Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over de berichten ‘Herrie veroorzakende verkeersaso’s worden met een nieuwe techniek aangepakt’, ‘Rotterdam krijgt lawaaiflitser tegen aso-mobilisten’ en ‘Rotterdam wil flitspalen voor lawaaimakers ontwikkelen’
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de berichten «Herrie veroorzakende verkeersaso’s worden met een nieuwe techniek aangepakt», «Rotterdam krijgt lawaaiflitser tegen aso-mobilisten» en «Rotterdam wil flitspalen voor lawaaimakers ontwikkelen» (ingezonden 3 juni 2021).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 22 juni 2021).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met deze berichten?1 2 3
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Bent u ermee bekend dat onderzoek op basis van een Rotterdamse pilot heeft aangetoond
               dat in twee maanden tijd maar liefst 16.000 keer de geluidsnormen fors werden overschreden
               door een relatief selecte groep verkeersaso’s?
            
Antwoord 2
            
Ja.
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat bewoners, ondernemers, winkelend publiek
               en uitgaanspubliek vierentwintig uur per dag geteisterd worden door de bewust veroorzaakte
               herrie, vaak tientallen decibels boven de toegestane grens, door bijvoorbeeld knallende
               uitlaten, toeteroptochten en grove snelheidsovertredingen van patserwagens binnen
               de bebouwde kom? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 3
            
Die mening deel ik inderdaad. Daarom gelden er ook verschillende regels om geluidsoverlast
               door motorvoertuigen tegen te gaan. Voordat een personenauto of motorfiets wordt toegelaten
               tot de weg, moet dat voertuig een (type)goedkeuring doorlopen. Deze typegoedkeuring
               is op Europees niveau vastgelegd en bevat gedetailleerde eisen aan geluidproductie
               en de wijze van meten. Eenmaal toegelaten dient een motorvoertuig altijd te voldoen
               aan de zogenaamde «permanente eisen» uit de Regeling voertuigen. Zowel in de typegoedkeuringseisen
               als de permanente eisen zijn maximale geluidsnormen opgenomen, die zijn afgeleid uit
               Europese Regelgeving4. Daarnaast is in artikel 57 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV)
               opgenomen dat er geen onnodig geluid mag worden geproduceerd met een voertuig (zoals
               onnodig slippen, gas geven, remmen). Daarnaast is het onnodig claxonneren verboden
               in artikel 28 RVV.
            
De politie handhaaft op het te veel geluid produceren door verkeersdeelnemers. Dat
               gebeurt zowel in situaties waarin een verkeersdeelnemer onnodig geluid produceert
               als door te meten of het voertuig voldoet aan de permanente eisen. Daarbij is het
               van belang dat bij grootschalige en structurele overlast afspraken gemaakt worden
               in de lokale driehoek over de aanpak hiervan.
            
Vraag 4
            
Bent u ermee bekend dat, onder andere naar aanleiding van de genoemde pilot, momenteel
               in G4-verband wordt gewerkt aan apparatuur, de zogeheten lawaaiflitsers en kentekenherkenning,
               die specifiek voor dit doel kan worden ingezet?
            
Antwoord 4
            
Ja.
Vraag 5
            
Deelt u de mening dat het zeer wenselijk is wanneer steden met behulp van dergelijke
               techniek verlost kunnen worden van het herhaaldelijke wangedrag van deze groep automobilisten?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 5
            
Daar waar de inzet van innovatieve middelen de handhaving kan versterken, is dat zeker
               wenselijk. Er lopen momenteel verschillende pilots om innovatieve handhavingsmiddelen
               te testen. Het voordeel van handhaving met digitale middelen is dat de pakkans hierdoor
               enorm wordt vergroot. Het is een efficiënte manier van handhaven. Hierdoor kan de
               fysieke handhavingscapaciteit op andere trajecten of overtredingen worden gericht.
               Het is echter wel van belang dat de handhavingsmiddelen voldoende betrouwbaar zijn,
               voldoen aan de eisen conform de regeling meetmiddelen politie en gecertificeerd zijn
               door het NMi. Op dit moment is het nog niet mogelijk om met een zogenaamde akoestische
               flitspaal het gemeten geluid te koppelen aan het specifiek voertuig dat dit geluid
               veroorzaakt. Dit komt onder andere omdat er vaak ook sprake is van omgevingsgeluid.
               Hierdoor kan momenteel een dergelijke flitspaal niet gecertificeerd worden om als
               handhavingsmiddel gebruikt te kunnen worden. Het is nog de vraag of dit in de toekomst
               wel het geval zal zijn. Bovendien werkt bij de aanpak van een beperkte groep overlastplegers
               een dadergerichte aanpak over het algemeen goed. Er moet daarom niet alleen gefocust
               worden op het opleggen van een bekeuring, al dan niet met behulp van een flitspaal.
               Ik heb begrepen dat hier in de driehoek in Rotterdam ook al over is gesproken.
            
Vraag 6
            
Bent u bereid proactief en welwillend werk te maken van de hiervoor noodzakelijke
               wetswijziging en hierbij intensief op te trekken met de betrokken gemeenten? Zo nee,
               waarom niet?
            
Antwoord 6
            
De gemeente Rotterdam heeft aangegeven dat er een wetswijziging nodig is zodat de
               kentekengegevens van voertuigen waarmee straks met een akoestische flitspaal wordt
               geconstateerd dat ze de geluidsnormen overschrijden, met de politie gedeeld kunnen
               worden. Als er in de toekomst een flitspaal ontwikkeld wordt die voldoet aan de technische
               eisen om door het NMi gecertificeerd te kunnen worden, is nog niet duidelijk bij wie
               die in het beheer zullen komen. Dit kan bijvoorbeeld bij de gemeenten zijn of bij
               OM of politie. Gemeenten zijn reeds bevoegd om zelf te handhaven op artikel 28 en
               57 van het RVV, echter voor digitale handhaving is toestemming van het OM noodzakelijk.
               Afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden, zal duidelijk worden of een wetswijziging
               noodzakelijk is. Daarnaast zal bekeken moeten worden wie deze flitspalen zal gaan
               bekostigen en of hiervoor geld beschikbaar is. Aangezien het hier gaat om overlast
               en niet om verkeersveiligheid, kan dit niet uit het verkeershandhavingsbudget van
               het OM worden betaald.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
