Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over de verbreding van de A4
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de verbreding van de A4 (ingezonden 13 oktober 2021).
Antwoord van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 29 oktober
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Stad in greep van filespook»?1, «Extra rijstroken en nieuw aquaduct moeten verkeersproblemen A4 oplossen»2 en «Den Haag twijfelt aan verbreding snelweg A4»?3
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u de garantie geven dat er uiterlijk in 2026 wordt aangevangen met het verbreden
van de A4 en de komst van een nieuw aquaduct bij Roelofarendsveen? Kunt u een toelichting
geven, met daarbij de status van de inloop- en inspraakavonden, alsmede de verdere
technische uitwerking van de concrete plannen?
Antwoord 2
Op dit moment kunnen er helaas nog geen garanties gegeven worden over de planning
van het aanlegprogramma snelwegen. Uw Kamer is in de MIRT voortgangsbrief van 9 juni
2021 geïnformeerd, dat onder coördinatie van het Ministerie van LNV onderzoek wordt
gedaan naar maximale rekenafstanden voor verschillende emissiebronnen in alle sectoren
en dat in afwachting van de resultaten geen Tracébesluiten worden genomen.
Op 9 juli heeft het Kabinet op basis van technisch-modelmatige argumenten besloten
om voor alle emissiebronnen een maximale rekenafstand van 25 kilometer te hanteren.
Nu de maximale rekenafstand bekend is wordt in beeld gebracht wat de gevolgen hiervan
zijn voor de planning van dit project en andere projecten. Vanzelfsprekend zal uw
Kamer via de gebruikelijke lijnen over de aanpassing van planningen worden geïnformeerd.
In het kader van deze en andere wegenprojecten blijven we de omgeving (betrokkenen
en belanghebbenden) informeren over de voortgang van de projecten. Voorop staat dat
de te nemen besluiten zullen worden uitgewerkt en onderbouwd conform de vigerende
wet- en regelgeving (onder meer de Tracéwet, de Wet natuurbescherming en de Wet milieubeheer)
en de omgeving hierbij zal worden betrokken.
Vraag 3
Is het, gezien het feit dat het nu al dagelijks muurvast staat, mogelijk om de verbreding
van de A4 in de tijd naar voren te halen?
Antwoord 3
In 2018 is op verzoek van de regio het budget voor het project A4 knooppunt Burgerveen-N14
twee jaar naar voren gehaald, zodat er twee jaar eerder gestart zou kunnen worden
met de uitvoering. De verbreding van de A4 nog verder naar voren halen is niet mogelijk,
onder meer door de te doorlopen procedures die in wetgeving zijn vastgelegd en de
aanbesteding van het werk.
Vraag 4
Kunt u garanderen dat we, na uitspraken van de Haagse wethouder Van Asten, niet gaan
terugroeien bij de verbreding van de snelweg A4?
Antwoord 4
Verbreding van de A4 is noodzakelijk. Het project A4 Haaglanden-N14 levert een bijdrage
aan het oplossen van diverse knelpunten uit de File Top 50 (zie hiervoor ook het MIRT
Overzicht 2022). Het ontwerpTracébesluit van 2020 is gebaseerd op de destijds vigerende
verkeercijfers met zichtjaar 2030. Het blijkt dat door de extra rijstroken het verkeer
beter zal doorstromen en de voertuigverliesuren aanzienlijk zullen afnemen. Ook de
meest actuele verkeersberekeningen met het vigerende verkeersmodel NRM 2021 laten
dit zien. Uit deze verkeersberekeningen blijkt dat het verkeer verder zal gaan toenemen
richting 2040.
Vraag 5
Wat gaat u doen met de data van TomTom, waaruit blijkt dat het filespook zich verder
uitbreidt? Kunt u in uw beantwoording duiden welke oplossingen u gaat bieden voor
het bumper aan bumper rijden op snelwegen, alsmede het feit dat automobilisten in
de rij staan om de stad in en uit te komen?
Antwoord 5
Niet alleen uit de data van TomTom blijkt dat de files weer toenemen. Ook de langetermijnprognoses
van de IMA-2021 wijzen op een groei van het totaal aantal reizigerskilometers (bandbreedte
van –1% tot +31%). Deze groei is niet gelijkmatig over het land verdeeld. Op veel
plekken in Nederland zal de mobiliteit op de langere termijn blijven groeien.
We werken weliswaar meer thuis, maar daartegenover staan ontwikkelingen die zorgen
voor een sterke toename van mobiliteit, zoals de groei van de bevolking en de welvaart.
Daarom wordt gewerkt aan een breed pallet van maatregelen om de toenemende files aan
te pakken. Het ministerie investeert in de capaciteitsuitbreiding van wegen, maar
bijvoorbeeld ook in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. Daarnaast zet het Ministerie
van IenW, samen met de andere ministeries, in op het ondersteunen en faciliteren van
hybride werken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.