Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Bikker, Kathmann, Kuik, Van Nispen, Van der Staaij, Pouw-Verweij, Ellemeet, Gündogan, Omtzigt en Van Esch over de daadwerkelijke inwerkingtreding van de Wet kansspelen op afstand en het bericht ‘Consumentenbond torpedeert reclamecode voor online gokken’
Vragen van de leden Bikker (ChristenUnie), Kathmann (PvdA), Kuik (CDA), Van Nispen (SP), Van der Staaij (SGP), Pouw-Verweij (JA21), Ellemeet (GroenLinks), Gündogan (Volt), Omtzigt (Omtzigt) en Van Esch (PvdD) aan de Minister voor Rechtsbescherming, de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de daadwerkelijke inwerkingtreding van de Wet kansspelen op afstand en het bericht «Consumentenbond torpedeert reclamecode voor online gokken» (ingezonden 1 oktober 2021).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 11 november 2021). Zie
            ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 411.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Consumentenbond torpedeert reclamecode voor online
               gokken»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Bent u het met ons eens dat het van belang is kinderen, jongeren en andere kwetsbare
               groepen zoals mensen met een verstandelijke beperking, te beschermen tegen op hen
               gerichte reclame-uitingen?
            
Antwoord 2
            
Ja.
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat de artikel 2 lid 3 en 4 van het Besluit werving, reclame en
               verslavingspreventie kansspelen, kansspelaanbieders verplicht wervings- en reclameactiviteiten
               niet te richten op jongeren en andere kwetsbare groepen?
            
Antwoord 3
            
Ja.
Vraag 4 en 5
            
Wat vindt u ervan dat marktpartijen het verbod op reclame gericht op jongeren zo interpreteren,
               dat jonge mensen (tot 24 jaar) niet meer dan 30% van het publiek mogen uitmaken? Hoe
               verhoudt dit zich tot het feit dat jongeren überhaupt maar 28% van de bevolking uitmaken?
            
Deelt u de mening dat meer mag én moet worden gevraagd van kansspelaanbieders om te
               voorkomen dat hun reclameactiviteiten zich richten op jonge mensen?
            
Antwoord 4 en 5
            
Voorop staat dat wet- en regelgeving leidend is. Daarin staat dat reclame voor kansspelen
               niet gericht mag zijn op maatschappelijk kwetsbare groepen, zoals minderjarigen. Vergunninghouders
               van kansspelen op afstand, speelcasino’s of speelautomatenhallen mogen hun reclame
               ook niet richten op jongvolwassenen.2 Dit verbod is absoluut en vergt vergaande inspanningen van vergunninghouders. De
               Kansspelautoriteit (Ksa) houdt toezicht op de naleving van reclamebeperkende maatregelen
               die zijn neergelegd in wet- en regelgeving. De Ksa heeft hier onlangs nog expliciet
               aandacht aan besteed door vergunninghouders op deze verplichting te wijzen. Op haar
               website licht de autoriteit toe hoe vergunninghouders aan deze inspanningsplicht kunnen
               voldoen.3 Het is aan de Ksa als toezichthouder om te bepalen welke elementen in welke mate
               relevant zijn om te oordelen of reclame zich richt op kwetsbare groepen.
            
Vraag 6
            
Hoe gaat handhaving op genoemde artikelen plaatsvinden, nu niet tot een reclamecode
               is gekomen?
            
Antwoord 6
            
Handhaving van de artikelen in het Besluit en de Regeling Reclame, werving en verslavingspreventie
               Kansspelen valt (evenals handhaving van alle kansspelwet- en regelgeving) onder de
               bevoegdheid van de Ksa. De Reclamecode Online Kansspelen betreft zelfregulering en
               is een initiatief van verschillende kansspelaanbieders in aanvulling op deze wet-
               en regelgeving. De Reclame Code Commissie ziet toe op naleving van zelfregulering,
               niet de Kansspelautoriteit. Handhaving op de naleving van de wet- en regelgeving gebeurt
               door de Ksa.
            
Vraag 7
            
Is vanuit het ministerie overleg geweest met de Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders
               (VNLOK) over de reclamecode of wervings- en reclameactiviteiten in algemene zin? Zo
               ja, wanneer heeft dit plaatsgevonden, op welke wijze en welke invloed heeft dit gehad
               op de uiteindelijke reclamecode die voorlag?
            
Antwoord 7
            
De branchevereniging Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) is begin
               september 2021 gelanceerd. Op 14 oktober jl. heeft een algemeen kennismakingsgesprek
               tussen ambtenaren van mijn ministerie en VNLOK plaatsgevonden. Daarnaast is in eerdere
               contacten met enkele van de bij VNLOK aangesloten aanbieders het onderwerp reclame(code)
               aan de orde gekomen. Daarbij is vanuit het ministerie gewezen op de wettelijke kaders
               en in overweging gegeven de toelichting op de beoogde code op punten aan te vullen.
               Welke invloed dit heeft gehad op de uiteindelijke reclamecode zoals die voorlag, is
               mij niet bekend.
            
