Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hijink over de pilots met testbewijzen
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de pilots met testbewijzen (ingezonden 9 april 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 29 april
2021).
Vraag 1
Is het waar dat mensen die willen meedoen aan de pilot om een evenement of activiteit
te bezoeken, verplicht worden om een test te halen bij een commerciële aanbieder?1
Antwoord 1
Toegangstesten dragen eraan bij om de samenleving eerder en ruimer te openen. Niemand
is verplicht om aan de activiteiten mee te doen, maar voor deze activiteiten geldt
dat er een negatieve testuitslag nodig is voor deelname. Aangezien het doel van de
pilots is om de testinfrastructuur en ICT van de toegangsteststraten te testen, dient
een test bij de daarvoor ingerichte teststraten te worden gehaald. Ik verwijs u voor
nadere toelichting graag naar de Kamerbrief van 6 april jl. (Kamerbrief pilots testen voor toegang en Fieldlabs) die ik u mede namens de bewindslieden van Economische Zaken en OCW heb gestuurd.
Vraag 2
Klopt het dat er voor de eerste pilots meer dan 219.000 mensen getest moeten worden?
Hoeveel teststraten worden hiervoor ingezet? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 2
Het gaat bij deze pilots voor de maand april om gemiddeld 6700 bezoekers per dag verspreid
over alle provincies. In totaal gaat het voor de hele maand april om ruim 200.000
bezoekers.
Momenteel zijn er 28 testlocaties. In totaal werkt Stichting Open Nederland toe naar
90 testlocaties verspreid over het hele land. Daarnaast worden er nog 12 XL-testpaviljoens
opgericht waar getest kan worden met ademtesten en LAMP testen.
Vraag 3 en 4
Is het waar dat het platform Testen voor Toegang een platform is van Stichting Open
Nederland die afspraken heeft gemaakt met het zorgbedrijf Lead Healthcare, dat vervolgens
de teststraten gaat opzetten voor de pilots? Zijn er ook afspraken gemaakt met andere
organisaties? Zo ja, welke?2
Op welke wijze is deze opdracht via de Stichting Open Nederland bij Lead Healthcare
terechtgekomen? Is hierbij sprake geweest van een aanbesteding? Kunt u uw antwoord
toelichten en documentatie die betrekking heeft op deze aanbesteding aan de Kamer
doen toekomen?
Antwoord 3 en 4
Ik verwijs u naar de brief in reactie op het verzoek van de vaste commissie voor Volksgezondheid,
Welzijn en Sport d.d. 13 april 2021 om voorafgaand aan het plenaire debat over de
ontwikkelingen rondom het coronavirus van afgelopen donderdag alle documenten die
betrekking hebben op de (totstandkoming van de) overeenkomst tussen het Ministerie
van VWS en Stichting Open Nederland naar de Kamer te sturen. Ik heb u daarbij de belangrijkste
documenten doen toekomen die betrekking hebben op de afspraken tussen het Ministerie
van VWS en Stichting Open Nederland, ten aanzien van de opzet van de testcapaciteit
voor spoor 2a, toegangtesten.
Vraag 5
Waarom worden hiervoor commerciële partijen ingezet, terwijl de GGD’en momenteel voldoende
capaciteit hebben om het aantal testen op te schalen? Heeft de GGD zelf aangegeven
dit niet te willen of kunnen doen, of zijn er andere redenen voor? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord 5
De GGD is verantwoordelijk voor de publieke gezondheidszorg. Hierdoor zijn zij verantwoordelijk
voor het testen voor opsporing en bestrijding van het virus (spoor 1). Toegangstesten
zijn maatschappelijk van belang om delen van de samenleving eerder of met minder maatregelen
te openen. De GGD moet te alle tijden voldoende testcapaciteit hebben voor het testen
van mensen met klachten en andere risicogroepen. Vanwege deze aspecten is er gekozen
om private partijen in te zetten.
Vraag 6
Hoe staat het met de inzet en het functioneren van de XL-testlocaties die dit najaar
ook al onder leiding van de heer Middendorp zijn opgezet? Worden deze nog benut of
hebben zij hun functie verloren? Waarom hebben XL-testlocaties geen rol gekregen in
deze pilots?
Antwoord 6
Deze GGD locaties worden benut voor het testbeleid gericht op opsporen en bestrijden
van het virus door de GGD. Zie ook het antwoord onder vraag 5.
Vraag 7 en 8
Klopt het dat in de voorbeeldberekening die te vinden is op de website van Stichting
Open Nederland, de totale prijs van het uitvoeren van een test 8,91 euro exclusief
de kosten van de test zelf is? Wat is het totaalbedrag als hierbij de kosten van de
test en het gebruik van de app en ICT worden opgeteld?
Hoe verhouden volgens u deze kosten zich ten opzichte van de activiteiten die na het
doen van een test ondernomen kunnen worden? Staan deze uitgaven altijd in verhouding
tot de prijs van een commerciële, dan wel maatschappelijke activiteit?
Antwoord 7 en 8
De uiteindelijke tariefstelling en dus de kosten van het geheel is mede afhankelijk
van de uitkomst van de inschrijvingen in de open house constructie die nu gaande is.
