Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Brekelmans en Sjoerdsma over de pilot voor DigiD-activeringscode ontvangen via videobellen en toegankelijkheid van het Digitaal Corona Certificaat voor Nederlanders in het buitenland
Vragen van de leden Brekelmans (VVD) en Sjoerdsma (D66) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de pilot voor DigiD-activeringscode ontvangen via videobellen en toegankelijkheid van het Digitaal Corona Certificaat voor Nederlanders in het buitenland (ingezonden 31 augustus 2021).
Antwoord van Minister Knapen (Buitenlandse Zaken), mede namens de Staatssecretaris
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (ontvangen 29 september 2021).
Vraag 1
Tot wanneer is de pilot voor het per videobellen verstrekken van een DigiD-activeringscode
aan Nederlanders en EER-burgers in het buitenland verlengd?
Antwoord 1
De pilot loopt in principe door tot het moment dat deze nieuwe vorm van dienstverlening
structureel is ingeregeld. Het streven is dit begin 2022 te hebben gerealiseerd.
Vraag 2
Wat waren de conclusies en geleerde lessen uit de eerste pilot?
Antwoord 2
In de kleinschalige pilot van mei jl. is gebleken dat het goed mogelijk is om de controle
van de gegevens van de DigiD aanvraag, de identiteitsverificatie en de uitreiking
van de activeringscode uit te voeren door middel van een videobelafspraak via de ingerichte
veilige videoverbinding. Over het algemeen is het voor burgers overal ter wereld een
werkbare oplossing, waardoor reizen naar een balie niet meer nodig is.
Vraag 3
Waarom is ervoor gekozen een tweede pilot uit te voeren in plaats van het structureel
invoeren van de mogelijkheid om een DigiD-activeringscode via videobellen te ontvangen?
Wat is het doel van de tweede pilot?
Antwoord 3
De pilot in mei was kleinschalig van opzet. Het structureel inregelen en opschalen
van deze dienstverlening vraagt meer tijd. Besloten is de pilot te verlengen o.a.
vanwege de reisbeperkingen als gevolg van Corona, waardoor bezoek aan een balie niet
altijd mogelijk is, en de grote vraag naar DigiD in verband met het Digitaal Corona
Certificaat (DCC). Door de verlenging kunnen in de tussentijd toch mensen geholpen
worden. Daarnaast levert de verlenging meer ervaring met deze vorm van dienstverlening
op en ontstaat nog meer beeld bij de toekomstige structurele inrichting.
Vraag 4
Is de verlengde pilot, ten opzichte van de eerste pilot, verbreed in bijvoorbeeld
het aantal mogelijke afspraken en/of het type dienstverlenging dat aangeboden wordt?
Hoe verloopt de tweede pilot tot op heden? Is er veel vraag naar de geboden dienstverlening?
Antwoord 4
Ook de verlengde pilot, waarbij de geboden dienstverlening niet afwijkt van de eerste
pilot, verloopt goed. Burgers zijn tevreden en waarderen deze vorm van dienstverlening
met gemiddeld een 9,2. Tijdens de verlengde pilot zijn er meer afspraakmogelijkheden
en wordt ook geëxperimenteerd met afspraken in de avond om tegemoet te komen aan wensen
van burgers in andere tijdzones. Er hebben tussen 19 juli en 1 september meer dan
2000 videobelafspraken plaatsgevonden met burgers over de gehele wereld.
Er is veel vraag naar deze vorm van dienstverlening. Wekelijks worden afspraakmogelijkheden
open gezet en deze zijn binnen 48 uur volgeboekt.
Vraag 5
Is de verwachting dat na de tweede pilot de mogelijkheid om een DigiD-activeringscode
via videobellen te ontvangen structureel ingevoerd zal worden? Zo niet, wat zijn hiervoor
bezwaren of belemmeringen?
