Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van den Hul en Ploumen over onnodige lesuitval door de onvoorspelbaarheid van de tijd die coronatests kosten
Vragen van de leden Van den Hul en Ploumen (beiden PvdA) aan de Ministers voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over onnodige lesuitval door de onvoorspelbaarheid van de tijd die coronatests kosten (ingezonden 28 augustus 2020).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens Minister
voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media (ontvangen 30 maart 2021).
Vraag 1
Vindt u het aanvaardbaar dat scholen te kampen hebben met onnodige lesuitval doordat
dat het zo onvoorspelbaar is hoe lang het testen op corona duurt en lichte verkoudheidsklachten
leraren dagenlang in thuisquarantaine houden omdat het door capaciteitsproblemen maar
niet opschiet met een afspraak bij de GGD of het doorbellen van de uitslag?1 Zo ja, hoe moeten scholen zulke problemen dan opvangen?
Antwoord 1
Allereerst wil ik graag mijn excuses aanbieden voor de zeer late beantwoording van
deze vragen. Mede als gevolg van de laatste wetenschappelijke inzichten en adviezen
van het OMT is het testbeleid enkele keren aangepast.
Het was bijzonder vervelend dat scholen te kampen hebben gehad met meer lesuitval
doordat leraren getest moesten worden op corona en lang moesten wachten op de testuitslag.
Op dat moment was de situatie anders dan nu. Er is sindsdien heel hard gewerkt om
de testcapaciteit te vergroten en deze situatie zo kort mogelijk te laten duren. Bovendien
is het voor onderwijspersoneel dat cruciaal is voor het onderwijsproces sinds september
2020 mogelijk om met prioriteit getest te worden. Zie hiervoor het antwoord op vraag
3.
Scholen dienen in voorkomende situaties ervoor te zorgen dat het onderwijs desondanks
zo goed mogelijk doorgang kan vinden, in het kader van de plicht van scholen om te
zorgen voor een ononderbroken ontwikkelproces. In deze gevallen kan voor het primair
onderwijs de escalatieladder gehanteerd worden die is opgesteld in het kader van het
lerarentekort.2 Voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs geldt dat als het niet mogelijk
en toegestaan is om onderwijs fysiek op school te verzorgen, het bevoegd gezag een
alternatief moet bieden (zoals afstandsonderwijs). Het servicedocument funderend onderwijs
gaat in op de manieren waarop dat kan en waar scholen dan op moeten letten. Tegelijkertijd
geldt ook dat scholen niet aan het onmogelijke kunnen en zullen worden gehouden.
Vraag 2
Heeft u er zicht op hoe dit zich verhoudt tot de reeds bestaande capaciteitsproblemen
door het lerarentekort en het gebrek aan vervanging? Hoe kan de continuïteit en kwaliteit
van onderwijs worden gegarandeerd?
Antwoord 2
Het is bijzonder vervelend dat scholen te maken hebben met vervangingsproblemen. Het
is goed om in dit kader op te merken dat uw Kamer op 17 februari 2021 door de Minister
van OCW en de Minister voor BVOM is geïnformeerd over het Nationaal Programma Onderwijs.3 Het kabinet heeft besloten om de komende twee en een half jaar fors te investeren
in het onderwijs om leerlingen en studenten te helpen hun gaven en talenten tot bloei
te brengen, ondanks de coronacrisis en de gevolgen daarvan voor het onderwijs. In
het Nationaal Programma Onderwijs worden specifieke investeringen in onderwijspersoneel
voorzien, juist ook vanwege de bestaande personeelstekorten in het onderwijs.
Vraag 3, 4 en 5
Berust de omstandigheid dat leraren in de teststraat voor corona van de GGD geen voorrang
krijgen en net als iedereen 48 uur op hun uitslag moeten wachten op een bewuste keuze?
Zo ja, welke overwegingen liggen hieraan dan ten grondslag? Zo nee, bent u bereid
om hierin verandering te brengen?
Hoe reageert u op de oproep van onder meer de PO-Raad om vitale beroepen voorrang
te geven bij testen?
Spelen zulke problemen ook bij andere vitale beroepen, bijvoorbeeld bij politieagenten
en medewerkers in de zorg? Zo ja, wat zijn de gevolgen voor hun dienstverlening wanneer
in de herfst het aantal besmettingen weer mocht toenemen? Wat kunt en wilt u daartegen
ondernemen?
Antwoord 3, 4 en 5
Sinds september 2020 kan onderwijspersoneel, net als zorgpersoneel, met voorrang getest
worden. Niet al het onderwijspersoneel kan met voorrang getest worden. De voorrangsprocedure
is uitsluitend bedoeld om lesuitval te voorkomen. De schoolleider bepaalt wie er voor
de voorrangsprocedure in aanmerking komt. Uw Kamer wordt in de reguliere stand van
zakenbrieven corona geïnformeerd over de gemiddelde tijd tussen het inplannen van
een testafspraak en de testuitslag in de reguliere en de prioritaire teststraat. Hieruit
blijkt dat prioritaire teststraat telkens aanzienlijk sneller is dan de reguliere
teststraat. Dit heeft er dan ook toe geleid dat onderwijspersoneel met een negatieve
testuitslag weer eerder aan het werk kan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.