Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Karabulut over het ’s nachts uitschakelen van de SMART-L-radar in Wier
Vragen van het lid Karabulut (SP) aan de Staatssecretaris van Defensie over het ’s nachts uitschakelen van de SMART-L-radar in Wier. (ingezonden 25 januari 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Visser (Defensie) (ontvangen 26 februari 2021)
         
Vraag 1
            
Op welke afstand staat de radar in Wier van de bebouwde kom?1
Antwoord 1
            
De bebouwde kom van Wier ligt op ruim 600 meter van de nieuwe radartoren.
Vraag 2
            
Wat waren de doorslaggevende argumenten om de radar ’s nachts uit te zetten?
Antwoord 2
            
De doorslaggevende argumenten om de radar in Wier gedurende de testfase tijdelijk
               ’s nachts stil te zetten zijn dat de radar alleen ’s nachts de geluidsnormen overschrijdt
               en het niet noodzakelijk is om gedurende de gehele testperiode 24 uur per dag te testen.
               Daarnaast is de verwachting dat het slechts een tijdelijk probleem is en dat dit kan
               worden opgelost.
            
Vraag 3
            
Klopt het dat de klachten in Wier overeenkomen met de klachten van de bevolking van
               Herwijnen met de radarstraling van de KNMI-radar en de radarstraling van het scheepsverkeer?
               Zo nee, wat is het verschil?
            
Antwoord 3
            
De bewoners in Wier maken melding van verstoringen op televisies, Wi-Fi signalen en
               (buiten)lampen en het geluid dat de SMART-L radar produceert. Vanuit beide regio’s
               komen vragen over radarstraling en gezondheid, waarbij in Herwijnen specifiek ook
               de koppeling met de KNMI-radar en radars van scheepsverkeer aan de orde is.
            
Vraag 4
            
Deelt u de opvatting dat afzien van de bouw van SMART-L-radar in Herwijnen gepast
               is en dat de bewaking van het luchtruim met andere middelen kan worden opgelost? Kunt
               u uw antwoord toelichten?
            
Antwoord 4
            
In de Kamerbrief (Kamerstuk 27 830, nr. 139) van 29 oktober 2014 en de antwoorden op vragen naar aanleiding van onder andere
               het alternatieve locaties onderzoek van 20 april 2020 (Kamerstuk 31 936, nr. 739) is toegelicht dat er ten minste twee radars noodzakelijk zijn voor structurele luchtruimbewaking
               onder verantwoordelijkheid van Nederland. Het opvangen van de weggevallen radardekking
               met tijdelijke en beperkte alternatieven is geen structurele borging van luchtruimbewaking.
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven wat de vorderingen zijn bij het zoeken van een andere locatie voor
               de zuidelijke radar dan Herwijnen?
            
Antwoord 5
            
Zoals bekend is er door het Rijksvastgoedbedrijf een alternatieve locaties onderzoek
               verricht dat op 6 februari 2020 (Kamerstuk 31 936, nr. 718) met uw Kamer is gedeeld.
            
Daarnaast is in de Kamerbrief Uitvoering moties met betrekking tot de SMART-L radar
               te Herwijnen (Kamerstuk 35 570 X, nrs. 24 en 29) aangegeven dat een nieuw onderzoek naar alternatieve locaties wordt gestart, waarbij,
               om tot een nieuw zoekgebied te komen, ook de hoogte van de radar zal worden meegenomen.
            
Toelichting:
            
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Fritsma (PVV),
               ingezonden 22 januari 2021 (vraagnummer 2021Z01174) en van het lid Kerstens (PvdA), ingezonden 22 januari 2021 (vraagnummer 2021Z01178).
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
B. Visser, staatssecretaris van Defensie 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.