Nota van wijziging : Nota van wijziging
35 925 XII Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022
Nr. 14 NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 1 november 2021
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor
het jaar 2022 komt te luiden:
Tabel 1 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat (XII) voor het jaar 2022 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
10.451.367
10.689.648
45.011
Beleidsartikelen
11
Integraal Waterbeleid
55.320
55.580
143
13
Bodem en Ondergrond
113.560
137.280
0
14
Wegen en Verkeersveiligheid
258.169
222.407
6.782
16
Openbaar Vervoer en Spoor
145.532
422.326
0
17
Luchtvaart
87.413
27.366
4.257
18
Scheepvaart en Havens
27.497
38.880
0
19
Uitvoering Milieubeleid en Internationaal
46.119
46.411
0
20
Lucht en Geluid
25.492
28.188
0
21
Duurzaamheid
52.076
62.770
0
22
Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
32.169
44.958
250
23
Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie
63.904
62.818
0
24
Handhaving en Toezicht
182.359
182.359
24.700
25
Brede Doeluitkering
954.173
954.172
0
26
Bijdrage Investeringsfondsen
8.014.590
8.003.281
0
Niet-beleidsartikelen
97
Algemeen Departement
31.075
44.908
1.101
98
Apparaatsuitgaven Kerndepartement
357.280
351.305
7.778
99
Nog Onverdeeld
4.639
4.639
0
TOELICHTING
Algemeen
Deze nota’s van wijziging hebben betrekking op de toevoeging van middelen uit het
klimaatpakket waartoe deze zomer door het kabinet is besloten (kamerstuk 2021–2022,
35 925, nr. 1) en tevens wordt hiermee de financiële verwerking van de omvorming van ProRail in
de begroting met een jaar doorgeschoven, zoals gemeld in antwoord op de schriftelijke
vragen bij de ontwerpbegrotingen 2022. Tot slot wordt een deel van de middelen voor
de beschikbaarheidsvergoeding 2021 en de compensatie van de vuurwerkbranche doorgeschoven
naar 2022, omdat deze in dat jaar tot betaling komen.
Onderdeel A
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Algemeen
Voor het jaar 2022 wordt de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
verhoogd met middelen uit het klimaatpakket. In totaal gaat het om een bedrag van
€ 140,5 miljoen euro op artikel 14 voor elektrisch vervoer SEBA, elektrisch vervoer
SEPP en gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit.
Daarnaast wordt er op artikel 21 in totaal € 33 miljoen toegevoegd aan de begroting
ten behoeve van de subsidieregeling circulaire ketenprojecten en de uitvoeringskosten
milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen
(Vamil).
Verder worden de corona-middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding 2021 (€ 270 miljoen)
en compensatie vuurwerkbranche (€ 3,3 miljoen) doorgeschoven naar 2022.
Tot slot wordt de financiële verwerking van de omvorming van ProRail in de begroting
met een jaar doorgeschoven ad € 7,6 miljard.
Artikel 14. Wegen en verkeersveiligheid
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Om meer particulieren de kans te geven met subsidie over te stappen naar een elektrische
auto, heeft het kabinet besloten meer en eerder subsidiebudget beschikbaar te stellen.
De komende drie jaar komt er bij de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren
(SEPP) € 90 miljoen bij. Hiervan is € 80 miljoen voor de subsidiëring van nieuwe en
€ 10 miljoen voor de subsidiëring van gebruikte elektrische personenauto’s. Daarnaast
gaan de prijs- en aanbod ontwikkelingen sneller dan gedacht. Hierdoor wordt de noodzakelijke
prijsprikkel om overgang naar elektrisch rijden te stimuleren ook kleiner. Het kabinet
heeft daarom besloten dat ook het subsidiebedrag per nieuwe auto eerder omlaag gaat.
Door meer en eerder budget en minder subsidie per elektrische auto kunnen veel meer
particulieren gebruik maken van de subsidie voor elektrische personenauto’s dan met
het Klimaatakkoord was becijferd.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
Ook voor ondernemers die over willen stappen op een emissieloze bedrijfsauto (elektrisch
of waterstof) komen er meer mogelijkheden. Deze aanschafprijs van een elektrisch (batterij/waterstof)
aangedreven voertuig is momenteel nog veel hoger dan de aanschafprijs van een voertuig
met een conventionele verbrandingsmotor. Het subsidiebudget voor emissieloze bedrijfsauto’s
(SEBA) wordt met in totaal € 28 miljoen verhoogd om juist de MKB’ers, die de komende
jaren een keuze maken voor een nieuwe bedrijfsauto handelingsperspectief te geven
bij het natuurlijke vervangingsmoment.
