Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Paternotte, Aukje de Vries, Kuiken en Van den Berg over doelgroepen die aanzienlijke moeite hebben met het verkrijgen van een coronatoegangsbewijs
Vragen van de leden Paternotte (D66), Aukje de Vries (VVD), Kuiken (PvdA) en Van den Berg (CDA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over doelgroepen die aanzienlijke moeite hebben met het verkrijgen van een coronatoegangsbewijs (ingezonden 29 september 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 18 oktober
            2021).
         
Vraag 1
            
Kunt u uiteenzetten welke doelgroepen momenteel een beroep doen en mogen doen op de
               GGD Utrecht om een coronatoegangsbewijs (ctb) handmatig te maken met behulp van een
               identiteitsbewijs en elders verkregen vaccinatiebewijs?
            
Antwoord 1
            
Op dit moment kunnen mensen die gevaccineerd zijn buiten de EU een DCC en een coronatoegangsbewijs
               verkrijgen via de uitzonderingsroute bij GGD regio Utrecht. Voorwaarde is wel dat
               zij woonachtig zijn in Nederland of een Nederlandse nationaliteit hebben. Ook studenten
               en expats van buiten de EU die elders gevaccineerd zijn maar in Nederland woonachtig,
               vallen in principe binnen deze doelgroep. Er wordt momenteel verkend of mensen uit
               deze groep die aannemelijk kunnen maken dat zij woonachtig zijn in Nederland en nog
               geen BSN hebben, ook geholpen kunnen worden. Ik verwacht deze oplossing op korte termijn
               te realiseren.
            
Dat voor deze doelgroep de vaccinatiebewijzen kunnen worden omgezet naar een DCC/Ctb
               vloeit voort uit de Europese verordening over certificaten met betrekking tot COVID-19.
               In het Tijdelijk besluit DCC en de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 is vastgelegd
               dat op dit moment alleen de GGD regio Utrecht deze bijzondere service verricht.
            
Vraag 2
            
Van welke andere doelgroepen krijgt u signalen dat het nog altijd lastig is om een
               ctb aan te maken?
            
Antwoord 2
            
Het is mij bekend dat er doelgroepen zijn die moeite hebben met het verkrijgen van
               een coronatoegangsbewijs. Op het gebied van vaccinatiebewijzen gaat het hierbij om
               mensen die de eerste prik in een ander EU-land dan Nederland hebben ontvangen of mensen
               die in het buitenland geen vaccinatiebewijs hebben ontvangen. Ook zijn er doelgroepen
               die problemen ervaren door bijvoorbeeld dataproblemen of door het niet beschikken
               over een BSN. Voor deze doelgroepen zoek ik op dit moment naar oplossingen. Verder
               zijn er mensen die zich om medische redenen niet kunnen laten vaccineren of testen.
            
De groep die niet gevaccineerd kan worden én niet getest kan worden, is zeer waarschijnlijk
               erg klein. Sinds 6 oktober is een pilot georganiseerd bij de GGD regio Utrecht voor
               mensen die vanwege een beperking of een ziekte geen test kunnen ondergaan.
            
Het doel van deze pilot is meerzijdig:
a. De doelgroep beschrijven; tot nu toe is het lastig gebleken om deze groep mensen met
                     goede criteria af te bakenen. Dit belemmert het opstellen van het benodigde protocol.
                     De uitkomst van de pilot zal leidend zijn in de beslissing óf, en zo ja wélke structurele
                     oplossing er voor deze groep mogelijk is.
                  
b. Onderzoeken of een minder belastende testmethode uitkomst kan bieden. Kan een betrokkene
                     alsnog getest worden, bijvoorbeeld met minder belastende testmethoden, zoals de enkele
                     keel- of enkele neus afname, dan biedt dat altijd meer veiligheid voor de persoon
                     in kwestie als ook voor diens omgeving dan niet testen ook al zijn deze methoden minder
                     betrouwbaar dan de antigeen sneltest.
                  
Er is voor de duur van de pilot een beperkt aantal afspraken per dag beschikbaar,
               vanwege de intensieve betrokkenheid die deze aanpak vergt. Gelet hierop worden voor
               deze pilot gericht personen benaderd die zich hierover eerder al bij de rijksoverheid
               of de betreffende koepelorganisaties – onder andere van mensen met een verstandelijke
               beperking – hebben gemeld, en wordt hen gevraagd deel te nemen.
            
Vraag 3
            
Klopt het dat er momenteel voor mantelzorgers nog altijd lastig is om voor hun naasten
               een ctb aan te maken of is dit inmiddels opgelost?1 Zo ja, waar kunnen zij terecht? Zo nee, wanneer heeft u dit voor deze groep opgelost?
            
