Schriftelijke vragen : Het reorganisatieplan lerarenopleidingen.
Vragen van het lid Pouw-Verweij (JA21) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het reorganisatieplan lerarenopleidingen (ingezonden 9 juli 2021).
Vraag 1
            
Bent u bekend met de onrust in de onderwijssector nu begint door te dringen wat de
               implicaties zijn van het Bestuursakkoord Flexibilisering lerarenopleidingen van 12 oktober
               2020?
            
Vraag 2
            
Is afdoende bewezen dat onze lerarenopleidingen dermate onder de maat zijn dat een
               dusdanige herstructurering van de lerarenopleiding nodig is om betere docenten op
               te leveren?1
Vraag 3
            
Bent u bekend met het rapport van het Programme for International Student Assesment
               (PISA) uit 2018, waaruit blijkt dat een kwart van de Nederlandse scholieren afkoerst
               op laaggeletterdheid en dat Nederlandse kinderen onder het EU-gemiddelde scoren, voor
               wat betreft leesvaardigheid en dat Nederland op de 23e plek staat (onder Polen, Tsjechië
               en Slovenië) en met het Mckinsey-rapport «Een verstevigd fundament voor iedereen»,
               waarin wordt aangetoond dat Nederland al sinds 2009 een gestage daling laat zien voor
               wat betreft de rekenresultaten van scholieren?2
Vraag 4
            
Wat zegt het u dat, hoewel in bovenstaande rapporten suggesties zijn benoemd om de
               lerarenopleidingen te verbeteren, er nergens wordt geopperd dat docenten in opleiding
               «generalist» zouden moeten worden?
            
Vraag 5
            
Bent u het met ons eens dat, gezien de eerder genoemde problemen, het onderwijs in
               Nederland gebaat is bij hoogopgeleide professionals die expert zijn in hun vakgebied
               in plaats van generalisten die overal een beetje van weten, maar de hoed niet van
               de rand kunnen onderscheiden en wel de klok kunnen horen luiden maar niet weten waar
               de klepel hangt?
            
Vraag 6
            
Denkt u dat, door het bestuursakkoord, de lerarenopleiding op deze manier betere docenten
               gaat afleveren, het lerarentekort gestopt wordt en de uitval op de lerarenopleidingen
               een halt toegeroepen kan worden? Zo ja, waar is deze aanname op gebaseerd?
            
Vraag 7
            
Zouden hogere salarissen, betere secundaire arbeidsvoorwaarden en bijvoorbeeld voorrang
               op woningen hierin ook niet een rol spelen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom wordt
               hier niet voor gekozen als één van de oplossingen?
            
Vraag 8
            
Deelt de u de eindconclusies van het eindrapport Commissie Parlementair Onderzoek
               Onderwijsvernieuwingen (Commissie Dijsselbloem) dat de overheid de kerntaak van zeker
               stellen van deugdelijk onderwijs heeft verwaarloosd en bent u van mening dat een decennium
               later de situatie alleen is verslechterd?3
Vraag 9
            
Voldoet het bestuursakkoord aan een van de wezenlijke conclusies uit het rapport van
               de Commissie Dijsselbloem, namelijk dat vernieuwing (dus ook van de opleiding) op
               de werkvloer, door docenten zelf moet worden gedragen?
            
Vraag 10
            
Doet het bestuursakkoord recht aan de conclusie uit het rapport Dijsselbloem dat het
               vaststellen van curricula met betrekking tot vakinhoud en didactiek en de centrale
               examinering van hbo-lerarenopleidingen cruciaal is voor de kwaliteit van de lerarenopleidingen?
            
Vraag 11
            
Bent u het met ons eens dat over het algemeen de opleidingen bepalen wat leerlingen
               en studenten nodig hebben en dienen te leren, en niet andersom («vraaggestuurd» inspelen
               op behoeften en wensen), zoals het bestuursakkoord stelt?
            
Vraag 12
            
Komt vraaggestuurd onderwijs volgens u zowel de onderwijskwaliteit in het brede onderwijsveld
               als de lerarenopleidingen op zichzelf genomen ten goede en is daarvoor een wetenschappelijke
               onderbouwing?
            
Vraag 13
            
Deelt u de verwachting dat het bestuursakkoord gaat leiden tot nóg meer onderwijsachterstanden
               in de nabije toekomst, zo nee, waarop is deze aanname gebaseerd?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 N.J.F. Pouw-Verweij, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