Communicatie en gedragsmaatregelen
Dit betreft een aanvulling op de bestaande klimaatimpuls van totaal € 22,5 miljoen.
Het gaat hierbij om de onderstaande vijf campanges:
– Spreiden en mijden: In de werkgeversaanpak wordt toegewerkt naar normeren van minder
en anders (mijden en spreiden) reizen. Een extra (financiële) impuls van 1 miljoen
per jaar (2022–2024) is nodig om werkgevers te faciliteren om het ander reisgedrag
te bestendigen en blijvend te verankeren (2022–2024).
– Kies de beste band: Betere banden en bandenspanning hebben een positief effect op
verbruik, verkeersveiligheid, geluid naar de omgeving en hoeveelheid microplastics.
Voor dit bedrag kunnen jaarlijks twee multimediale (radio, online, outdoor) communicatieflights
worden gevoerd en kunnen samen met branchepartijen enkele gerichte acties richting
branche en consumenten worden opgezet.
– Elektrisch autodelen: Met autodelen is het mogelijk om lokaal beschikbare auto’s te
huren op elk gewenst moment en voor elke tijdsduur. Hiervoor gaan we aan de slag met
(1) stimuleren en versnellen elektrische deelauto’s (eenmalig € 5 miljoen, jaarlijks
€ 1 miljoen), (2) landelijke campagne autodelen zoals genoemd in Klimaatakkoord (€ 1 miljoen
per campagnejaar), (3) ondersteuning van gemeenten bij uitrollen van deelauto’s, er
is een toolkit (jaarlijks € 0,5 miljoen).
– Het Nieuwe Rijden: Het aanleren van energie efficiënter rijgedrag, ondersteund door
het gebruik van brandstof besparende apparatuur heeft een positief effect op de CO2- en stikstof uitstoot, de verkeersveiligheid en de doorstroming.
– Sportsector: Samen met ENGIE en Volkswagen werkt de KNVB aan minder CO2-uitstoot in het voetbalverkeer. Binnen het slimme mobiliteitsprogramma GO worden
verschillende oplossingen ontwikkeld: speelschema’s op reisafstand met behoud van
gelijkwaardige wedstrijden, het vergroenen van de reiskilometers door het stimuleren
van samen (elektrisch) rijden en fietsen.
Artikel 16. Openbaar Vervoer en Spoor
Beschikbaarheidsvergoeding 2021
De middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding 2021 bedragen € 1.480 miljoen. Op basis
van de huidige aanvragen voor het eerste voorschot van 80% wordt voorzien dat op kasbasis
€ 1.070 miljoen wordt uitgegeven. Circa € 270 miljoen van de regeling voor 2021 komt
volgend jaar tot betaling en wordt daarom toegevoegd aan het jaar 2022. De Tweede
Kamer wordt bij de 2e suppletoire begroting nader geïnformeerd over de mutaties in
2021.
Artikel 21. Duurzaamheid
Subsidie circulaire ketenprojecten
In een circulair ketenproject werken bedrijven in Nederland over de grenzen van het
eigen bedrijf heen samen aan het circulair maken van een product- of materiaalketen.
Een keten of een productgroep circulair maken zorgt voor besparing van grondstoffen
en besparing van CO2. Hiermee draagt deze maatregel bij aan de gestelde doelen voor het Urgenda-maatregelenpakket.
Het doel van de subsidie circulaire ketenprojecten is dat er samenwerkingen ontstaan
die leiden tot grondstoffen- en CO2-besparing die anders niet of niet voldoende snel bereikt zouden worden. Het eindpunt
van een succesvol circulair ketenproject is een circulaire werkwijze die door bedrijven
in hun bedrijfsvoering kan worden toegepast of een circulair concept dat op de markt
gebracht kan worden.
