Schriftelijke vragen : Het bericht dat Huawei toegang had tot gegevens van miljoenen Telfort-klanten.
Vragen van het lid Buitenweg (GroenLinks) aan de Minister van Justitie en Veiligheid en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht dat Huawei toegang had tot gegevens van miljoenen Telfort-klanten (ingezonden 30 maart 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Huawei had toegang tot gegevens miljoenen Telfort-klanten»?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op deze berichtgeving, die erop wijst dat Huawei toegang had tot
de klant- en facturatiegegevens van miljoenen Telfort abonnees?
Vraag 3
Klopt het dat uit het aangehaalde KPN-rapport blijkt dat Huawei geregeld bestanden
uit de klantomgeving van Telfort haalde? Zo ja, wat is uw reactie op de verklaring
van hetzelfde bedrijf dat er geen enkele aanleiding is om te veronderstellen dat er
gegevens van Telfort-klanten waren ontvreemd, door wie dan ook? Bent u bereid om hier
bij KPN opheldering over te vragen?
Vraag 4
Kunt u helder uiteenzetten tot welke specifieke datavariabelen Huawei precies toegang
had?
Vraag 5
Is het denkbaar dat de Chinese autoriteiten op deze manier, via Huawei, de Oeigoerse
diaspora of andere specifieke groepen in beeld konden brengen of konden volgen?
Vraag 6
Welke acties zijn ondernomen in 2019 toen medewerkers van de Algemene Inlichtingen-
en Veiligheidsdienst (AIVD) en specialisten van KPN een verborgen toegangspad naar
klantgegevens ontdekten waar alleen Huawei bij kon?
Vraag 7
Is het bestaan van dat toegangspad destijds gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Is destijds bij Huawei om opheldering gevraagd over het ontdekte toegangspad? Zo ja,
door wie, en wat was de reactie? Zo nee, waarom niet? Op welke wijze is het toegangspad
gesloten? In hoeverre is het aanbrengen van geheime toegangspaden in strijd met de
wet?
Vraag 9
Klopt het dat het bewuste klantsysteem momenteel niet meer in gebruik is? Tot wanneer
was het systeem wel in gebruik?
Vraag 10
Kunt u uitsluiten dat Huawei op dit moment dergelijke toegang heeft tot klantgegevens
van Nederlandse burgers? Hoe wordt voorkomen dat dit weer kan gebeuren? In hoeverre
is de logging van toegang tot klantgegevens van telecombedrijven nu verplicht?
Vraag 11
Deelt u de mening van hoogleraar Bas Jacobs, tevens lid van de Cyber Security Raad,
dat het interne KPN-rapport ook iets zegt over de wijze waarop Huawei in het algemeen
haar producten aanlevert, dat het bedrijf zichzelf een plek diep in de geleverde systemen
verschaft? Zo ja, is het dan verantwoord om Huawei een rol te laten spelen in het
aanleggen van 5G-netwerken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Was u al op de hoogte van dit rapport, of is deze informatie nieuw voor u? In hoeverre
waren de bevindingen van het rapport al meegenomen in het structurele proces ten aanzien
van de risicobeoordeling van kwetsbaarheden van de netwerken van telecomaanbieders?
Vraag 13
Deelt u de mening dat dit interne KPN-rapport laat zien dat het onverstandig is om
gebruik te maken van andere dan volledig betrouwbare leveranciers in het telecomnetwerk,
niet alleen in de kritieke delen van het netwerk, maar ook in het radio- en antennenetwerk?
Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.M. Buitenweg, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.