Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op de vragen van het lid Van den Berg over het bericht ‘Quin Dokters kampt met een acuut tekort aan huisartsen’
Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht «Quin Dokters kampt met een acuut tekort aan huisartsen» (ingezonden 19 juli 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
2 september 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «Quin Dokters kampt met een acuut tekort aan huisartsen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat er voor 14.000 patiënten dagenlang geen huisarts beschikbaar
is geweest?
Antwoord 2
Het is belangrijk dat patiënten te allen tijde met hun zorgvragen terecht kunnen bij
de huisarts waarbij ze staan ingeschreven. De toegankelijkheid en continuïteit van
zorg is een groot goed in Nederland. De huisarts is de poortwachter van de zorg en
vaak het eerste aanspreekpunt voor mensen. Het is daarom een onwenselijke situatie
wanneer er patiënten tijdelijk niet bij hun eigen huisarts terecht kunnen.
Een toenemend huisartsentekort (met name een gebrek aan jonge praktijkhouders) maakt
dat het steeds meer knelt in bepaalde regio’s. VWS en de LHV zijn daarom een aanpak
gestart om regio’s waar het knelt gerichte ondersteuning te bieden in regionale arbeidsmarktvraagstukken,
met als doel situaties als deze te kunnen voorkomen. Door onder andere de extra activiteiten
omtrent COVID-19, in combinatie met de vakantieperiode, is de werklast voor veel huisartsen
toegenomen, zo ook bij Quin Dokters.
Bij spoed moet er in ieder geval direct zorg beschikbaar zijn. Bij spoedgevallen kunnen
patiënten zich altijd wenden tot een andere huisarts (in de avond-, nacht- en weekenduren
tot een huisartsenpost) en in het uiterste geval tot de spoedeisende hulp in het ziekenhuis.
Dit is niet in het geding gekomen.
Vraag 3
Hoe is de veiligheid en de betrouwbaarheid van de app gecontroleerd waarmee Quin Dokters
werkt?
Antwoord 3
Medische hulpmiddelen moeten voldoen aan Europese normen voor veiligheid, gezondheid,
milieuen consumentenbescherming (CE-certificering). De IGJ ziet daarop toe. Ook apps
met therapeutische of diagnostische functies worden beschouwd als medische hulpmiddelen
en de app van Quin Dokters is dan ook voorzien van een CE Klasse I certificering.
Overigens wordt met een CE-certificering niet de klinische relevantie aangetoond en
blijft het daadwerkelijke geven van kwalitatief goede zorg uiteraard de verantwoordelijkheid
van de zorgaanbieder zelf.
Verder ziet de autoriteit persoonsgegevens (AP) toe op een juiste wijze van verwerking
van de gezondheidsgegevens, die moet voldoen aan de AVG.
Vraag 4
Deelt u het uitgangspunt dat digitalisering een mogelijkheid is naast andere opties
in een huisartsenpraktijk, zoals spreekkamerbezoek en visite rijden, maar dat een
huisarts bij het aannemen van patiënten er rekening mee moet houden dat fysieke consulten
ook nodig zijn?
Antwoord 4
De huisartsenzorg kampt met een dreigend tekort aan huisartsen. Digitalisering kan
eraan bijdragen dit tekort deels op te vangen, maar de fysieke zorg zal daarmee niet
verdwijnen. Onder meer door toename van het aantal ouderen die steeds vaker met complexere
en chronische aandoeningen kampen, zal de benodigde tijd per patiënt alleen maar verder
gaan toenemen. Zogenaamde hybride zorgvormen, dus fysieke zorg gecombineerd met digitale
zorg kunnen daarbij een deel van de oplossing vormen. Digitale zorg kan bijvoorbeeld
bijdragen aan de efficiëntie, zodat de huisarts meer tijd kan besteden aan het geven
van de fysieke zorg aan de patiënt. Tegelijkertijd dient de mogelijkheid van fysieke
consulten voor situaties waarin daar behoefte aan is altijd gewaarborgd te zijn.
Vraag 5
Vindt u dat er een zorgonderneming gestart kan worden zonder dat eerst gekeken wordt
of men voldoende medewerkers heeft om adequate zorg te kunnen bieden?
Antwoord 5
Een zorgaanbieder mag niet zomaar zorg verlenen, maar moet voldoen aan allerlei eisen
zoals opgenomen in onder meer de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz),
de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg, de Geneesmiddelenwet en de
Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst.
De zorgaanbieder is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en de IGJ ziet
daarop toe.
Na inwerkingtreding van de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) per 1 januari 2022
moeten zorgaanbieders voorafgaand aan toetreding op de markt melden en nagaan of ze
aan de wettelijke voorwaarden voldoen. Daarmee worden zorgaanbieders beter bewust
gemaakt van hun verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van zorg en komen zorgaanbieders
ook beter in beeld bij het risicogerichte toezicht van de inspectie.
Vraag 6
Klopt het dat de patiënten die nu bij Quin Dokters zitten niet voor deze huisartsenpraktijk
gekozen hebben, maar dat huisartspraktijken door Quin Dokters zijn overgenomen?