Antwoord 5
Ja, zie ook het antwoord op vraag 1 en 3. De komende tijd wordt bezien hoe deze werkwijze
voor het uitgeven van een DigiD activeringscode het beste structureel kan worden ingeregeld.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het wenselijk is om digitale dienstverlenging van de overheid
aan Nederlanders in het buitenland, zeker tijdens en in de nasleep van de COVID-pandemie,
uit te breiden?
Antwoord 6
Ja, mits dit op veilige wijze kan geschieden en in overeenstemming met wettelijke
eisen en de Europese voorschriften rondom de uitgifte van elektronische identiteiten.
De COVID-pandemie heeft het belang van meer digitale dienstverlening door de overheid
enkel onderstreept en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden gebracht. De DigiD-pilot
is daarvan een concreet voorbeeld.
Vraag 7 en 8
Ziet u nog verdere mogelijkheden tot uitbreiding van de pilot voor dienstverlenging
per videocall, bijvoorbeeld voor het verlengen van een Nederlands rijbewijs vanuit
het buitenland en het bewijs van in leven zijn bij het UWV? Zo ja, welke mogelijkheden
zijn dat?
Ziet u nog overige mogelijkheden voor pilots met digitale dienstverlening voor Nederlanders
in het buitenland? Zo ja, welke zijn dat? Bent u bereid deze in de nabije toekomst
op te starten?
Antwoord 7 en 8
Er wordt bekeken voor welke andere producten en diensten een digitale aanpak mogelijk
is, ook met de overheidsorganisaties die zijn aangesloten bij het Project Loket Buitenland.
Vraag 9
In hoeverre hebben Nederlanders zonder BSN en DigiD, die niet in Nederland wonen,
momenteel de mogelijkheid gebruik te maken van het Digitaal Corona Certificaat (DCC)?
Antwoord 9
Nederlanders, en anderen, die in Nederland zijn gevaccineerd kunnen indien ze geen
BSN én DigiD hebben, contact opnemen met de vaccinatiezetter (bijv. huisarts, ziekenhuis
of instelling) die een papieren vaccinatiebewijs kan uitdraaien. Indien een Nederlander
buiten de EU is gevaccineerd, kan deze persoon contact opnemen met de GGD Utrecht
die, op basis van de Europese verordening, het derdelandse vaccinatiebewijs kan omzetten
mits de persoon en het bewijs voldoen aan de gestelde eisen, zoals vermeld in de Kamerbrief
van 6 juli jl. (Vergaderjaar 2020–2021, 25 295, nr. 1356). Nederlanders die niet in Nederland maar elders in de EU zijn gevaccineerd zouden
volgens de Europese verordening m.b.t. het DCC, een DCC moeten ontvangen van het land
dat hen heeft gevaccineerd. Echter niet iedere lidstaat lijkt altijd een DCC uit te
geven op verzoek van de gevaccineerde persoon. Bij structurele signalen uit een bepaalde
lidstaat, zal dat signaal met desbetreffende lidstaat besproken worden. Het Ministerie
van VWS beziet of aanvullend daarop nadere inzet nodig is. Voor negatieve testen is
het mogelijk om een testbewijs op te halen bij de GGD of via de koppelcode bij andere
testaanbieders. Herstelbewijzen zijn alleen op te halen voor positieve testen bij
de GGD; hierbij geldt wederom dat de persoon contact op kan nemen met de GGD.
Vraag 10
Kunt u aangeven hoeveel mensen met de Nederlandse nationaliteit woonachtig in respectievelijk
het buitenland, Caribisch Nederland en de Caribische landen van het Koninkrijk, momenteel
gebruik maken van het DCC? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Alleen het aantal uitgegeven DCC’s wordt uitgelezen. Het systeem dat voor DCC wordt gebruikt slaat
in verband met privacy niet op aan wie het DCC wordt uitgegeven en dus ook niet de
nationaliteit en woonplaats.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.P.M. Knapen, minister van Buitenlandse Zaken -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.