Vraag 8 en 9
            
Waarom heeft de regering de motie Vos c.s. (Kamerstuk 33 996, nr. 57) nooit uitgevoerd voor wat betreft het afdwingen van een tijdslot voor onlinereclame?
Wanneer gaat u hier toe over? Welke maatregelen worden er nog meer genomen om jongeren
               en andere kwetsbare groepen te beschermen tegen online reclame-uitingen?
            
Antwoord 8 en 9
            
De regering onderschrijft het doel van de motie, namelijk het voorkomen dat jongeren
               door online reclame aangezet worden tot gokken. Om dit doel te bereiken is inmiddels
               ook een groot aantal maatregelen getroffen. Ik vind het belangrijk om nu eerst die
               maatregelen volledig te implementeren en vervolgens te bezien welke effecten deze
               hebben. Dit wordt gemonitord en waar nodig bijgestuurd zoals ook eerder aan uw Kamer
               gemeld.4 Het instellen van een tijdslot is nu geen onderdeel van de maatregelen, omdat dit
               in de praktijk nauwelijks uitvoerbaar is. Tevens is het handhaven van een tijdslot
               kostbaar en waarschijnlijk onvoldoende effectief. Hierover heb ik uw Kamer eerder
               geïnformeerd.5 Indien de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid in de toekomst verbeteren en er is
               een noodzaak gebleken voor aanvullende maatregelen, zou een tijdslot heroverwogen
               kunnen worden.
            
Reclame voor kansspelen mag sowieso niet gericht zijn op maatschappelijk kwetsbare
               groepen van personen, zoals minderjarigen. Vergunninghouders van kansspelen op afstand,
               speelcasino’s of speelautomatenhallen mogen hun reclame ook niet richten op jongvolwassenen.
               Bovendien mogen hun reclameactiviteiten niet aanzetten tot onmatige deelname aan kansspelen.
               Deze regels gelden ongeacht het medium. Naast reclame op televisie of in geprinte
               media, geldt dit ook voor online reclame en reclame via social media.
            
Met de inwerkingtreding van de Wet kansspelen op afstand is daarbovenop een stevig
               pakket aan maatregelen geïntroduceerd ter voorkoming van kansspelverslaving, vooral
               ook ter bescherming van specifiek kwetsbare groepen. Onderdeel daarvan is aanscherping
               van het reclamebeleid. Deze regels gelden ongeacht het medium.6
Vraag 10
            
Welke prioriteit heeft dit in handhaving door de Kansspelautoriteit en waaruit blijkt
               dit?
            
Antwoord 10
            
De bescherming van maatschappelijk kwetsbare groepen, waaronder minderjarigen en jongvolwassenen,
               heeft hoge prioriteit in de handhaving door de Kansspelautoriteit. Dit blijkt onder
               meer uit de recente aanpak van een kansspelaanbieder die beroepssporters inzette in
               kansspelreclame7, de invordering van een last onder dwangsom bij een vergunninghouder die reclame
               richtte op minderjarigen8, het aanpakken van illegale praktijken op sociale media die populair zijn onder jongeren9, het onlangs opgestelde samenwerkingsprotocol met het Commissariaat voor de media
               (CvdM) dat mede tot doel heeft om gezamenlijk de veiligheid van het media-aanbod en
               bescherming van kwetsbare groepen te waarborgen10 en de nadere uitleg van reclameregels die tot doel hebben kwetsbare groepen, zoals
               jongvolwassenen, te beschermen door de Kansspelautoriteit.11
Ook én juist de komende periode, nu de markt van kansspelen op afstand is geopend,
               zal de Kansspelautoriteit bijzondere nadruk leggen op het optreden tegen onrechtmatige
               reclamepraktijken van legale én illegale kansspelaanbieders om zo maatschappelijk
               kwetsbare groepen van personen te beschermen. In dat kader monitort de Kansspelautoriteit
               op basis van gegevens uit de controledatabank in hoeverre aanbieders de op hen rustende
               zorgplicht om kansspelverslaving te voorkomen in acht nemen.
            
Vraag 11
            
Op welke wijze wordt uitvoering gegeven aan het amendement Vos (Kamerstuk 33 996, nr. 23)? Had dit amendement niet al vanaf 1 april tot een duidelijkere waarschuwing bij
               advertenties moeten leiden?
            
Antwoord 11
            
Het amendement-Vos geeft kaders mee waarbinnen een nieuwe waarschuwende tekst moet
               worden vastgesteld.12 Ik heb een subsidie toegekend aan het Trimbos-instituut, dat een proces heeft opgezet
               en gefaciliteerd ter vaststelling van een nieuwe tekst. Over het verloop en de uitkomst
               van dit proces heb ik uw Kamer geïnformeerd middels een separate brief.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.