Antwoord 3
            
Het artikel waarnaar u verwijst beschrijft het inloggen met DigiD en gebruik van DigiD-machtigen.
               Bij het aanmaken van een ctb is bewust gekozen om ook andere aanvraagroutes beschikbaar
               te stellen. Hiermee is het voor meer mensen mogelijk om een ctb aan te vragen, ook
               zonder DigiD. Mantelzorgers die voor hun naasten een ctb aan willen maken, kunnen
               dit namelijk ook telefonisch via bijvoorbeeld het publieksinformatienummer coronavirus
               (0800–1351) aanvragen waarbij een papieren bewijs wordt thuisgestuurd.
            
Vraag 4
            
Wat is momenteel de wachttijd voor mensen die (deels) in het buitenland gevaccineerd
               zijn om bij de GGD Utrecht een coronatoegangsbewijs (ctb) te krijgen?
            
Antwoord 4
            
Op dit moment is er bij de locaties van GGD regio Utrecht een wachttijd van maximaal
               zes werkdagen.
            
Vraag 5
            
Is er inmiddels wel opgeschaald op deze locatie omdat u aangaf dat dit tot afgelopen
               weekend nog niet was gebeurd en gegeven het feit dat reeds 14.000 mensen alhier geholpen
               zijn?
            
Antwoord 5
            
Ja. De GGD regio Utrecht is (tijdelijk) opgeschaald om meer aanvragen te kunnen verwerken.
               Er zijn nu drie locaties, twee in de stad Utrecht en één in Nieuwegein.
            
Vraag 6
            
Kunnen ook toeristen, internationale studenten en bezoekers – waaronder die van buiten
               de EU – gebruik maken van de locatie in Utrecht? Zo nee, is het dan wenselijk dat
               zij op kosten van de Nederlandse belastingbetaler elke 24 uur een negatieve test moeten
               afnemen terwijl zij volledig gevaccineerd zijn?
            
Antwoord 6
            
Alleen personen die gevaccineerd zijn buiten de EU en die woonachtig zijn in Nederland
               of een Nederlandse nationaliteit hebben, kunnen gebruikmaken van de locaties in Utrecht.
               Mensen die niet aan deze voorwaarden voldoen en dus geen coronatoegangsbewijs (op
               basis van vaccinatie) kunnen aanvragen, moeten op een andere wijze aan kunnen tonen
               dat zij een verlaagd risico lopen besmet te zijn, bijvoorbeeld met een testbewijs.
               Alleen op die manier kan voor ondernemers en bezoekers een zo veilig mogelijke omgeving
               worden gecreëerd. Bij de oplossingen voor deze groep moet het totale risico in ogenschouw
               genomen worden, om te voorkomen dat ook niet-gevaccineerde groepen of groepen met een niet bij de EMA of WHO goedgekeurd vaccin een vaccinatiebewijs
               krijgen. In die afweging kan het wenselijk zijn dat deze groepen een testbewijs nodig
               hebben voor bepaalde activiteiten.
            
Vraag 7
            
Indien het lastig te achterhalen is of een buitenlands vaccinatiebewijs betrouwbaar
               is om te gebruiken als ctb, waarom zijn dergelijke bewijzen dan wel afdoende om na
               het binnenreizen in Nederland vrijgesteld te worden van een quarantaineplicht?
            
Antwoord 7
            
Vrijstelling van quarantaineplicht na het binnenreizen van Nederland is niet vergelijkbaar
               met het deelnemen aan activiteiten waarvoor het coronatoegangsbewijs in Nederland
               geldt. Dit zijn activiteiten waar een groter risico op Covid-besmetting bestaat en
               om die reden is controle van de betrouwbaarheid van het eraan ten grondslag liggende
               bewijs van groter belang.
            
Vraag 8
            
Waarom zijn na de brede inzet van het ctb op 25 september jongstleden, naast Utrecht,
               niet andere locaties geopend waar mensen terecht kunnen om een coronatoegangsbewijs
               aan te maken als ze in het buitenland gevaccineerd zijn?
            
Antwoord 8
            
De eerste GGD-locatie in Utrecht is eind juli geopend als service voor mensen die
               buiten de EU zijn gevaccineerd en een Nederlandse nationaliteit hebben of in Nederland
               woonachtig zijn. Vanwege de specifieke kennis die nodig is om alle mogelijke buitenlandse
               vaccinatiebewijzen te checken, is ervoor gekozen om centraal deze service aan te bieden.
               Op de locatie Utrecht zijn inmiddels ongeveer 24.000 mensen geholpen.
            
