Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Leijten over het bericht 'Ondernemer moet weer langer wachten op coronasteun; “Ik ben met stomheid geslagen”
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Ondernemer moet weer langer wachten op coronasteun; «Ik ben met stomheid geslagen»» (ingezonden 26 mei 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 29 juni
2021).
Vraag 1
Hoe rijmt u de vertraging van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) met de ambitie
die u uitsprak aan het eind van uw brief van 11 mei 2021 dat «Definitieve besluitvorming
(...) in ieder geval [dient] plaats te vinden voor 18 mei a.s. om geen verdere vertraging
in de openstelling van TVL Q2 2021 op te lopen»?1,
2
Antwoord 1
Bij de keuzes voor het openstellen van de regeling en het doorvoeren van intensiveringen
wordt uitgegaan van het principe om zoveel mogelijk ondernemingen zo snel mogelijk
hun subsidie te laten ontvangen. Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen geweest die
ervoor hebben gezorgd dat de openstelling van TVL Q2 niet voor eind mei kon plaatsvinden.
Met de intensiveringen die in TVL Q1 zijn ingevoerd tussen 31 maart en 29 april, hebben
veel ondernemers extra subsidie kunnen ontvangen. Het gaat daarbij onder meer om de
verlaging van het minimum bedrag vaste lasten van € 3.000 naar € 1.500, verhoging
van het subsidieplafond, subsidiepercentage, minimum subsidiebedrag en verlenging
van de Voorraadsubsidie Gesloten Detailhandel, respectievelijk invoering van de opslag
voor annuleringskosten voor de reisbranche en de opslag voor specifieke kosten in
land- en tuinbouw. Daarnaast is de TVL ook opengesteld voor grote (niet-mkb)-ondernemingen.
Zoals toegelicht in de Voortgangsrapportage TVL van 22 maart jl.3, zijn deze intensiveringen stapsgewijs doorgevoerd. Ook heeft de Rijksdienst voor
Ondernemend Nederland (RVO.nl) alle ondernemers een extra tussentijds voorschot uitbetaald
in Q1, voor € 500 miljoen. Omdat deze intensiveringen gevolgen hadden voor ondernemingen
die eerder geen aanvraag hadden ingediend, is de aanvraagtermijn voor TVL Q1 verlengd
tot en met 18 mei 2021 en voor grote bedrijven tot en met 10 juni 2021. Dit heeft
automatisch een latere openstelling voor TVL Q2 tot gevolg dan de eerder gecommuniceerde
half mei. Deze vertraging had ik duidelijker aan uw Kamer moeten communiceren.
Naast de langere openstelling van TVL Q1, heb ik in april en mei uitvoerig met uw
Kamer gecorrespondeerd over de referentiesystematiek van de TVL. De referentiesystematiek
is een fundamenteel onderdeel van de regeling en daarmee kon ik de regeling ook niet
eerder notificeren dan dat een besluit hierover genomen was. Deze besluitvorming kostte
tijd, omdat het dilemma waar het kabinet voor stond, complex was. Immers zou een wijziging
van de referentiesystematiek ook een grotere ondoelmatigheid van de regeling betekenen.
Op 12 mei jl. heeft uw Kamer middels een motie het kabinet richting gegeven en heeft
het kabinet het besluit genomen de referentiesystematiek aan te passen.4 Tevens heb ik in de Kamerbrief van 27 mei jl.5 over het steun en herstelpakket in het derde kwartaal besloten de maximum subsidie
in de TVL voor grote ondernemingen op te hogen naar € 1,2 miljoen, waarna ik de regeling
ter notificatie naar de Europese Commissie heb verstuurd. De regeling kan pas geopend
worden als de notificatie door de Europese Commissie (EC) is goedgekeurd. De goedkeuring
van de EC hebben we op 23 juni jl. ontvangen. TVL Q2 2021 gaat op 25 juni open en
blijft dan gedurende 8 weken open voor aanvragen. De opzet en implementatie van bovengenoemde
intensiveringen heeft tijd gekost, maar zorgt ervoor dat meer ondernemers gesteund
worden.
