Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Lacin en Hijink over het bericht ‘KLM to resume SA flights to Amsterdam’
Vragen van de leden Lacin en Hijink (beiden SP) aan de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «KLM to resume SA flights to Amsterdam» (ingezonden 26 februari 2021).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 9 maart 2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «KLM to resume SA flights to Amsterdam»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat in de «Stand van zakenbrief COVID-19» van 23 februari 2021 op pagina
22 wordt aangegeven dat het vliegverbod naar onder andere Zuid-Afrika, dat deze week
afloopt, verlengd zal worden (Kamerstuk 25 295, nr. 995)?
Antwoord 2
Ja, dit is correct. De vliegverboden zijn op basis van het OMT advies, verlengd tot
donderdag 1 april 2021 om 00:01 uur. Het vliegverbod voor Kaapverdië is per 4 maart
00:01 uur opgeheven. Voor het VK geldt dat het vliegverbod per 9 maart 00:01 uur wordt
opgeheven.
Vraag 3
Hoe kan het dan dat KLM aangeeft vanaf 23 februari 2021 de vluchten tussen Zuid-Afrika
en Amsterdam te zullen hervatten?
Antwoord 3
In de Regeling2 met betrekking tot de vliegverboden is opgenomen dat repatriëring van personen met
een Nederlands paspoort of andere EU- of Schengeningezetenen geldt als uitzonderingsgrond
voor het reizen naar Nederland vanuit een land waarvoor een vliegverbod geldt. Het
vliegverbod is een verbod om mensen te vervoeren naar Nederland vanuit die bestemmingen,
behoudens de uitzonderingcategorieën.
Voor burgers van de Europese Unie geldt dat zij, via Nederland, ook terug kunnen keren
naar hun eigen thuisland. Zij moeten hierbij aan kunnen tonen dat zij direct doorreizen
naar een ander EU- of Schengenland.
Vraag 4
Heeft de KLM u op de hoogte gesteld van het voornemen om vluchten tussen Zuid-Afrika
en Amsterdam te hervatten? Zo ja, wanneer en op welke manier is dit gebeurd en waarom
heeft u de Kamer hier niet over geïnformeerd? Zo nee, hoe beoordeelt u deze stap van
KLM terwijl het vliegverbod op Zuid-Afrika nog steeds van kracht is?
Antwoord 4
Nee. Het is aan de luchtvaartmaatschappijen zelf om te beoordelen of vluchten naar
bestemmingen waarvoor een vliegverbod geldt, commercieel interessant zijn op basis
van het geschatte aantal uitzonderingsgevallen.
KLM heeft bij navraag aangegeven dat ze al eerder vlogen vanaf Zuid-Afrika. KLM controleert
72 uur van te voren of passagiers aan een uitzonderingscategorie voldoen, binnen de
mogelijkheden die ze hebben, zoals ze al voor 23 februari jl. deden en geven aan dat
ze hierop strikt zullen blijven toezien.
Vraag 5
Welke stappen gaat u ondernemen om KLM aan het geldende vliegverbod te houden en bent
u het ermee eens dat op dit punt snel actie nodig is?
Antwoord 5
Zie antwoord 4.
Vraag 6
Zijn er de afgelopen dagen vluchten tussen Zuid-Afrika en Amsterdam uitgevoerd ondanks
het geldende vliegverbod? Zo ja, om hoeveel vluchten en passagiers gaat het dan en
zijn alle passagiers gecontroleerd op de aanwezigheid van een negatieve PCR-test en
een sneltest? Zo nee, hoe is de controle wel uitgevoerd?
Antwoord 6
Ten aanzien van het aantal vluchten tussen Zuid-Afrika en Amsterdam, kan ik u op basis
van voorlopige cijfers van Schiphol melden, dat er in de periode 22 tot en met 28 februari
2021 in totaal 6 passagiersvluchten hebben plaatsgevonden. Daarbij gaat het in dezelfde
periode om een gemiddelde van 20 passagiers per dag, met als eindbestemming Schiphol
(OD) en gemiddeld 40 transferpassagiers per dag.
Luchtvaartmaatschappijen controleren alle reizigers op het voldoen aan de eisen, zoals
het kunnen tonen van een geldig negatief NAAT en sneltestresultaat, om naar Nederland
kunnen vliegen. De veiligheidsregio’s voeren hier controles op uit bij aankomst te
Nederland.
Vraag 7
Welke stappen gaat u nemen tegen KLM als het bedrijf zich niet heeft gehouden aan
het geldende vliegverbod naar Zuid-Afrika?
Antwoord 7
Zie antwoord 3.
Vraag 8
Bent u het ermee eens dat KLM, een maatschappij die op de been wordt gehouden door
een lening waar de Staat grotendeels garant voor staat en de grootste aanvrager van
de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)-regeling is, zich moet houden
aan de coronamaatregelen en dat het overtreden van de maatregelen het draagvlak voor
de coronamaatregelen kan aantasten?
Antwoord 8
Ja. Net zoals dit geldt voor alle andere vervoerders.
Vraag 9
Kunt u deze vragen één voor één en uiterlijk 5 maart 2021 beantwoorden?
Antwoord 9
Dit is helaas niet gelukt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.