Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen het lid Madlener over de achterstand bij het CBR
Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de achterstand bij het CBR (ingezonden 17 augustus 2021).
Antwoord van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 14 september
2021).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «CBR krijgt achterstand van honderdduizenden
examens niet weg»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3, 4
Wat heeft u gedaan om de lange wachtlijsten te verkorten en waarom heeft dit niet
gewerkt? Gaat u ingrijpen bij het CBR? Zo nee, waarom niet? Welke wachttijden vindt
u acceptabel en wanneer denkt u dat deze wachttijden zullen worden gehaald?
Antwoord 2, 3, 4
Zoals aangegeven in onder meer mijn Kamerbrief van 23 maart2 en de daaropvolgende maandrapportages «corona-inhaalslag examens» heeft het CBR een
Taskforce opgericht die tot doel heeft de examens die door de twee lockdownperiodes
geen doorgang hebben kunnen vinden (ruim 700.000 theorie- en praktijkexamens) zo spoedig
mogelijk in te halen en de opgelopen reserveringstermijnen terug te dringen. Het plan
van aanpak van de Taskforce Examenafname is in overleg met het Ministerie van IenW
tot stand gekomen.
De doelstelling van dit plan is dat in januari 2022 de reserveringstermijn voor het
eerste B-praktijkexamen 10–14 weken is en aan het einde van 2022 7 weken (de afgesproken
norm). Uit de maandrapportage van juli blijkt dat de huidige gemiddelde reserveringstermijn
voor het eerste praktijkexamen gemiddeld 7,6 weken bedraagt. Indien nodig heeft het
CBR noodmaatregelen achter de hand om dit doel te bereiken. Het CBR concludeert dat
het nu niet nodig is deze noodmaatregelen in te zetten.
Vraag 5
Wat is de mogelijke impact op de verkeersveiligheid door de achterstanden bij het
CBR?
Antwoord 5
Dit verband is er niet. Bij de totstandkoming van de noodmaatregelen heeft het CBR
overigens als voorwaarde gehanteerd dat deze ook niet van invloed mogen zijn op de
verkeersveiligheid.
Vraag 6
Bent u bereid om 75-plussers opnieuw dispensatie te verlenen inzake de geldigheid
ten aanzien van een verlopen rijbewijs?
Antwoord 6
Er is geen relatie tussen de in te halen examens en de beoordeling van de medische
rijgeschiktheid van 75-plussers. De gemiddelde reactietermijn van het CBR in het traject
voor de beoordeling van de medische rijgeschiktheid bedroeg eind juli één week. In
100% van de gevallen wordt de afgesproken KPI gehaald dat mensen binnen 28 dagen een
reactie van het CBR ontvangen. De rapportage over de stand van zaken bij de Klantenservice
en de divisie Rijgeschiktheid wordt ieder kwartaal met uw Kamer gedeeld.
Vraag 7
Bent u van plan om strengere eisen aan rijscholen te stellen, zodat zij niet van lage
slagingspercentages een verdienmodel kunnen maken?3
Antwoord 7
Dit vraagstuk hangt samen met de uitwerking van het advies «Van rijles naar rijonderwijs»
waarover het volgende kabinet zal besluiten. Eén van de aandachtsgebieden daarbij
is de kwaliteit van en het toezicht op rijscholen.
Vraag 8
Wat gaat u, in samenwerking met het CBR, doen om het dalende slagingspercentage van
53 procent te verhogen?
Antwoord 8
Voor de lockdown lag het slagingspercentage op 50,4%. Na de herstart van de dienstverlening
begin maart lag dit iets hoger en in juli op 53,0%. Uit de cijfers van het CBR blijkt
dat sprake lijkt van een lichte opwaartse trend dankzij de inspanningen van de rijscholenbranche,
maar voorzichtigheid met betrekking tot deze ontwikkeling blijft geboden.
Aanvullend daaraan heeft het CBR de top tien meest gemaakte fouten bij examens gedeeld
met rijscholen. Ook wordt op dit moment, in samenwerking met het CBR en de rijschoolbranche,
een pilot voor collegiale toetsing ontworpen door het ministerie. Naar verwachting
start deze in het najaar van 2021 en eindigt deze in het voorjaar van 2022. Doel van
deze pilot is leerlingen zo goed mogelijk voorbereid aan het examen te laten beginnen
en zo de slagingspercentages verder te verhogen.
Vraag 9
Bent u bereid om een tweede organisatie te benoemen die rijexamens mag afnemen? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 9
Nee. Door de lockdowns heeft het CBR zijn dienstverlening tijdelijk moeten staken.
Dat is de oorzaak van de oplopende reserveringstermijnen voor examens. Deze zijn niet
veroorzaakt door de wijze waarop het CBR zijn (wettelijke) taken uitvoert.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.