Schriftelijke vragen : Het artikel ‘Zet kinderen niet onder druk met genderkeuze’
Vragen van de leden Bisschop (SGP) en Bruins (ChristenUnie) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Medische zorg over het artikel «Zet kinderen niet onder druk met genderkeuze» (ingezonden 24 maart 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Zet kinderen niet onder druk met genderkeuze»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat het feitelijke bestaan van variaties in geslachtskenmerken niet
mag betekenen dat kinderen in het onderwijs de suggestie meekrijgen dat deze variaties
veelvoorkomend zijn en dat zij zelfs zouden kunnen kiezen uit een reeks van geslachten?
Vindt u het verantwoord dat Rutgers in de handreiking voor scholen als normatief kader
schrijft dat «ontzettend veel variatie in genitalia» bestaat en dat intersekse «geen
afwijking» zou zijn, maar «een natuurlijke variatie in geslachtskenmerken»?2
Vraag 3
Hoe is de opvatting van Rutgers dat intersekse een reguliere geslachtelijke variatie
zou zijn te verenigen met de gebruikelijke wetenschappelijke aanduiding Disorder of sex development, met het gegeven dat medisch specialisten erkennen dat sprake is van zeldzame uitzonderingen
en dat de belangenvereniging DSDNederland spreekt van een aandoening? Hoe is het mogelijk
dat Rutgers met overheidssteun kan voorzien in lesaanbod voor scholen, terwijl op
wetenschappelijke gronden ernstige bedenkingen te formuleren zijn bij het materiaal
dat Rutgers verspreidt?
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat de problematiek van intersekse personen en de zorgvuldige
aandacht die zij verdienen niet misbruikt mogen worden om een ideologische visie op
het geslacht te promoten in het onderwijs? Vindt u het beeld van het knutselen van
een genderkoekje passend bij de fundamentele vragen die voor kinderen aan de orde
zijn?
Vraag 5
Wat is uw reactie op het indringende signaal vanuit de genderzorg over de grote stroom
kinderen die zich sinds 2013 aanmelden?3 Worden nieuwe onderzoeken gestart om de stijging onder jongeren te verklaren en betrekt
u hierbij expertise uit het buitenland? Hoe voorkomt u dat onevenwichtige beeldvorming
in het onderwijs bijdraagt aan de stijging van het aantal genderbehandelingen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Bisschop, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
E.E.W. Bruins, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.