Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord vragen van het lid Van der Plas over het bericht ‘Slachtoffers bloedbad Alphen aan den Rijn strijden na 10 jaar nog altijd om schadevergoeding’
Vragen van het lid Van der Plas (BBB) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het bericht «Slachtoffers bloedbad Alphen aan den Rijn strijden na 10 jaar nog altijd om schadevergoeding» (ingezonden 22 april 2021).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 26 mei 2021).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2688.
Vraag 1
Waarom kan het kabinet in een paar dagen miljarden vrijmaken voor KLM maar bent u
niet in staat om in de tien jaar nadat Tristan van der Vlis een bloedbad aanrichtte,
waarvoor de politie aansprakelijk is gesteld, meer dan 19 van de minimaal 129 slachtoffers
te helpen via het uitkeren van een schadevergoeding?1
Antwoord 1
De Hoge Raad heeft in september 2019 geoordeeld dat de rechtspersoon politie aansprakelijk
is voor de schade. Na zorgvuldige voorbereiding is voor de afwikkeling hiervan door
de politie en Achmea in het voorjaar van 2020 een stichting opgericht (stichting vergoeding
slachtoffers schietincident Alphen aan den Rijn (VSSA)), die de schade beoordeelt.
Het doel is een adequate, zorgvuldige en voorspoedige afronding. Op dit moment zijn
32 zaken volledig afgerond. In veel andere zaken zijn de dossiers nog niet compleet,
mede omdat VSSA nog wacht op informatie van belangenbehartigers. Ik hecht eraan dat
dit proces zorgvuldig wordt uitgevoerd en geen dag langer duurt dan noodzakelijk.
Benadrukt moet worden dat de beschikbaarheid van financiële middelen niet het beletsel
vormt, maar het afronden van de dossiers.
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat er geluiden gaan over oneerlijke en zeer grievende vragen
van de experts die de al zeer getraumatiseerde mensen van hun stuk brengen, wat mede
een reden is dat nog niet alle claims bij het schadefonds zijn aangemeld?
Antwoord 2
Ik ben bekend met het bestaan van dergelijke geluiden. Het is niet de bedoeling van
de experts om overbodige of grievende vragen te stellen en daarmee de ingrijpende
en pijnlijke gebeurtenissen op te rakelen. Helaas is het voor de schadeafwikkeling
echter soms wel nodig om vragen te stellen over de gebeurtenissen en de impact die
dat op de mensen heeft gehad. De experts gaan daarbij zorgvuldig en volgens de voor
hen geldende professionele normen te werk. De ervaring is overigens dat veel slachtoffers
zich juist gehoord voelen doordat zij hun verhaal kunnen doen.
Het is van belang dat de afhandeling van de schade zorgvuldig en eerlijk gebeurt.
Juist hierom is de VSSA opgericht. Deze stichting heeft een onafhankelijk bestuur
die de aanvragen beoordeelt. Voordat het bestuur over kan gaan tot beoordeling van
de aanvragen, moeten deze aanvragen compleet worden gemaakt. Dit doet Andriessen Expertise,
gespecialiseerd in schadeafhandeling, die hierbij afhankelijk zijn van de daadwerkelijke
aanlevering door de belangenbehartigers. Momenteel zijn nog veel dossiers incompleet.
Hiertoe wordt actie ondernomen door de VSSA. Helaas is gebleken dat een enkele belangenbehartiger
deze informatie niet wenst aan te leveren.
Vraag 3
Wat kunt u doen om het proces van de schadevergoeding te versnellen aangezien er 19
maanden na de uitspraak van de Hoge Raad pas 19 «afgehandelde» zaken zijn en er dus
nog minstens 110 zaken te gaan zijn, wat volgens dit tempo nog negen jaar gaat duren?
