Schriftelijke vragen : Bezuinigingen op het openbaar vervoer
Vragen van het lid Van Baarle (DENK) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over bezuinigingen op het openbaar vervoer (ingezonden 1 september 2021).
Vraag 1
Herinnert u zich uw uitspraken tijdens het tweeminutendebat van 8 juli 2021 over bezuinigingen
op het openbaar vervoer, waaronder op sociale veiligheid?1
Vraag 2
Klopt het dat u daarin heeft gesteld dat zorgen over mogelijke bezuinigingen op verbindingen,
frequenties, haltes en/of sociale veiligheid, en hogere tarieven, voorbarig zouden
zijn, omdat in de transitieplannen de aangepaste beschikbaarheidsvergoedingen nog
niet volledig meegenomen zouden zijn? Wat vindt u er nu van?
Vraag 3
Hoe verhoudt dit zich tot berichten dat bijvoorbeeld de RET werkt aan plannen om 26%
te bezuinigen op de sociale veiligheid?2
Vraag 4
Bent u ook de hoogte van de nieuwe versoberde dienstregeling die op 30 augustus jl.
is ingegaan? Klopt het dat de diverse spitsritten en de weekendmetro’s zijn geschrapt?
Klopt het dat in Ridderkerk en Albrandswaard ingrijpende versoberingen zijn doorgevoerd?3
Vraag 5
Bent u ook op de hoogte van de bezuinigingen die Hermes inmiddels heeft doorgevoerd?
Klopt het dat het openbaar vervoer daar per 1 januari ingrijpend wordt afgeschaald?
Klopt het dat de frequentie op diverse busdiensten gehalveerd wordt?4
Vraag 6
Denkt u dat het verstandig is dat er bezuinigd wordt op een veilig ov-netwerk, waarbij
ov-surveillanten, boa’s, servicemedewerkers, conducteurs en cameratoezicht samen zorgen
voor voldoende toezicht en een veilige reis?
Vraag 7
Hoeveel hebben ov-bedrijven inmiddels bezuinigd in de afgelopen tijd vanwege de coronacrisis?
Hoeveel gaan ze nog bezuinigen in de komende periode? Wat zijn de gevolgen hiervan?
Hoeveel ov-bedrijven zullen ritten afschalen?
Vraag 8
Kunt u uitsluiten dat de versoberingsacties van de ov-bedrijven zullen leiden tot
hogere ritprijzen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Waarom lopen de ov-bedrijven kennelijk op deze zaak vooruit? Kunt u in overleg treden
met de ov-bedrijven om hun bezuinigingsplannen op te schorten, totdat volledige duidelijkheid
ontstaat over de beschikbaarheidsvergoedingen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u bereid om de ov-bedrijven voor 100% te compenseren voor de al dan niet tijdelijke
terugval in reizigers als gevolg van corona, ook door structureel veranderde reispatronen,
bijvoorbeeld als gevolg van meer thuiswerken?
Vraag 11
Deelt u de mening dat iedere compensatie die minder is dan 100%, toch zal leiden tot
alternatieve compensatie door de ov-bedrijven zelf, die weer zal leiden tot bezuinigingen
op verbindingen, frequenties, haltes en/of sociale veiligheid, en/of hogere tarieven?
Vraag 12
Deelt u de mening dat u deze onwenselijke gang van zaken dient te voorkomen door de
ov-bedrijven voor 100% te compenseren? Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Stephan van Baarle, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.