De subsidie bestaat uit verschillende onderdelen
de bestaande subsidieregeling circulaire ketenprojecten voor MKB (CKP)
a. ondersteuning door het Versnellingshuis om ketenregie over de circulaire samenwerkingsprojecten
heen te organiseren.
b. subsidieregeling voor grote/productgroep-/doorbraak-ketenprojecten i.s.m. het Versnellingshuis
Het totale bedrag dat beschikbaar is voor de subsidie circulaire ketenprojecten voor
de periode 2022–2027 bedraagt cumulatief € 30 miljoen.
Uitvoeringskosten milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving
milieu-investeringen (Vamil)
Voor de uitvoeringskosten milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving
milieu-investeringen (Vamil) is voor de periode van 2022–2024 € 3 miljoen toegevoegd
aan de IenW-begroting. MIA en Vamil zijn fiscale instrumenten om investeringen in
milieuvriendelijke technieken te stimuleren, waar de RVO als uitvoerder bij betrokken
is.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
Compensatie vuurwerkbranche
In november 2020 is door het kabinet in het kader van de bestrijding van de corona-pandemie
besloten tot een algeheel vuurwerk verkoop- en afsteekverbod voor de jaarwisseling
2020–2021. Door het kabinet is toen € 40 miljoen uitgetrokken voor compensatie van
vuurwerkondernemers (verkopers en importeurs). Enerzijds betrof dit de verwachte uitgaven
voor de generieke steunmaatregelen (€ 12,5 miljoen) en anderzijds (€ 27,5 miljoen)
voor de begroting van IenW voor specifieke steunmaatregelen.
Als gevolg van vertraging loopt een deel van de betalingen door naar 2022. De voorziene
onderuitputting (op de beschikbare € 27,5 miljoen) bedraagt € 5,9 miljoen. Hiervan
is in 2022 € 3,3 miljoen benodigd voor de uiteindelijke afwikkeling en vaststelling
van de subsidies en wordt daarom toegevoegd aan het jaar 2022. De Tweede Kamer wordt
bij de 2e suppletoire begroting nader geïnformeerd over de mutaties in 2021.
Artikel 26: Bijdrage investeringsfondsen
Omvorming Prorail
Naar aanleiding van het controversieel verklaren van het wetsvoorstel voor de omvorming
van ProRail tot zbo heeft mijn voorganger op 4 februari jl. uw Kamer geïnformeerd
vooralsnog uit te gaan van inwerkingtreding per 1 januari 2022 (kamerstuk 2020–2021,
35 396, nr. 15). Gezien de voortgang van de kabinetsformatie is het niet meer realistisch te verwachten
dat de behandeling door de Tweede Kamer en Eerste Kamer afgerond zal zijn vóór 1 januari
2022 en dat er daarna voldoende tijd voor een zorgvuldige implementatie en een beheerste
overgang overblijft. Daarom wordt de financiële verwerking van de omvorming van ProRail
in de begroting met een jaar doorgeschoven, zoals gemeld in antwoord op de schriftelijke
vragen bij de ontwerpbegrotingen 2022. Definitieve bepaling van het moment van inwerkingtreding
zal plaatsvinden na afronding van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel,
waarbij met het oog op een zorgvuldige en beheerste start van het zbo voldoende implementatietijd
in acht zal worden genomen.
Correctie eerste suppletoire begroting 2022
Bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2022 is in de budgettaire tabel van artikel 14
«Wegen en verkeersveiligheid», binnen artikelonderdeel 3 «Slimme en duurzame mobiliteit»,
een fout geslopen in de onderverdeling van de subsidiebedragen. De uitgaven voor «duurzame
mobiliteit en «overige subsidies» zijn omgewisseld. Dit zal worden gecorrigeerd in
de 1e suppletoire begroting 2022. Deze correctie heeft geen invloed onderhavige nota
van wijziging. Daarnaast zijn binnen het financieel instrument subsidies bij artikelonderdeel 3
voor de jaren 2023–2026 abusievelijk onjuiste bedragen opgenomen voor de regeling
«bronmaatregelen stikstof». Hiervoor is in die jaren respectievelijk € 35 miljoen,
€ 40 miljoen, € 35 miljoen en € 35 miljoen beschikbaar. Ook deze correctie wordt uitgevoerd
bij de 1e suppletoire begroting 2022 en heeft geen invloed op onderhavige nota van
wijziging. Alle (sub)totalen in de betreffende budgettaire tabel zijn wel correct.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen ontwerpbegroting 2022 vóór
nota van wijziging, de mutaties en de standen ontwerpbegroting 2022 na nota van wijziging
meerjarig opgenomen.