Het openen van eventueel meer locaties vereist voorbereidingen op onder meer het gebied
               van organisatie, ICT en het beperken van fraudegevoeligheid. De GGD regio Groningen
               treft voorbereidingen om in de tweede helft van oktober naast de GGD regio Utrecht
               ook deze specifieke service aan te bieden. Een daartoe strekkende ministeriële spoedregeling
               voor het DCC en een wijziging van de Tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 voor
               het CTB, zijn momenteel in voorbereiding en liggen bij de Kamer voor, respectievelijk
               ter informatie en in nahang.
            
Gelet op de specifieke benodigde kennis voor het beoordelen van buitenlandse vaccinatiebewijzen
               en het omzetten daarvan in een DCC/Ctb, ligt het in de rede deze beoordeling te concentreren
               tot een beperkt aantal locaties en niet te kiezen voor een grootschalige uitrol. Er
               wordt verkend of naast de GGD regio’s Utrecht en Groningen nog een enkele locatie
               kan worden toegevoegd.
            
Vraag 9
            
Bent u het eens met de stelling dat er komende periode een toename te verwachten is
               van toeristen, familieleden, internationale studenten en andere reizigers die van
               buiten Europa Nederland binnenkomen met een vaccinatiebewijs, met name omdat het EU-inreisverbod
               niet geldt voor gevaccineerden en er bilaterale afspraken komen? Zo ja, kunt u per
               direct zorgdragen, en de GGD GHOR hiertoe opdracht geven, om op Schiphol en andere
               grote steden een locatie te openen zodat volledig gevaccineerde bezoekers alhier,
               eventueel tegen betaling van de kostprijs, een coronatoegangsbewijs kunnen krijgen
               in plaats van dat zij op kosten van de Nederlandse belastingbetaler elke 24 uur een
               test moeten doen?
            
Antwoord 9
            
Er wordt inderdaad verwacht dat, aangezien gevaccineerden zijn uitgezonderd op het
               Europees inreisverbod en de quarantaineplicht die geldt voor reizigers uit zeer hoogrisicogebieden,
               de reisbewegingen met landen buiten de Europese Unie zullen toenemen. Het betreft
               een in potentie omvangrijke doelgroep waardoor in de uitvoering een dergelijke voorziening
               niet zonder meer te realiseren is. Afhankelijk van de wijze waarop een dergelijke
               voorziening wordt ingericht, is een aanpassing van de Tijdelijke regeling maatregelen
               en mogelijk een wijziging van de Wpg vereist. De borging van veilige gegevensoverdracht
               en het beperken van fraudegevoeligheid in de controle van vaccinatiebewijzen en in
               de systemen zijn daarbij aspecten die nadrukkelijk aandacht vragen. Daarnaast is er
               ook sprake van een kostenafweging, net zoals dat bijvoorbeeld de inzet van GGD-locaties
               in de regio Utrecht ook kosten met zich meebrengen (voor ieder consult wordt daar
               ongeveer 15 minuten uitgetrokken). Niettemin bezie ik mede op basis van ervaringen
               uit andere EU-landen hoe met deze doelgroep om te gaan en of er een voorziening anders
               dan testen te realiseren is.
            
Vraag 10
            
Kunt u tot slot reageren op de vier onderhands doorgezonden casussen: a. extreem lange
               wachttijden aan de telefoon om een papieren QR-code te bemachtigen, b. een eerste
               prik in Frankrijk heeft ontvangen, de tweede in Nederland maar geen mogelijkheid heeft
               om de eerste prik te registreren, c. Nederlanders die tweemaal buiten Nederland maar
               in de EU gevaccineerd zijn, en in het EU-land van de laatste vaccinatie hun COVID
               bewijs moeten aanvragen en dat niet vanuit Nederland kunnen doen, d. als men in het
               land van vaccinatie een QR-code heeft kunnen bemachtigen, maar deze niet kan worden
               gebruikt in de Nederlandse CoronaCheck-app.
            
Antwoord 10a
            
Mensen die niet digitaal vaardig zijn, kunnen op verschillende manieren een coronabewijs
               verkrijgen. Ze kunnen hulp vragen aan familie, vrienden of een buur. Daarnaast hebben
               veel bibliotheken het Informatiepunt Digitale Overheid; zij begeleiden mensen bij
               het online aanmaken van een coronabewijs. Mocht dit allemaal geen uitkomst bieden,
               dan kan deze doelgroep gebruikmaken van een speciale route waarbij telefonisch een
               papieren bewijs kan worden aangevraagd dat vervolgens per post wordt toegestuurd.
            
