Schriftelijke vragen : Signalen van ondernemers m.b.t. de derden- en accountantsverklaring bij de vaststelling van de NOW-regeling
Vragen van het lid Tielen (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over signalen van ondernemers m.b.t. de derden- en accountantsverklaring bij de vaststelling van de NOW-regeling (ingezonden 30 maart 2021).
Vraag 1
Herkent u de signalen van ondernemers (in het midden- en kleinbedrijf) die nogal schrikken
van de hoge administratieve en financiële lasten die op hen af komen om de diverse
verplichte derden- of accountantsverklaringen op te leveren ten behoeve van de vaststelling
van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)? Herkent u deze
dan ook in een artikel in het FD van 29 maart «Kleine BV’s zien NOW-steun verdampen
bij verplichte accountantscontrole»?1
Vraag 2
Hoeveel bedrijven moeten een accountantsverklaring overleggen? Herkent u de signalen
uit de sector dat het om een fors groter aantal bedrijven gaat dan verwacht? Herkent
u ook dat de controles zelf veel complexer blijken dan voorzien en dat deze complexiteit
ondernemers nog onzekerder maakt over hun recht op steun en de afwikkeling daarvan?
Vraag 3
Hoeveel aanvragen tot vaststelling van de NOW1 zijn tot op heden binnengekomen? Bij
hoeveel daarvan was sprake van de plicht voor een derden- of accountantsverklaring?
Is aan deze plicht in alle gevallen meteen voldaan?
Vraag 4
Geldt de verplichte derdenverklaring ook als blijkt dat, bijvoorbeeld door een eigen
berekening, de tegemoetkoming waar een werkgever recht op heeft kleiner blijkt te
zijn dan 20.000 euro? Hoe vaak komt een dergelijke situatie in de nu bekende praktijk
voor?
Vraag 5
Heeft u overwogen om in gevallen als vermeld bij vraag 4, de plicht tot een derdenverklaring
te laten vallen? Zo ja, wat is de reden dat die overweging is verworpen? Zo nee, bent
u bereid dat alsnog te overwegen?
Vraag 6
Zijn ondernemers en bedrijfseigenaren verplicht om bij de vaststelling voor elke NOW-aanvraag
afzonderlijk een derden- of accountantsverklaring te overleggen? Klopt het dat dit
betekent dat ondernemers die nu al gedurende meer dan een jaar een significante omzetdaling
hebben, vijf afzonderlijke accountantsverklaringen moeten overleggen? Deelt u de mening
dat dit niet alleen een grote administratieve, maar ook een grote financiële last
oplevert?
Vraag 7
Zijn ondernemers en bedrijfseigenaren verplicht om voor elk afzonderlijk bedrijf of
werkmaatschappij binnen een concern of holding een derden- of accountantsverklaring
te vragen, of is het mogelijk en toegestaan om één verklaring te overleggen?
Vraag 8
Herkent u de signalen dat het voor ondernemers steeds moeilijker is om een accountant
te vinden die binnen een bepaalde tijd het benodigde werk kan doen, ook omdat naast
de NOW-verklaringen er ook druk staat op de oplevering van de jaarstukken in verband
met de belastinguitstel? Zo ja, in hoeverre neemt u deze signalen mee in het bepalen
van de regelgeving?
Vraag 9
Bent u bereid om te onderzoeken of het mogelijk is de administratieve en financiële
lasten met betrekking tot de derden- en accountantsverklaringen te verlichten, bijvoorbeeld
door het sterk vereenvoudigen van de benodigde verklaringen of het samenvoegen van
verklaringen?
Indieners
-
Gericht aan
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Indiener
Judith Tielen, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.