvE
in elke fase van de plaatsing van laadinfrastructuur volgens de brandweer kan doen
om veilig parkeren en laden mogelijk te maken.
Stichting VvE Belang is betrokken bij de website https://vveladen.nl en op deze website kunnen VvE’s de brochure «Laadoplossingen voor elektrische auto’s
binnen de VvE» vinden met hierin een stappenplan voor het veilig en toekomstbestendig
aanbrengen van laadinfrastructuur. Een deel van de achterban van VvE Belang is bezorgd
over brandveiligheid en zeker over de kosten voor het brandveilig maken van de parkeergarage.
Ik ga er vanuit dat de initiatieven die genoemd zijn in het antwoord op vraag 2 en
3 de zorgen die bij een deel van de achterban van Stichting VvE Belang leven, zullen
kunnen wegnemen.
Vraag 8
Wat is de stand van zaken van de aangenomen motie Koerhuis inzake het versterken van
de positie van VvE’s?7
Antwoord 8
Zoals in het commissiedebat Leefbaarheid en Veiligheid van 7 oktober jl. aangegeven
heb ik de Werkgroep Modernisering Appartementsrecht Nederland gevraagd een advies
over de versterking van de positie van de VvE uit te brengen. Het advies wordt voor
het einde van het jaar verwacht.
Vraag 9
Hoeveel VvE’s zijn er? Hoeveel VvE’s zijn er actief?
Antwoord 9
Van de 143835 VvE’s hebben 125000 VvE’s ten minste één adres met een woonfunctie8. In totaal maken 1173 890 woningen onderdeel uit van een VvE. Uit onderzoek van Companen
in 20219 is gebleken dat 97% van de VvE’s groter dan 8 appartementsrechten actief is door
bijvoorbeeld te vergaderen en te sparen voor groot onderhoud. Over kleinere VvE’s
zijn geen cijfers beschikbaar op basis waarvan algemene uitspraken kunnen worden gedaan.
Vraag 10
Hoeveel VvE’s staan er ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK)?
Antwoord 10
Volgens de meest recente cijfers uit 2016 staan er 100.620 VvE’s bij de KvK ingeschreven.10
Vraag 11
Hoeveel VvE’s hebben ondertussen het minimale bedrag van 0,5% van hun herbouwwaarde
in hun reservefonds gehaald inzake de Wet verbetering functioneren Vereniging van
Eigenaars?
Antwoord 11
Uit onderzoek van Companen in 2021 is gebleken dat 84% van de VvE’s groter dan 8 appartementsrechten
spaart voor groot onderhoud op basis van een meerjarenonderhoudsplan en 13% spaart
op basis van 0,5% van de herbouwwaarde. In totaal heeft 97% van de VvE’s groter dan
8 appartementsrechten een reservefonds voor groot onderhoud. Over kleinere VvE’s zijn
geen cijfers beschikbaar op basis waarvan algemene uitspraken kunnen worden gedaan.
Vraag 12
Klopt het dat VvE’s kunnen worden verplicht tot het plaatsen van laadpalen in uw voorgenomen
wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE's?11
Antwoord 12
Nee, dit klopt niet. In het wetsvoorstel Notificatieregeling oplaadpunten voor verenigingen
van eigenaars wordt de benodigde toestemming van de vergadering van eigenaars voor
het plaatsen van een oplaadpunt vervangen door een kennisgeving aan de gezamenlijke
appartementseigenaars dan wel het VvE-bestuur. De kennisgeving (notificatie) alleen
is echter niet voldoende. Het oplaadpunt dient tevens conform de nog nader te bepalen
voorwaarden door de appartementseigenaar te worden geplaatst. De appartementseigenaar
dient een werkplan aan het bestuur te overleggen, waaruit blijkt dat hij voldoet aan
deze voorwaarden. Het VvE-bestuur beoordeelt of dit werkplan overeenstemt met de voorwaarden
van de notificatieregeling en de eventuele aanvullende voorwaarden van de VvE. De
beoordeling door het VvE-bestuur of is voldaan aan de voorwaarden van de notificatieregeling
of de eventuele aanvullende voorwaarden, maakt daarmee deel uit van het proces van
notificatie. Een appartementseigenaar kan niet eerder tot plaatsing van het oplaadpunt
overgaan tot dit proces van notificatie is doorlopen.
Overigens bestaat nu al de mogelijkheid voor een VvE om zelf basislaadinfrastructuur
en/of oplaadpunten voor de gehele VvE aan te leggen. Hierin komt door de notificatieregeling
geen verandering.
Vraag 13
Is het waar dat wie laadpalen in een garage plaatst, ook brandleidingen, sprinklers
en hittesensoren moet aanbrengen? Wie moet deze kosten gaan betalen in uw voorgenomen
wetsvoorstel?
Antwoord 13
Nee, dit is niet juist. In het wetsvoorstel is als voorwaarde voor de notificatie
opgenomen dat de plaatsing van het oplaadpunt uitsluitend voor eigen rekening en risico
van de notificerende individuele appartementseigenaar of groep appartementseigenaars
plaatsvindt. Bij het plaatsen van een oplaadpunt dient wel onderscheid te worden gemaakt
tussen eventuele kosten als gevolg van het plaatsen van het oplaadpunt (verantwoordelijkheid
laadpunteigenaar) en eventuele kosten die voortkomen uit het niet op orde zijn van
de algemene brandveiligheidssituatie (verantwoordelijkheid VvE). De nadere voorwaarden
die gaan gelden in de notificatieregeling oplaadpunten verenigingen van eigenaars
worden nog wettelijk vastgelegd.
Vraag 14
Waarom regelt u het plaatsen van laadpalen in garages van VvE‘s niet in het modelreglement
voor splitsingsaktes van VvE’s in plaats van in een wetsvoorstel?
Antwoord 14
In artikel 28.3 van Modelreglement 2017 is reeds een notificatieregeling voor de plaatsing
van oplaadpunten op privéparkeervakken opgenomen. VvE’s kunnen het eigen splitsingsreglement
reeds aanpassen en zodoende de bestaande notificatieplicht- en regeling uit het Modelreglement
2017 opnemen in het splitsingsreglement. Dit is niet eenvoudig. Voor een aanpassing
van de akte van splitsing is een minimale meerderheid van 4/5 van het aantal stemmen
nodig indien het VvE-bestuur meewerkt. Wanneer het VvE-bestuur niet meewerkt is unanimiteit
vereist. Omdat de helft van het totale aantal VvE’s uit minder dan 5 appartementsrechten
bestaat12, wordt hier de facto met unanimiteit beslist. Bovendien is de instemming van 100%
van de beperkt gerechtigden bij een wijziging van de splitsingsakte noodzakelijk.
De wijziging van de splitsingsakte vereist een notariële akte, wat kosten met zich
brengt. Daarom is de invoering van een notificatieplicht- en regeling in een wettelijke
regeling gewenst, zodat iedere appartementseigenaar ongeacht het van toepassing zijnde
splitsingsreglement, onder voorwaarden een oplaadpunt kan plaatsen.
Vraag 15
Deelt u mening dat VvE’s niet moeten worden verplicht tot het plaatsen van laadpalen?
Antwoord 15
VvE’s worden niet verplicht tot het plaatsen van oplaadpunten. Ik verwijs in dit verband
graag naar het antwoord op vraag 12.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.