Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over het bericht dat Denemarken tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs niet verlengt vanwege de verbeterde veiligheidssituatie in Syrië
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht dat Denemarken tijdelijke verblijfsvergunningen van Syriërs niet verlengt vanwege de verbeterde veiligheidssituatie in Syrië (ingezonden 20 april 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 17 mei
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 2685.
Vraag 1
Bent u er bekend mee dat Denemarken sinds afgelopen zomer de tijdelijke verblijfsvergunningen
van tenminste 189 Syriërs niet heeft verlengd en nog eens honderden tijdelijke verblijfsvergunningen
tegen het licht houdt als gevolg van de aanzienlijk verbeterde veiligheidssituatie
in de omgeving van Damascus?
Antwoord 1
Ik ben bekend met de berichtgeving hierover.
Vraag 2
Hoeveel Syriërs met een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd bevinden zich
momenteel in totaal in Nederland?
Antwoord 2
Op 30 april 2021 waren er in Nederland 46.940 Syriërs in het bezit van een verblijfsvergunning
asiel voor bepaalde tijd. Dit aantal kan in de volgende categorieën worden onderverdeeld:
18.030 Syriërs zijn in het bezit van een eerste zelfstandige verblijfsvergunning asiel
voor bepaalde tijd;
21.630 Syriërs zijn in het bezit van een eerste afgeleide verblijfsvergunning asiel
voor bepaalde tijd op basis van nareis;
7.280 Syriërs hebben sinds het verkrijgen van hun verblijfsvergunning asiel voor bepaalde
tijd een verlenging daarvan aangevraagd nadat de verblijfsduur van hun eerste vergunning
na vijf jaar was verlopen. Dit aantal bestaat uit zowel zelfstandige asielvergunningen
als afgeleide verblijfsvergunningen asiel op basis van nareis1.
Vraag 3
Hoeveel van hen zijn een jaar of minder verwijderd van het moment waarop zij een aanvraag
voor een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd kunnen doen?
Antwoord 3
Op grond van artikel 40 van de Vreemdelingenwet kan de aanvraag tot het verlenen van
een verblijfsgunning asiel voor onbepaalde tijd niet eerder worden ingediend dan vier
weken voordat de vreemdeling gedurende vijf achtereenvolgende jaren rechtmatig verblijf
(een vergunning asiel voor bepaalde tijd) heeft gehad. Op 30 april 2021 zijn 17.040
Syriërs een jaar of minder verwijderd van het moment waarop zij een aanvraag voor
een verblijfsvergunning asiel voor onbepaalde tijd kunnen indienen.
De omstandigheid dat een aanvraag voor een verblijfsvergunning asiel voor onbepaalde
tijd kan worden ingediend, betekent niet zonder meer dat de vreemdeling daarvoor ook
in aanmerking komt. Een vreemdeling komt pas in aanmerking voor een verblijfsvergunning
asiel voor onbepaalde tijd als hij, naast bovengenoemde verblijfsduur, voldoet aan
het inburgeringsvereiste of daarvan is vrijgesteld en er daarnaast geen gronden bestaan
om de asielvergunning in te trekken.
Vraag 4, 5
Bent u het eens dat het van groot belang voor Nederland is dat Syrische statushouders,
waarvan 70 procent van het cohort 2014 in 2018 nog altijd van de bijstand leefde,
zo snel mogelijk terugkeren naar Syrië? Zo nee, waarom niet?
Bent u het voorts eens dat hun terugkeer tevens in het belang is van de wederopbouw
van Syrië? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4, 5
Voor het huidige landgebonden asielbeleid voor Syrië geldt het uitgangspunt dat mensen
uit Syrië die vanuit het buitenland terugkeren, bij of na inreis een reëel risico
lopen op ernstige schade. Terugkeer naar Syrië vindt dan ook niet plaats op initiatief
van de Nederlandse overheid. Indien een Syrische migrant toch de wens heeft om terug
te keren naar Syrië – om welke reden dan ook – kan de DT&V hierin ondersteunen, bijvoorbeeld
middels het boeken van een vlucht.
Vraag 6, 7
Deelt u de constatering dat de sociaaldemocratische EU-lidstaat Denemarken aantoont
dat er geen belemmeringen meer zijn om Syriërs te laten terugkeren naar (delen van)
hun land van herkomst? Zo nee, waarom niet?
Bent u bereid zo snel mogelijk het Deense voorbeeld te volgen teneinde te voorkomen
dat steeds meer Syrische statushouders voorgoed in Nederland zullen blijven? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 6, 7
Of de situatie in Syrië weer veilig genoeg is om naartoe terug te keren, wordt door
mij beoordeeld op basis van feiten uit objectieve bronnen over de situatie aldaar,
waaronder de ambtsberichten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Uit het meest
recente algemeen ambtsbericht bleek dat de veiligheidssituatie in Syrië niet substantieel
was verbeterd. De algehele veiligheidssituatie en mensenrechtenschendingen die gepleegd
worden door het Syrische regime en andere partijen, bleken onverkort zorgwekkend.
De situatie in Syrië blijf ik nauwgezet volgen. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken
heb ik gevraagd een nieuw algemeen ambtsbericht over de situatie in Syrië op te stellen.
Dit ambtsbericht wordt aanstaande zomer verwacht. Bij het opstellen van een ambtsbericht
worden diverse (internationale) bronnen betrokken.2 Na publicatie van het ambtsbericht zal ik aan de hand van de feiten in dat ambtsbericht
beoordelen of het asielbeleid voor Syrië aanpassingen behoeft. Deze beoordeling dient
uiteraard zorgvuldig plaats te vinden en neemt enige tijd in beslag. Bij de beoordeling
van landenbeleid wordt het beleid van de ons omringende lidstaten betrokken. Het Nederlandse
asielbeleid voor Syrië is momenteel in lijn met het beleid dat door het merendeel
van de andere EU-lidstaten wordt gevoerd. Ik zal uw Kamer te zijner tijd informeren
of er aanleiding bestaat het asielbeleid ten aanzien van Syrië te wijzigen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.