Tabel 2 Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2022
2023
2024
2025
2026
14
Wegen en Verkeersveiligheid
Stand vóór nota van wijziging
181.069
254.039
239.883
176.853
113.983
Elektrisch Vervoer SEBA
3.600
6.000
10.600
7.800
0
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt
62.000
47.000
22.000
– 41.000
0
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit
11.500
5.500
5.500
0
0
Stand na nota van wijziging
258.169
312.539
277.983
143.653
113.983
21
Duurzaamheid
Stand vóór nota van wijziging
45.076
38.540
38.719
33.711
32.957
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten
6.000
10.500
4.500
4.500
1.500
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL
1.000
1.000
1.000
0
0
Stand na nota van wijziging
52.076
50.040
44.219
38.211
34.457
26
Bijdrage Investeringsfondsen
Stand vóór nota van wijziging
15.310.590
8.766.031
7.776.979
7.907.827
7.999.479
Omvorming ProRail
– 7.296.000
7.597.000
0
0
0
Stand na nota van wijziging
8.014.590
16.363.031
7.776.979
7.907.827
7.999.479
Totaal
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Stand vóór nota van wijziging
17.663.267
11.036.644
9.979.470
10.019.487
10.040.771
Elektrisch Vervoer SEBA
3.600
6.000
10.600
7.800
0
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt
62.000
47.000
22.000
– 41.000
0
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit
11.500
5.500
5.500
0
0
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten
6.000
10.500
4.500
4.500
1.500
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL
1.000
1.000
1.000
0
0
Omvorming ProRail
– 7.296.000
7.597.000
0
0
0
Stand na nota van wijziging
10.451.367
18.703.644
10.023.070
9.990.787
10.042.271
Tabel 3 Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2022
2023
2024
2025
2026
14
Wegen en Verkeersveiligheid
Stand vóór nota van wijziging
178.907
237.666
257.142
218.882
139.165
Elektrisch Vervoer SEBA
2.000
4.000
9.000
13.000
0
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt
30.000
12.000
7.000
– 12.000
30.000
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit
11.500
5.500
5.500
0
0
Stand na nota van wijziging
222.407
259.166
278.642
219.882
169.165
16
Openbaar Vervoer en Spoor
Stand vóór nota van wijziging
152.326
58.993
12.848
11.236
10.003
Beschikbaarheidsvergoeding 2021
270.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
422.326
58.993
12.848
11.236
10.003
21
Duurzaamheid
Stand vóór nota van wijziging
55.770
36.525
36.703
31.676
30.922
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten
6.000
10.500
4.500
4.500
1.500
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL
1.000
1.000
1.000
0
0
Stand na nota van wijziging
62.770
48.025
42.203
36.176
32.422
22
Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
Stand vóór nota van wijziging
41.658
55.711
55.847
60.901
61.059
Compensatie vuurwerkbranche
3.300
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
44.958
55.711
55.847
60.901
61.059
26
Bijdrage Investeringsfondsen
Stand vóór nota van wijziging
15.299.281
8.757.722
7.776.429
7.907.827
7.999.479
Omvorming ProRail
– 7.296.000
7.597.000
0
0
0
Stand na nota van wijziging
8.003.281
16.354.722
7.776.429
7.907.827
7.999.479
Totaal
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Stand vóór nota van wijziging
17.661.848
11.040.031
10.008.809
10.067.968
10.068.675
Elektrisch Vervoer SEBA
2.000
4.000
9.000
13.000
0
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt
30.000
12.000
7.000
– 12.000
30.000
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit
11.500
5.500
5.500
0
0
Beschikbaarheidsvergoeding 2021
270.000
0
0
0
0
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten
6.000
10.500
4.500
4.500
1.500
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL
1.000
1.000
1.000
0
0
Compensatie vuurwerkbranche
3.300
Omvorming ProRail
– 7.296.000
7.597.000
0
0
0
Stand na nota van wijziging
10.689.648
18.670.031
10.035.809
10.073.468
10.100.175
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat