Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Kent over de coronabesmetting van minister Ollongren
Vragen van het lid Van Kent (SP) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de beantwoording op vragen over de coronabesmetting van Minister Ollongren (ingezonden 1 april 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
21 april 2021).
Vraag 1
Herinnert u zich uw antwoorden op de eerder gestelde vragen waarin u schrijft dat
er in de desbetreffende dienstauto geen scherm aanwezig was? Waarom was er in de dienstauto
geen scherm aanwezig? Is zo’n scherm in andere dienstauto’s wel aanwezig?1
Antwoord 1
De RIVM-richtlijnen worden gevolgd. In deze richtlijnen is geen verplichting opgenomen
tot het aanbrengen van een scherm in dienstvoertuigen waarin bewindslieden worden
vervoerd. FMHaaglanden biedt de mogelijkheid om op verzoek van de chauffeur of vervoersgerechtigde
een scherm te laten monteren. In een aantal dienstvoertuigen zijn schermen gemonteerd.
Deze schermen voldoen aan de Regeling voertuigen, Staatscourant 52021, artikel 5.2.272. De toelichting bij dit artikel vermeldt dat niet in generieke zin geadviseerd of
afgeraden wordt om afschermingen in voertuigen te plaatsen, ook niet voor sectoren
waarin en beroepsgroepen waarvoor het rijden in een voertuig onderdeel uitmaakt van
de dagelijkse praktijk.
Vraag 2
Zou het voor de passagier en de chauffeur niet veel veiliger zijn indien een scherm
deze personen van elkaar scheidt? Zo ja, vanaf wanneer worden deze toegepast? Zo nee,
waarom worden deze in taxi’s wel toegepast?
Antwoord 2
Zie het antwoord op vraag 1.
Zoals in mijn antwoorden van 31 maart jl. aangegeven valt het vervoer van een bewindspersoon
niet onder taxivervoer maar betreft dit personenchauffeurs als bedoeld in het Arbeidstijdenbesluit
paragraaf 5.7:1 lid 2; persoon die als chauffeur uitsluitend of nagenoeg uitsluitend
is belast met het vervoer van doorgaans dezelfde persoon per auto. Voor bewindspersonen
geldt dat zij de beschikking hebben over een dienstauto met vaste chauffeur. De chauffeur
is gekoppeld aan de bewindspersoon en verzorgt zowel dienstvervoer als privé vervoer.
Vraag 3
In het door u bij de beantwoording bijgevoegde protocol wordt niet duidelijk wat het
protocol is wanneer een bewindspersoon er op het werk achter komt besmet te zijn,
is dit protocol na het uitbreken van de coronapandemie opgesteld? Zo ja, staat er
in dat protocol dat de besmette bewindspersoon met een chauffeur vervoerd zou mogen
worden? Is het risico die dat oplevert voor werknemers met de werknemersvertegenwoordiging
besproken? Zo ja, wat was de opvatting? Zo nee, waarom niet en bent u bereid dit alsnog
te doen?
Antwoord 3
Bedrijven en organisaties zijn na het uitbreken van de coronapandemie gevraagd concrete
plannen te maken voor de anderhalvemetersamenleving op de werkvloer, de zogenaamde
Corona protocollen. Een protocol gaat over gezond en veilig werken binnen een bedrijf
of organisatie waarbij wordt voldaan aan de RIVM richtlijnen. Een door sectoren vastgesteld
protocol is geen vervanging van de geldende wet- en regelgeving. Dit betekent dat
een protocol geen vervanging is van Arbowetgeving; die blijft onverminderd geldig.
Sectoren is aanbevolen om na vaststelling van het protocol de Arbo-onderdelen uit
het protocol te laten doorwerken in de bestaande Arbo-systematiek. Concreet betekent
dit de Arbocatalogus op branche- of sectorniveau en de risico- inventarisatie- en
evaluatie (RI&E) op bedrijfsniveau.
Het protocol «veilig en verantwoord personenvervoer politieke en ambtelijke top» is
opgesteld na het uitbreken van de coronapandemie. De maatregelen om besmetting te
voorkomen zijn conform de RIVM-richtlijnen.
De bewindspersoon wordt vervoerd door een vaste chauffeur. In het voertuig zijn niet
nader te noemen maatregelen genomen die bijdragen aan de beveiliging van de bewindspersoon
en chauffeur. Het uitgangspunt bij het vervoer van bewindspersonen is dat zij vanuit
genoemd beveiligingsoogpunt na aanvang van de dienst in principe vervoerd worden met
de dienstauto. In dit specifieke geval had de chauffeur de bewindspersoon die hele
week al vervoerd en waren zij frequent met elkaar in contact geweest met inachtneming
van de geldende RIVM-maatregelen.
De documenten die in het Corona Crisis Team van FMHaaglanden zijn besproken worden
ter informatie toegezonden aan de medezeggenschap waaronder ook het protocol. Enkele
chauffeurs zijn lid van de medezeggenschap. Gezondheid en veiligheid is voor de bestuurder
en de medezeggenschap een belangrijk onderwerp en dit is continue onderwerp van gesprek.
De bereidheid en gelegenheid om over dit onderwerp te praten is er dan ook zeker.
Vraag 4
Vindt u het niet vreemd dat het op dit moment volgens de RIVM-richtlijnen niet is
toegestaan om met meer dan één persoon op bezoek bij iemand te gaan in een grote ruimte
zoals een woning maar het voor de Minister wel aanvaardbaar was om in een auto (gesloten
ruimte) met chauffeur te stappen terwijl zij wist dat ze besmet was met het coronavirus?
Antwoord 4
FMHaaglanden volgt de RIVM-richtlijnen en andere van toepassing zijnde regelgeving.
Zie ook mijn antwoord op vraag 3.
Vraag 5
Zijn de gebeurtenissen van donderdag 25 maart jl. met het personeel geëvalueerd? Wordt
het bestaande protocol daardoor aangepast? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Naar aanleiding van hetgeen is gebeurd heeft FMHaaglanden de betreffende chauffeur
extra begeleid. Daarnaast is bij alle chauffeurs het protocol en de geldende RIVM-richtlijnen
extra onder de aandacht gebracht. Als wijziging van de RIVM-richtlijnen of andere
regelgeving of het overleg met de medezeggenschap daartoe aanleiding geven zal het
protocol daarop worden aangepast.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.