Antwoord 6
De praktijken van Quin Dokters in Amsterdam zijn overgenomen van de voormalig praktijkhouder,
inclusief patiëntenbestand. Er zijn daarnaast ook praktijken die alleen gebruik maken
van het digitale platform van Quin Dokters, maar verder volledig onafhankelijk zijn
gebleven en zelf de praktijkvoering zijn blijven doen.
Het gebeurt vaker dat een praktijk wordt overgenomen, bijvoorbeeld bij pensionering
van een huisarts of bij verhuizing. Belangrijk is dan dat duidelijk naar patiënten
wordt gecommuniceerd dat er een andere huisarts is of een ander concept. Ten tijde
van de overname door Quin Dokters zijn alle patiënten daarover geïnformeerd. Volgens
Quin Dokters is patiënten ook de gelegenheid geboden om bezwaar aan te tekenen tegen
de overdracht van het dossier. Het staat patiënten in Nederland daarnaast altijd vrij
om over te stappen naar een andere huisartsenpraktijk, indien gewenst.
Vraag 7
Kunt u ingaan op de klachten van patiënten over Quin Dokters, die het grootst waren
in Amsterdam, maar die ook speelden in Ridderkerk?
Antwoord 7
Vanwege een tekort aan huisartsen was het voor de praktijken van Quin Dokters in Amsterdam
en Ridderkerk op een aantal dagen niet (goed) mogelijk om aan de zorgvraag van haar
patiënten te voldoen. Dit heeft geleid tot een slechte bereikbaarheid van de praktijk
en lange wachttijden voor patiënten. De praktijk in Amsterdam is medio juli zelfs
een aantal dagen gesloten geweest.
Al vanaf de overname van de praktijken in Amsterdam was er een capaciteitstekort om
goed aan de zorgvraag te voldoen, en door onder andere de extra activiteiten vanwege
COVID-19 in combinatie met de vakantieperiode leidde dit tot extra werklast per huisarts.
Er zijn inmiddels maatregelen getroffen om het aantal ingeschreven patiënten per huisarts
te verlagen waardoor continuïteit van zorg beter geborgd zal zijn. Zo zijn er extra
huisartsen in dienst en is een aanzienlijk deel van de patiënten overgeschreven naar
andere praktijken in de regio.
Vraag 8, 9 en 10
Kunt u aangeven in hoeverre er overleg tussen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
(IGJ) en Quin Dokters plaatsvindt?
Kunt u aangeven hoe het gesteld is met de kwaliteit van zorg bij Quin Dokters?
Doet de IGJ verder onderzoek naar de kwaliteit van zorg bij Quin Dokters?
Antwoord 8, 9 en 10
De IGJ volgt de ontwikkelingen op de voet en heeft periodiek contact met Quin Dokters
Amsterdam en met het hoofdbestuur van Quin Dokters.
De IGJ heeft signalen ontvangen over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de
praktijken van Quin Dokters. Dat op zich is al een risico voor de patiënt en maakt
dat de IGJ Quin Dokters daarop heeft aangesproken en verder onderzoek doet naar de
situatie.
Vraag 11
Wat is de uitkomst van de gesprekken die Zilveren Kruis en Quin Dokters hebben gehad?
Antwoord 11
Er zijn gesprekken tussen de preferente zorgverzekeraar, Quin Dokters, de IGJ, de
NZa en de alliantie huisartsen. De gesprekken zijn gericht op het bereiken van een
oplossing, waarbij het belang van de patiënten voorop staat.
Met de stappen die nu in het overleg tussen de zorgverzekeraar, Quin Dokters en de
alliantie huisartsen Amsterdam zijn en worden gezet, is er op korte termijn een oplossing
gekomen waarmee de grote patiëntengroep verzekerd blijft van huisartsenzorg. Dit met
name doordat een groot deel van de patiënten wordt overgeschreven naar andere praktijken
in de regio waar nog ruimte is en het team van Quin Dokters is voorzien van extra
huisartsen.
Vraag 12
Bent u bereid de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoek te laten doen naar Quin
Dokters? Kunt u aangeven waarom u dit wel of waarom u dit niet bereid bent te doen?
Antwoord 12
In eerste instantie ligt het initiatief voor een dergelijk onderzoek bij de IGJ. Zij
zien toe op de kwaliteit van zorg. IGJ heeft over de situatie van Quin dokters contact
met diverse betrokken partijen, waaronder de NZa.
De NZa houdt toezicht op de naleving van de zorgplicht van zorgverzekeraars om voldoende
zorg te contracteren (in geval van natura verzekeringen). Uit de berichtgeving krijg
ik geen signalen dat zorgverzekeraars hun zorgplicht onvoldoende uitvoeren. Daarnaast
is de NZa op de hoogte van de situatie en heeft nauw contact met de IGJ en de preferente
zorgverzekeraar. Ik zie daarom geen reden om de NZa te verzoeken onderzoek te laten
doen naar de betrokkenheid van zorgverzekeraars bij de situatie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.