Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Ziengs, Aartsen en Van der Linde over de problemen die vuurwerk-ondernemers ondervinden bij het verkrijgen van voorfinanciering bij banken
Vragen van de leden Ziengs, Aartsen en Van der Linde (allen VVD) aan de Staatssecretarissen van Infrastructuur en Waterstaat en van Economische Zaken en Klimaat over de problemen die vuurwerk-ondernemers ondervinden bij het verkrijgen van voorfinanciering bij banken (ingezonden 10 februari 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat),
mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 4 maart
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 1888.
Vraag 1
Bent u bekend met de problemen bij voorfinanciering die vuurwerkondernemers ondervinden?1
Antwoord 1
De zorgen van ondernemers rondom voorfinanciering zijn in algemene zin bekend. Ik
ben bekend met één concrete casus waarbij dit direct samenhing met (on)mogelijkheden
voor voorfinanciering in relatie tot de vormgeving van de compensatieregeling.
Vraag 2
Klopt het dat u op 16 december jl. antwoordde dat vuurwerk-ondernemers voor voorfinanciering
gebruik zouden kunnen maken van de Kleine Kredieten Corona garantieregeling (KKC),
Borgstellingskrediet MKB Corona (BMKB C), de Garantie Ondernemingsfinanciering corona
(GO-C) of Qredits?
Antwoord 2
In mijn brief van 11 december 2020 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de reguliere
steunmaatregelen waar de vuurwerkbranche gebruik van kan maken, inclusief de door
de rijksoverheid ondersteunde kredietmogelijkheden, zoals de KKC-regeling, BMKB-C,
GO-C en Qredits.
Vraag 3
Bent u bekend met de afwijzing die banken als ABN AMRO geven, omdat zij geen vertrouwen
hebben in het toekomstige verdienmodel op vuurwerk in verband met het eenmalige verbod,
waardoor zij geen krediet financieren?
Antwoord 3
Ik ben bekend met één concrete situatie waarin een vuurwerkimporteur aangeeft dat
de ABN AMRO een beschrijving van de regeling vereiste voor een besluit. Toen dit speelde,
kon de conceptregeling nog niet worden gedeeld. Een eerste concept van de regeling
is op 18 januari 2021 aan de betreffende partij gecommuniceerd. Het is mij verder
niet bekend dat deze eisen te maken hebben met het verdienmodel op vuurwerk vanwege
het eenmalige verbod.
De branche is meerdere malen gevraagd om concrete voorbeelden, maar tot op heden is
dit het enige voorbeeld dat mij bekend is.
Vraag 4
Begrijpt u dat deze voorfinanciering noodzakelijk is om onder andere de kosten voor
opslag en vervoer te kunnen betalen en gemaakte kosten te overbruggen?
Antwoord 4
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstraat heeft nauw contact met de vuurwerkbranche.
De branche heeft aangegeven dat zij in de meeste gevallen voor de externe transportkosten
een regeling voor uitstel van betaling hebben kunnen treffen met de vervoerders. Na
uitbetaling kunnen de voorschotten gebruikt worden om o.a. uitstaande betalingen voor
extern ingehuurd vervoer te voldoen. In de kosten van het eigen vervoer wordt tegemoetgekomen
via de verruimde Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en de Tijdelijke Noodmaatregel
Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). Met betrekking tot de opslag zijn geen concrete
situaties bekend waarin voorfinanciering een probleem is dat niet kan worden opgelost
tot de uitbetaling van de voorschotten heeft plaatsgevonden.
Vraag 5
Bent u op de hoogte van het feit dat deze ondernemers nu geconfronteerd worden met
zeer hoge rentepercentages als gevolg van kredietoverschrijding door de gemaakte kosten
en vanwege de achterblijvende vergoedingen van de overheid en het weigeren van banken
om krediet te verlenen?
Antwoord 5
Er vindt regelmatig overleg plaats met de vertegenwoordigers van branche en daarover
zijn tot nu toe, met uitzondering op mijn antwoord op vraag 3, geen signalen bekend.
Vraag 6
Klopt het dat u pas in juni 2021 verwacht de ondernemers, die deze kosten nu moeten
maken, een tegemoetkoming in de opslagkosten uit te keren?
Antwoord 6
Het streven is om zo snel mogelijk de regeling vast te stellen en uit te voeren, rekening
houdend met de benodigde zorgvuldigheid en de mogelijkheid voor alle getroffen ondernemers
om in gelijke mate een beroep hierop te doen. De uit het verbod voortgekomen regeling,
de Tijdelijke subsidie vuurwerkverbod COVID-19 (TSVC-19), zal voorzien in steun bij
activiteiten die nodig waren door het tijdelijke vuurwerkverbod, die specifiek zijn
voor vuurwerkwinkels en niet ondervangen worden door het instrumentarium van de generieke
steunmaatregelen (TVL/NOW). Daarnaast worden vuurwerkbedrijven gesteund bij de opslag
van het niet-verkochte vuurwerk gedurende een jaar en de daarvoor gemaakte en te maken
extra transportkosten.