Vraag 2
Waarom beloofde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) na het kortgeding
van de Koninklijke Horeca Nederland naar aanleiding van het vorige uitstel, de steun
sneller uit te keren, om deze belofte vervolgens niet waar te maken?
Antwoord 2
RVO.nl is hun toezegging aan uw Kamer en aan alle ondernemers nagekomen om de vaststellingverzoeken
voor het vierde kwartaal van 2020 zo snel mogelijk uit te voeren. Het staat Koninklijke
Horeca Nederland (KHN) vrij om hun eigen reactie en interpretatie op het kort geding
te geven, maar er is geen sprake van een verbroken belofte door RVO.nl aan KHN.
Op 19 maart 2021 heeft de voorzieningenrechter KHN niet-ontvankelijk verklaard in
hun kort geding tegen de Staat om snellere vaststelling van de TVL-subsidie voor het
vierde kwartaal 2020 af te dwingen. Aanleiding voor het kort geding was communicatie
van RVO.nl over de wettelijke termijn van maximaal 16 weken om een vaststellingsverzoek
te verwerken. In de praktijk wordt een door de ondernemer correct ingevuld vaststellingsverzoek
in de meeste gevallen binnen 1 tot 3 weken uitbetaald.
De gang naar de rechter van KHN heeft dus ook geen invloed gehad op de snelheid waarmee
de vaststellingsverzoeken door RVO.nl zijn verwerkt. Toen het kort geding werd aangekondigd,
is RVO.nl gewoon doorgegaan met werken om zoveel mogelijk ondernemers, zo snel mogelijk
van steun te voorzien. Op 18 maart 2021 is RVO.nl gestart met het versturen van de
betreffende vaststellingsverzoeken voor het vierde kwartaal.
Vraag 3
Kunt u reageren op de suggestie van de ondernemer uit het artikel «Je kan ook een
voorschot overmaken en het later berekenen. Nu moeten we voor de steun over het tweede
kwartaal drie maanden wachten op hulp die we nu al nodig hebben»? Waarom is hier niet
voor gekozen?
Antwoord 3
Zoals in mijn antwoord op vraag 1 aangegeven, wordt er uitgegaan van het principe
om zoveel mogelijk ondernemingen zo snel mogelijk hun subsidie te laten ontvangen.
Verder is het niet mogelijk alvast voorschotten uit te betalen omdat volgens de Algemene
wet bestuursrecht subsidies alleen op grond van een wettelijk voorschrift mogen worden
verstrekt. Tevens is vooruit lopen op goedkeuring van de Europese Commissie in strijd
met het EU Werkingsverdrag. Zodra een wettelijke voorschrift (de regeling) is gepubliceerd
en de aanvraag is ingediend kan het voorschot binnen een week op de rekening staan.
In TVL Q1 2021 stond bij 60% van de aanvragen het voorschot binnen een week na het
indienen van de aanvraag op de rekening. Over alle 255.000 TVL-aanvragen tot dusver,
stond 86% binnen 3 weken op de rekening.
Vraag 4
Hoe kunnen ondernemers hun hoofd boven water houden, aangezien zij het geld nodig
hebben voor vaste lasten waarvoor de rekeningen binnen blijven komen?
Antwoord 4
Zoals in mijn antwoord op vraag 1 aangegeven, hanteer ik bij het ontwerpen en uitvoeren
van de regeling het principe dat ik bij wijzigingen en nieuwe openstellingen altijd
zoveel mogelijk ondernemers zo snel mogelijk wil helpen. In dit geval betekende dat
dat ik ervoor heb gekozen om eerst de intensiveringen voor het eerste kwartaal volledig
door te voeren en het besluit over de referentiesystematiek te nemen, alvorens TVL
Q2 open te stellen.
De TVL is voor veel ondernemingen nog steeds een welkome steun in de rug. De overweging
dat ondernemers in sectoren die nog steeds maar gedeeltelijk open zijn en al ruim
een jaar zwaar getroffen zijn, brengt het kabinet ertoe in beginsel de huidige percentages
te handhaven voor Q3. Het kabinet is voornemens de TVL per 1 juli te verlengen met
één kwartaal (TVL Q3), zonder aanpassingen.6 Met RVO.nl blijf ik mij tot het uiterste inspannen om met elkaar de eindstreep te
halen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.