Antwoord 3
De politie is de aansprakelijke partij en heeft voor de schadeafhandeling samen met
haar verzekeraar de VSSA die verantwoordelijk is voor de schadeafhandeling. Ik ben
politiek eindverantwoordelijk. Omdat de in de pers genoemde zorgen ook aan mijn departement
zijn gemeld, heb ik de landsadvocaat gevraagd om te beoordelen of de opgezette structuur
bijdraagt aan de goede afhandeling, of de wijze van beoordeling hieraan bijdraagt
en of de geuite zorgen (juridische) grond hebben en zo ja, op welke wijze daaraan
tegemoet zou kunnen worden gekomen. De landsadvocaat oordeelt na het bestuderen van
documentatie en na gesprekken met de politie, de VSSA en Andriessen Expertise, dat
de geuite zorgen zonder (juridisch) grond zijn.2 De gekozen structuur draagt in beginsel bij aan een goede afhandeling en over de
deskundigheid en ervaring van de betrokken deskundigen bestaat volgens de landsadvocaat
geen twijfel. Ook de wijze van beoordeling is volgens geldende wet- en regelgeving
en draagt bij aan een goede afhandeling. Wel merkt de landsadvocaat op dat er een
impasse lijkt te zijn ontstaan tussen de VSSA en een enkele belangenbehartiger. De
landsadvocaat merkt op dat de afwikkeling van letselschade complexe onderbouwing en
analyse vergt en dat de behandeling daarvan – daarom – al snel enkele maanden in beslag
kan nemen. Daarbij geldt dat hoe eerder de benodigde schadeonderbouwing wordt aangeleverd,
hoe sneller de schadeafwikkeling kan plaatsvinden. Momenteel (04-05-2021) zijn er
71 geregistreerde zaken bij de VSSA, waarvan er 32 zijn afgehandeld.
Vraag 4
Wat gaat u doen om dit proces te versnellen?
Antwoord 4
Zoals ik hierboven heb beschreven heb ik de landsadvocaat gevraagd te bezien of de
opgezette structuur bijdraagt aan een goede afhandeling. Ambtenaren van mijn departement
zijn in doorlopend contact met zowel de politie als Andriessen expertise. Ook is er
gesproken met het bestuur van de stichting. Zij geven aan dat het proces tot afronding
met name is vertraagd doordat veel dossiers nog incompleet zijn.
Door het bestuur van Stichting VSSA zal het gesprek met de betreffende belangenbehartiger(s)
gecontinueerd worden. Daarbij zal nogmaals de noodzaak tot het delen van complete
informatie en dossiers aan de orde gesteld worden. De rol van de betreffende belangenbehartiger(s)
is steeds gerespecteerd. Het neveneffect is helaas dat slachtoffers afgeschermd worden
en niet rechtstreeks benaderd kunnen worden om hen direct te informeren of om ontbrekende
gegevens te vragen. Dit leidt mogelijk tot aanhoudend incomplete dossiers. Een impasse
die juist in belang van diezelfde slachtoffers doorbroken moet worden. De betreffende
belangenbehartiger(s) is/zijn uitgenodigd voor een gesprek met Stichting VSSA. Mocht
dit voor ingang van het zomerreces van uw Kamer niet leiden tot het doorbreken van
de impasse dan geven de betrokken partijen dit bij mij aan, waarna ik over zal gaan
tot het aanwijzen van iemand die kijkt waar het proces bespoedigd kan worden en indien
nodig de nodige acties hierop onderneemt.
Om alle slachtoffers in de gelegenheid te stellen zich kenbaar te maken, is door Stichting
VSSA recent een advertentie geplaatst in een plaatselijke krant. Hierop hebben slachtoffers
gereageerd die zich daarvoor nog niet hebben gemeld. Hun aanspraken zijn geregistreerd
en in behandeling genomen.
Vraag 5
Wanneer gaat u welke actie uitvoeren en wat is volgens u een redelijke termijn waarbinnen
alle schade vergoed moet zijn?
Antwoord 5
Het is belangrijk dat het proces van schadeafhandeling zorgvuldig en zo spoedig mogelijk
wordt afgerond. Zoals aan het einde van het vorige antwoord is aangegeven, zijn er
gesprekken gepland tussen het bestuur van Stichting VSSA en de betreffende belangenbehartiger(s).
Het beoogd effect is dat dossiers alsnog aangeleverd en/of gecompleteerd worden. Binnen
de Stichting en Andriessen Expertise is voldoende capaciteit beschikbaar om de complete
dossiers op korte termijn te beoordelen en de schade vast te stellen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.