Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Lerarentekort alleen maar groter door coronamiljarden’
Vragen van het lid Peters (CDA) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Lerarentekort alleen maar groter door coronamiljarden» (ingezonden 14 juli 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Miljarden voor onderwijs: Lerarentekort wordt er alleen
maar groter door»?1
Vraag 2
Kunt u aangeven op hoeveel scholen er sprake is van oplopende lerarentekorten en hoe
vaak wordt gekozen voor vierdaagse schoolweken en digitaal les? Gaat het hierbij vooral
om basisonderwijs of ook om voortgezet onderwijs en wat is de verdeling onderling?
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat scholen vooral op papier geld hebben uitgegeven aan extra vacatures,
maar deze niet (allemaal) kunnen opvullen? Gaat het hierbij om scholen die ervoor
hebben gekozen om vooral in te zetten op extra personeel of gaat het ook om scholen
die een mix van maatregelen hebben gekozen uit de zogenaamde menukaart om de achterstanden
weg te werken?
Vraag 4
Kunt u bevestigen dat deze problemen vooral op scholen met een moeilijker leerlingenpopulatie
speelt, zoals scholen in achterstandswijken en het speciaal onderwijs? Zo ja, komt
dit doordat leraren nu vanwege de krappe arbeidsmarkt ook vaker ervoor kiezen om zich
als zzp-er te laten inhuren en kieskeuriger zijn waar ze werken, of spelen er ook
andere factoren mee, zoals minder uren kunnen werken voor hetzelde salaris?
Vraag 5
Kunt u aangeven in hoeverre deze beweging ook al zichtbaar was na de salarisverhogingen
onder Rutte-III, doordat leraren voor hetzelde werk minder uren konden gaan werken
en ook kieskeuriger werden waar ze gingen werken? Zo ja, waarom is met dit effect
geen rekening gehouden bij de besteding van het Nationaal Programma Onderwijs?
Vraag 6
Deelt u de mening dat de inzet op alleen meer personeel, niet gaat zorgen voor het
wegwerken van achterstanden in het onderwijs, ook omdat het gaat om incidentele gelden?
Deelt u de mening dat eveneens ingezet moet worden op betere scholing van het eigen
personeel en andere interventies uit de menukaart die ook zonder extra personeel of
minder extra personeel uitgevoerd kunnen worden?
Vraag 7
Bent u bereid om samen met het onderwijsveld te bekijken hoe deze negatieve effecten
van de coronamiljarden kunnen worden opgevangen om het verder oplopen van achterstanden
op de scholen in het algemeen, en de achterstandscholen en speciaal onderwijs in het
bijzonder, tegen te gaan? Bent u bereid om te bekijken hoe banen op deze scholen aantrekkelijker
gemaakt kunnen worden, zittend personeel verleid kan worden meer uren te gaan werken
en meer ingezet kan worden op andere maatregelen van de menukaart die samen met andere
scholen vormgegeven kunnen worden? Bent u bereid te bekijken hoe met specifieke scholing
van docenten de achterstanden het beste kunnen worden ingelopen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Bent u tevens bereid het bovenstaande punt mee te nemen in het tussentijdse monitoring-moment
van begin volgend jaar?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van Haga (Groep
Van Haga), ingezonden 13 juli 2021 (vraagnummer 2021Z13649).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.P.H.J. Peters, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.