Hierover zijn daarom nu nog geen mededelingen te doen. Er is door het kabinet in totaal
1,1 miljard euro geraamd voor de kosten van toegangstesten tot en met augustus. Of
de geraamde bedragen nodig zullen zijn voor de realisatie van de opdracht van de Stichting
hangt af van ook de daadwerkelijke besluitvorming door het kabinet (wanneer en hoe
lang is toegangstesten nodig/nuttig, mede in relatie tot het epidemiologisch beeld),
de hoeveelheid benodigde testen en de prijsstelling. Door dit totale bedrag te reserveren
is het kabinet voorbereid op een ruime hoeveelheid toegangstesten. Tot 1 juli draagt
het Rijk alle kosten voor het toegangstesten, daarna zal mensen om een bijdrage van
7,50 euro per toegangstest worden gevraagd.
Vraag 9
Hoe is de keuze van pilotactiviteiten tot stand gekomen? Wie bepaalt in de toekomst
welke activiteiten middels een testbewijs bezocht kunnen worden? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord 9
De inzet van het kabinet is om de inzet van testbewijzen bij verschillende soorten
activiteiten te onderzoeken. Daarbij is onder meer gekeken naar geografische spreiding,
variatie in de grootte van de activiteiten en sectorale spreiding. De afstemming heeft
plaatsgevonden in overleg met de betrokken departementen, de veiligheidsregio’s en
de koepel- en brancheorganisaties. In het wetsvoorstel Testen voor toegang is vastgelegd
in welke sectoren testbewijzen toegepast kunnen worden. Als onderdeel van de periodieke
besluitvorming over de COVID-maatregelen wordt vastgesteld voor welke sectoren en
onder welke voorwaarden per periode toegangstesten op dat moment worden ingezet.
Vraag 10
Klopt het dat dit project 210 miljoen euro per maand gaat kosten? Hoe verhoudt deze
kostenpost zich tot de beoogde maatschappelijke effecten van de pilots?
Antwoord 10
Het is nog niet zeker wat de uiteindelijke kosten zullen worden. Dit hangt af van
de uitkomsten van de open house constructie, en de besluitvorming van het kabinet
per fase en als duidelijk wordt waar en wanneer toegangstesten zullen worden ingezet.
Ik verwijs u voor nadere toelichting naar de brief die ik heb gestuurd in reactie
op het verzoek van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport d.d.
13 april 2021 om voorafgaand aan het plenaire debat over de ontwikkelingen rondom
het coronavirus van afgelopen donderdag alle documenten die betrekking hebben op de
(totstandkoming van de) overeenkomst tussen het Ministerie van VWS en Stichting Open
Nederland naar de Kamer te sturen.
Vraag 11
Klopt het dat de 700 miljoen euro die is begroot voor de komende vijf maanden nog
exclusief de prijs per test is? Kunt u de begroting naar de Kamer sturen waaruit duidelijk
wordt hoe dit bedrag is opgebouwd en aan welke organisaties welke bedragen worden
overgemaakt?
Antwoord 11
Zie antwoord vraag 10.
Vraag 12
Indien de pilots komende periode op een grotere schaal worden uitgerold, blijft de
Rijkoverheid dan deze testen betalen? Kunt u uw antwoord toelichten?3
Antwoord 12
In de pilotfase en vervolgens tot 1 juli neemt het Rijk de kosten voor de toegangstesten
voor zijn rekening. Daarna zal burgers een bijdrage van 7,50 euro per toegangstest
worden gevraagd.
Vraag 13
Hoe worden commerciële belangen van het bedrijfsleven enerzijds, en het publieke belang
van een open samenleving anderzijds tegen elkaar afgewogen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 13
In het kader van het heropenen van de samenleving liggen de commerciële belangen en
het publieke belang grotendeels in elkaars verlengde. Het kabinet is van mening dat
het maatschappelijke belang van toegangstesten door delen van de samenleving eerder
en/of ruimer te kunnen heropenen opweegt tegen de kosten. Daarom draagt het Rijk in
ieder geval voor de periode tot 1 juli alle kosten. Daarna zal burgers om een bijdrage
van 7,50 euro per toegangstest worden gevraagd.
Vraag 14
Welke afspraken zijn er gemaakt met betrokken partijen over het maximeren van winsten
en opbrengsten uit dit project dat vooralsnog grotendeels door de overheid gefinancierd
wordt? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 14
De verantwoordingsrelatie tussen VWS en de Stichting is transparant. VWS verstrekt
middelen aan de stichting op basis van kostenramingen die door de stichting worden
aangeleverd. Ook krijgt het Ministerie van VWS volledig inzicht in de activiteiten
en kosten van de Stichting, de Stichting rapporteert periodiek aan het ministerie
over de uitvoering en realisatie van de opdracht, en de Stichting wordt gecontroleerd
door een externe accountant. Daarnaast worden de processen van leveranciers door een
onafhankelijk, externe partij, getoetst. Tevens wordt er toegezien op een te verantwoorden
winstmarge die partijen in rekening brengen.
Vraag 15
Deelt u de mening dat in de huidige coronacrisis het niet acceptabel is dat commerciële
aanbieders van coronatesten winst gaan maken op de testen die afgenomen gaan worden
met deze pilots? Hoe wordt voorkomen dat bedrijven gaan cashen op corona? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Antwoord 15
Het gaat om normale commerciële activiteiten tegen een passend tarief. Het is niet
de bedoeling dat aanbieders buitensporige winsten maken.
Vraag 16
Wilt u deze vragen beantwoorden voor het eerstvolgende debat dat gaat over de ontwikkelingen
van het coronavirus?
Antwoord 16
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.