Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Houwelingen over de website ‘Fit op jouw manier’
Vragen van het lid Van Houwelingen (FvD) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de website «Fit op jouw manier» (ingezonden 25 mei 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
23 juni 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de website «www.fitopjouwmanier.nl»?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoeveel heeft deze website en de bijbehorende televisie- en radiocampagne gekost?
Antwoord 2
Voor de gehele leefstijlcampagne «Fit op jouw manier», waar de website onderdeel van
is, is voor 2021 een budget van € 3,44 miljoen gereserveerd (inclusief btw). Daarin
zitten de kosten voor ontwikkeling van de strategie, het concept, uitwerking en productie
van materialen, tests bij de doelgroep, campagne effectmetingen en de media inkoop
en -analyse. De media-inzet (totaal € 2,1 miljoen, inclusief btw) bestaat uit een
mix van uitingen op radio, tv, online en social media. Daarnaast zijn verspreid over
het land (digitale) posters te vinden in bijvoorbeeld winkelcentra en in, op en nabij
het openbaar vervoer. In de loop van dit jaar komen daar nog andere kanalen bij om
de brede doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Ter vergelijking: De gemiddelde media-inzet
van campagnes met televisiespots was in 2019 € 1,2 mln en in 2020 € 1,7 mln. «Fit
op jouw manier» zit op dat vlak dus hoger dan gemiddeld, maar lager dan bijvoorbeeld
de donorcampagne en de campagne «Alleen samen». Het mediabudget is vergelijkbaar met
de campagne «Werken in de zorg» en campagnes van de Belastingdienst, waarmee de rijksoverheid
ook een hele brede doelgroep wil informeren en aanzetten tot ander gedrag.
Vraag 3
Hoeveel mensen hebben deze website tot nu toe bezocht?
Antwoord 3
De teller van het aantal bezoekers voor de website www.fitopjouwmanier.nl staat op 11 juni op 55.917 bezoekers.
Vraag 4
Kunt u een overzicht verstrekken van alle voorlichtingscampagnes van de afgelopen
drie jaar en de bijbehorende kosten en resultaten (bijvoorbeeld het aantal paginabezichtigingen
of een andere indicator)?
Antwoord 4
De rijksoverheid voert jaarlijks diverse campagnes. Er wordt standaard onderzoek gedaan
naar het effect van deze campagnes en er wordt jaarlijks gerapporteerd aan de Kamer,
voor Verantwoordingsdag, over de gevoerde campagnes met een mediabudget van € 150.000,–
of meer. De resultaten van de campagne-effect onderzoeken en de jaarevaluaties zijn
te vinden op de website van de rijksoverheid.1
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.