Voor de aankondiging van de nieuwe maatregelen (die 25 september zijn ingegaan) betrof
               het ongeveer 300 telefoontjes per dag van mensen die via deze route een dergelijk
               papieren bewijs wilden aanvragen. Vanaf 13 september (een dag voor de persconferentie)
               is dit aantal fors gestegen naar duizenden telefoontjes per dag die bij de verschillende
               helpdesks binnenkomen en worden doorverbonden.
            
Om aan deze toegenomen vraag te voldoen is de capaciteit van alle helpdesks opgeschaald.
               Verder is ook de toegankelijkheid van de geautomatiseerde aanvraag binnen deze route
               vergroot. Bij het bellen van de CoronaCheck Helpdesk kunnen mensen in het keuzemenu
               direct kiezen voor doorverbinding naar de geautomatiseerde aanvraagroute van een papieren
               bewijs. Zij hoeven dan niet te wachten op een medewerker die hen doorverbindt.
            
Daarnaast is ook de communicatie over de geautomatiseerde aanvraagroute aangepast,
               zodat mensen beter zijn voorbereid en geen hulp van een helpdeskmedewerker nodig hebben.
               Tot slot is de ondersteuning bij de bibliotheken verder uitgebreid. Naast hulp bij
               de online aanvraag van een coronabewijs, bieden zij nu ook hulp bij de aanvraag via
               de hierboven beschreven speciale «papieren» route.
            
Antwoord 10b
GGD GHOR Nederland heeft laten weten bereid te zijn de groep mensen die een eerste
                  prik in het buitenland (binnen óf buiten de EU) en een tweede prik bij de GGD heeft
                  ontvangen, te willen helpen. Daarvoor wordt op dit moment een online oplossing ontwikkeld
                  en getest. De verwachting is dat deze oplossing medio oktober beschikbaar komt. Tot
                  die tijd bekijkt de GGD hoe zeer urgente gevallen met maatwerk kunnen worden geholpen.
               
Antwoord 10c
Alle Europese landen zijn volgens de EU-verordening verplicht om automatisch of op
                  verzoek een DCC uit te geven aan mensen die in hun land zijn gevaccineerd. Dit gebeurt
                  echter niet in alle gevallen. Inmiddels is het vraagstuk van (wederzijdse) afgifte
                  van DCC’s door lidstaten binnen de EU aan mensen die in een ander lidstaat zijn gevaccineerd
                  ook door Nederland ter bespreking ingebracht in het eHealth Network. Dit om mogelijk
                  tot een gezamenlijke oplossing te komen. Meer lidstaten lopen tegen dit vraagstuk
                  aan. Voor mensen die in Nederland wonen of werkzaam zijn en om deze reden geen coronatoegangsbewijs
                  hebben, verken ik thans of en zo ja hoe, binnen de juridische en technische mogelijkheden
                  die er zijn, een oplossing geboden kan worden.
               
Antwoord 10d
In het geval van bovengenoemde casus zijn verschillende situaties denkbaar.
Nederlandse burgers die in een andere EU lidstaat zijn gevaccineerd of personen afkomstig
                  vanuit een andere EU lidstaat of ander land dat is aangesloten op het Europese DCC,
                  kunnen voor toegang tot Nederlandse locaties en evenementen waarbij een coronatoegangsbewijs
                  nodig is, gebruik maken van de in het land van vaccinatie uitgegeven QR-code. Dit
                  niet in Nederland uitgegeven DCC kan niet worden ingeladen in de CoronaCheck-app,
                  maar kan als het een DCC betreft wel op papier of digitaal worden gelezen door de
                  CoronaCheck Scanner.
               
Personen die (deels) in het buitenland (buiten de EU) zijn gevaccineerd en een Nederlandse
                  nationaliteit hebben of in Nederland woonachtig zijn, kunnen bij de GGD regio Utrecht
                  terecht om op basis van een vaccinatiebewijs een Nederlands DCC of Ctb aan te vragen.
                  Dit kan vervolgens in de CoronaCheck-app ingeladen worden.
               
Bewijzen die, tot slot, zijn uitgegeven door landen die niet gekoppeld zijn aan het
                  DCC-systeem en ook niet de equivalentieprocedure hebben doorlopen, kunnen niet worden
                  gelezen door de CoronaCheck Scanner-app. Het handelingsperspectief voor deze reizigers
                  is zich te laten testen.
               
Vraag 11
            
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden aangezien er ondanks het feit
               dat het ctb reeds breed is ingezet in Nederland, er nog altijd mensen zijn die niet
               in aanmerking komen voor het ctb?
            
Antwoord 11
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.