Ik streef ernaar om de definitieve regeling op 29 maart vast te stellen en op 30 maart
te publiceren. Van 31 maart tot en met 3 mei kunnen aanvragen worden ingediend, waarna
RVO begin mei start met het uitkeren van de voorschotten. Het streven is om uiterlijk
1 juli 2021 alle voorschotten te hebben uitbetaald. De uitbetalingen vinden plaats
na de sluiting van het loket, omdat anders mogelijk het subsidieplafond wordt overschreden
en latere aanvragers geen subsidie kunnen ontvangen.
Vraag 7
Hoe verwacht u dat ondernemers, die al meer dan een jaar geen inkomsten hebben ontvangen,
deze kosten kunnen financieren, als de banken niet meewerken?
Antwoord 7
De vuurwerkbranche kan sinds december 2020 gebruik maken van de reguliere coronasteunmaatregelen,
zoals de TVL en NOW-regelingen. De aanvullende regeling, de TSVC-19, vormt extra steun
bij activiteiten die nodig waren door het vuurwerkverbod. Daarnaast worden vuurwerkbedrijven
gesteund bij het opslaan van het niet-verkochte vuurwerk gedurende een jaar en de
daarvoor gemaakte en te maken transportkosten.
Vraag 8
Bent u op de hoogte van de problemen die met opslag kunnen ontstaan als de kosten
hiervoor niet betaald kunnen worden?
Antwoord 8
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstraat heeft nauw contact met de vuurwerkbranche,
waaronder detailhandelaren en vuurwerkbedrijven. In dit contact zijn door de branche
geen concrete probleemgevallen met betrekking tot de betaling van de opslagkosten
van vuurwerk aan de orde gebracht. De TSVC-19 steunt in een tegemoetkoming voor de
opslagkosten gedurende een jaar van het niet-verkochte vuurwerk.
Vraag 9
Bent u bereid deze ondernemers op korte termijn een oplossing te bieden. Zo nee, waarom
niet? Zo ja, hoe?
Antwoord 9
De opvolging van de processen die voor de TSVC-19 moeten worden doorlopen, is korter
dan gebruikelijk en komt daarmee tegemoet aan de wens om de uitbetalingen aan de branche
zo snel mogelijk te starten. Hier is ook nauw contact over geweest met de branche.
De branche heeft op de eerder genoemde situatie na verder geen problematische casussen
aangeleverd.
Vraag 10
Zou het een mogelijkheid zijn om ook andere banken, zoals Handelsbanken, die wel welwillend
zijn om financiering te verstrekken, gebruik te laten maken van de garantieregelingen
voor banken?
Antwoord 10
Buitenlandse banken die in het bezit zijn van een EU-bankvergunning kunnen zich bij
RVO laten accrediteren door een toelatingsprocedure te doorlopen. De garanties moeten
wel altijd ten goede komen aan Nederlandse ondernemingen met substantiële activiteiten
in Nederland. Handelsbanken kan dus desgewenst een accreditatie-aanvraag indienen
en de procedure doorlopen.
Vraag 11
Op welke manieren zou de overheid garant kunnen staan om banken de zekerheid te bieden
om betreffende ondernemers te financieren en in welke mate bent u bereid om dat te
doen?
Antwoord 11
De bestaande generieke garantieregelingen BMKB- en GO-regeling zijn toegankelijk voor
de vuurwerkbranche. De BMKB voorziet in staatsgarantie op financieringen tot maximaal
€ 1,5 miljoen per onderneming. De GO biedt staatsgarantie op financieringen vanaf
€ 1,5 miljoen tot maximaal € 150 miljoen per onderneming. Ondernemers die getroffen
zijn door COVID-19 kunnen aanspraak maken op de coronamodules van deze regelingen
met hogere garantiepercentages en op de KKC-regeling (voor kleine kredieten tot € 50.000
per ondernemer). Ondernemers kunnen een kredietaanvraag indienen bij een geaccrediteerde
bank en voor de KKC en de BMKB ook bij geaccrediteerde non-bancaire financiers. Ondanks
de staatsgarantie blijft de afweging om ondernemers al dan niet te voorzien in voorfinanciering
aan de financiers.
Vraag 12
Kunt u in de tussentijd op korte termijn een voorfinanciering van de verwachte opslagkosten
uitbetalen. Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 12
Zoals eerder genoemd zal het RVO-loket tot en met 3 mei geopend zijn voor aanvragen.
Vanwege het subsidieplafond kan de RVO pas na de sluiting beginnen met het uitkeren
van de voorschotten. Eerdere voorfinanciering is niet mogelijk, omdat er een limiet
is aan de subsidie waardoor latere aanvragers bij eerdere uitbetaling mogelijk geen
subsidie meer kunnen ontvangen.
Vraag 13
Kunt u bovenstaande vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 13
Ja, zie bovenstaande antwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.