Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Aviation Is as Sustainable Now as It Will Be in Your Lifetime’
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Aviation Is as Sustainable Now as It Will Be in Your Lifetime» (ingezonden 10 augustus 2021).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «Aviation is as sustainable now as it will be in your
               lifetime»?1
Vraag 2
            
Deelt u de stelling «Aviation Is as Sustainable Now as It Will Be in Your Lifetime«
               zoals verwoord en onderbouwd in het artikel? Zo nee, kunt u onderbouwen waarom niet?
            
Vraag 3
            
Wanneer is volgens u een brandstof een Sustainable Aviation Fuel (SAF)?
Vraag 4
            
Is een brandstof met 10% minder uitstoot een SAF?
Vraag 5
            
Acht u het gebruik van de term Sustainable Aviation Fuel, of in het Nederlands «duurzame»
               kerosine, wenselijk in overheidscommunicatie, gegeven het een term is die door bedrijven
               en (luchtvaart)belangenvertegenwoordigers (onterecht) in verband wordt gebracht met
               uitstootvrije of zero-emission luchtvaart?2
Vraag 6
            
Hoe voorkomt u dat termen als «duurzame» kerosine en Sustainable Aviation Fuel onterecht
               in verband worden gebracht met uitstootvrije of zero-emission luchtvaart?
            
Vraag 7
            
Acht u het noodzakelijk om Nederlandse bedrijven en partijen die op een misleidende
               wijze over Sustainable Aviation Fuel communiceren, hierop aan te spreken? Zo nee,
               waarom niet, als daarmee een misverstand in stand wordt gehouden?
            
Vraag 8
            
Kunt u bevestigen dat onder het uitstoot reductieplan van de internationale luchtvaartsector
               brandstoffen die 10% minder broeikasgas uitstoten in aanmerking komen als middel om
               uitstoot te reduceren (onder het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International
               Aviation (CORSIA))?3
Vraag 9
            
Is een brandstof die onder CORSIA gebruikt mag worden ook automatisch een Sustainable
               Aviation Fuel?
            
Vraag 10
            
Wanneer CORSIA spreekt over 10% minder uitstoot bedoelt men dan 10% minder uitstoot
               per liter brandstof, 10% minder uitstoot per opgewekte energie-eenheid of heeft men
               een ander referentiekader? Zo ja, welk ander referentiekader?
            
Vraag 11
            
Kunt u bevestigen dat met het bijmengen van meer biobrandstoffen in traditionele fossiele
               brandstoffen de energiedichtheid van de (gemengde) brandstof per liter terugloopt?
            
Vraag 12
            
Kent u de Fuel Economy Guide 2020 (een publicatie van de Amerikaanse Environmental
               Protection Agency en het Department of Energy)?4
Vraag 13
            
Deelt u de stellingen uit bovenstaande publicatie over het toenemende brandstofgebruik
               bij toenemende bijmenging van biobrandstoffen? «Vehicles will go 3%-4% fewer miles
               per gallon on E10 and 4%-5% fewer miles per gallon on E15 than on 100% gasoline (...)
               FFVs5 typically experience a 15%-27% drop in fuel economy when operating on E85 instead
               of regular gasoline due to ethanol’s lower energy content»? Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 14
            
Zijn de cijfers zoals de Amerikaanse overheid die publiceert voor het (bio)brandstofverbruik
               voor autoverkeer vergelijkbaar met wat te verwachten is in de luchtvaart? Zo nee,
               waarom niet?
            
Vraag 15
            
Hoeveel klimaatwinst (uitgedrukt in equivalenten Koolstofdioxide (CO2)) wordt er volgens u geboekt wanneer een vliegtuig gaat vliegen op een brandstof
               die 10% minder broeikasgas per liter zou uitstoten maar voor het opwekken van dezelfde
               hoeveelheid energie wel 3% tot 27% meer liters brandstof gaat verbruiken?
            
Vraag 16
            
Kunt u bevestigen dat een vliegtuig dat met biobrandstoffen vliegt niet alleen meer
               liters brandstof nodig heeft voor dezelfde hoeveelheid energie maar door het toegenomen
               gewicht van die extra brandstof ook nog eens meer energie in totaal nodig heeft voor
               dezelfde vlucht?
            
Vraag 17
            
Kunt u bevestigen dat een vliegtuig met meer (bio)brandstof aan boord meer energie
               nodig heeft voor dezelfde vlucht en dus de facto inefficiënter vliegt? Hoe is dat
               te rijmen met het streven van International Civil Aviation Organization (ICAO) om
               vliegtuigen elk jaar 2% efficiënter te laten vliegen?
            
Vraag 18
            
Op welke manier wordt voorkomen dat door deze rekentruc (zogenaamd minder uitstoot
               per liter maar meer liters verbranden) het aantal liters, de hoeveelheid energie die
               verbruikt wordt, en de uitstoot in de luchtvaart nog verder gaan stijgen?
            
Vraag 19
            
Deelt u de mening dat het rekenen van biobrandstoffen als CO2 neutraal al problematisch is maar nu helemaal niet meer vol te houden is? Zo nee,
               waarom niet?
            
Vraag 20
            
Loont het naar uw mening om op deze manier (wederom) met belastinggeld de luchtvaart
               te helpen? Ditmaal om een zogenaamd duurzaam systeem op te tuigen dat zeer fraudegevoelig
               is, grote risico’s kent voor de voedselzekerheid, inefficiënt is qua energiegebruik
               en ook nog eens geen broeikasgasreductie oplevert? Zo ja, waarom?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.