Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Von Martels over het bericht 'Bij recycling van asfalt komt veel te veel kankerverwekkend benzeen vrij'
Vragen van het lid Von Martels (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Bij recycling van asfalt komt veel te veel kankerverwekkend benzeen vrij» (ingezonden 4 februari 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 25 mei 2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr.
1870.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Bij recycling van asfalt komt veel te veel kankerverwekkend
benzeen vrij»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Klopt het volgens u dat een deel van de 35 asfaltcentrales in Nederland al jaren structureel
te veel van de kankerverwekkende stof benzeen uitstoot? Zo ja, hoe lang bent u hier
al van op de hoogte?
Kunt u bevestigen dat het al sinds 2017 bij overheden en industrie bekend is dat de
norm voor benzeen (fors) overschreden wordt? Zo ja, waarom zijn er geen maatregelen
genomen om de uitstoot terug te dringen? En waarom wordt er niet gehandhaafd?
Antwoord 2 en 3
Bij asfaltcentrales in de provincie Gelderland werd na metingen in 2017 bekend dat
er emissies van benzeen plaatsvinden. Bij twee van de zes asfaltcentrales in Gelderland
is gebleken dat de emissiegrenswaarden voor benzeen wordt overschreden. Het ministerie
is begin 2018 op de hoogte gebracht van de situatie. Ik heb mij onlangs door bevoegd
gezag laten informeren over de laatste stand van zaken. Inmiddels zijn bij meerdere
asfaltcentrales metingen verricht naar benzeen. Op basis van door bevoegde gezagen
verstrekte informatie kan ik u aangeven dat er 29 actieve asfaltcentrales zijn in
Nederland. Van deze actieve asfaltcentrales is bekend dat 10 asfaltcentrales de emissiegrenswaarde
voor benzeen overschrijden, 8 asfaltcentrales voldoen en over 11 asfaltcentrales zijn
geen emissiegegevens van benzeen bekend. Voor de 11 asfaltcentrales waarvan geen gegevens
over benzeenemissies bekend zijn, zijn de bevoegde gezagen in contact met de asfaltcentrales
voor het meten van benzeen en treden indien nodig handhavend op. Het is van belang
dat bevoegd gezag over emissiegegevens beschikt zodat duidelijk wordt of sprake is
van een overschrijdingssituatie en op basis waarvan vervolgstappen kunnen worden bepaald
door bevoegd gezag. Het handelen door bevoegde gezagen verschilt. Een aantal bevoegde
gezagen geeft aan een handhavingstraject gestart te zijn.
Door de branche wordt onderzocht hoe de uitstoot van benzeen bij hergebruik van asfalt
kan worden verminderd. Insteek van het onderzoek is te komen tot inzicht in wat voor
maatregelen getroffen kunnen worden om emissies van benzeen te verminderen.
Vraag 4
Klopt het dat «het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erover nadenkt om de
regelgeving aan te passen», wanneer een oplossing uitblijft? Zo ja, waarom? In hoeverre
ziet u dit als oplossing, aangezien een grote hoeveelheid benzeen kankerverwekkend
kan zijn? Zo nee, op welke manier gaat u ervoor zorgen dat er gehandhaafd wordt?
Antwoord 4
Van belang is dat de uitstoot van de schadelijke stof benzeen voldoet aan de emissiegrenswaarde
en geminimaliseerd wordt, om mens en milieu te beschermen. Door de branche wordt onderzocht
hoe de uitstoot van benzeen bij hergebruik van asfalt kan worden verminderd, ik ga
met de branche in gesprek over de voorgang van het onderzoek. Van het aanpassen van
regelgeving is momenteel geen sprake, het streven is dat wordt voldaan aan de emissiegrenswaarde
van 1 mg/Nm3. Op leefniveau, daar waar burgers kunnen worden blootgesteld aan emissies
van benzeen, zijn geen overschrijdingen van de Europese immissiegrenswaarde geconstateerd.
De situatie heeft de volle aandacht van de betrokken bevoegde gezagen, die zich vanuit
hun verantwoordelijkheid in vergunningverlening, toezicht en handhaving, op verschillende
manieren inzetten om de overschrijdingsgevallen op te lossen. De inzet van bevoegd
gezag varieert van het opvragen van emissiegegevens tot handhavend optreden. Ik blijf
hierover in gesprek met de bevoegde gezagen en zal de bevoegde gezagen aanspreken
op de toezichthoudende en handhavende taken.
Vraag 5
Welke acties bent u van plan te gaan ondernemen om dit probleem op te lossen en in
hoeverre is de in 2016 vastgestelde norm voor benzeenuitstoot nog actueel?
Antwoord 5
In 2020 heb ik mede in het kader van het Schone Lucht Akkoord onderzoek laten doen
naar de actualisatie van de algemene eisen van het Activiteitenbesluit voor lucht
(afdeling 2.3). Uit dit onderzoek2 is gebleken dat de emissiegrenswaarde voor de gas- of dampvormige ZZS, waartoe benzeen
behoort, nog actueel is. Naast de geldende emissiegrenswaarde voor benzeen van 1 mg/Nm3
geldt ook voor ZZS de verplichting om de emissies terug te dringen.
De situatie heeft de volle aandacht van de betrokken bevoegde gezagen, zoals aangegeven
in de beantwoording op vraag 4 blijf ik hierover in gesprek met de bevoegde gezagen
en zal ik de bevoegde gezagen aanspreken op de toezichthoudende en handhavende taken.
Nadat het onderzoek naar de uitstoot van benzeen bij asfaltcentrales is afgerond zal
ik de Kamer zoals eerder toegezegd3 informeren over de vervolgstappen die zullen worden genomen.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van Eijs (D66),
ingezonden 3 februari 2021 (vraagnummer 2021Z02179).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.