Schriftelijke vragen : Het transparantiebeleid van ontwikkelingsbank FMO en door FMO gefinancierde misstanden in de Democratische Republiek Congo
Vragen van de leden Van Raan (PvdD) en Van den Nieuwenhuijzen (GroenLinks) aan de ministers voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en van Financiën over het transparantiebeleid van ontwikkelingsbank FMO en door FMO gefinancierde misstanden in de Democratische Republiek Congo (ingezonden 16 februari 2021).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Banken stappen uit plantages Congo zonder landroof
               op te lossen»1 en het rapport «Finance as Agro-Colonialism» gepubliceerd door elf ngo's, waaronder
               Milieudefensie?2
Vraag 2
            
Heeft u contact gehad met FMO over het rapport en zo ja, wat was de reactie van FMO?
Vraag 3
            
Welk deel van de in totaal 150 miljoen dollar aan leningen die Feronia-PHC sinds 2013
               heeft ontvangen van Europese ontwikkelingsbanken is verstrekt door FMO?
            
Vraag 4
            
Klopt het dat FMO en de ontwikkelingsbanken BIO, DEG en EAIF zich in mei 2020 bereid
               toonden om 80% van de uitstaande leningen aan Feronia-PHC af te schrijven? Kunt u
               verduidelijken welk bedrag de ontwikkelingsbanken precies bereid waren af te schrijven
               en wat daarbinnen het aandeel van FMO was? Kunt u delen wat de overwegingen waren
               om in te stemmen met deze afschrijving? Kunt u bevestigen dat deze afschrijving plaatsvond
               of zal plaatsvinden?
            
Vraag 5
            
Klopt het dat na het faillissement van Feronia Inc. het teruggeven van de concessierechten
               aan lokale gemeenschappen niet aan de orde is geweest? Heeft FMO hier op enig moment
               voor gepleit? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 6
            
Heeft Feronia-PHC voldaan aan de voorwaarden die door de Europese ontwikkelingsbanken
               werden gesteld aan het afschrijven van de lening, namelijk een herziening van het
               Environmental & Social Action Plan (ESAP)? Welke herziening moest er volgens de ontwikkelingsbanken
               plaatsvinden en hoe is dit door Feronia-PHC geïmplementeerd?
            
Vraag 7
            
Herinnert u zich dat u in uw beantwoording van eerdere schriftelijke vragen van 22 november
               20193 stelde dat er bij constatering van te lage lonen een verbetertraject richting een
               leefbaar loon en tijdige uitbetaling wordt opgenomen in een actieplan? Klopt de bewering
               uit het ngo-rapport dat werknemers op de plantages nog steeds minder dan het minimumloon
               verdienen? Is FMO een verbetertraject gestart nadat eerder bleek dat werknemers van
               Feronia-PHC minder dan een leefbaar loon verdienen en hun loon te laat uitbetaald
               krijgen? Zo ja, wat waren de resultaten van dit verbetertraject en hoe wordt gecontroleerd
               of werknemers nu daadwerkelijk minstens het minimumloon verdienen? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 8
            
Herinnert u zich dat u in uw beantwoording van eerdere schriftelijke vragen van 20 november
               20194 stelde dat wanneer onderzoek naar landrechten tekortschiet er beroep kan worden gedaan
               op het onafhankelijke klachtenmechanisme van FMO en de Duitse en Franse ontwikkelingsbanken?
            
Vraag 9
            
Kunt u bevestigen dat lokale gemeenschappen in november 2018 een klacht indienden
               via het gezamenlijke klachtenmechanisme? Klopt het dat twee jaar na de start van de
               klachtenprocedure de bemiddeling nog niet is begonnen? Zo ja, waarom niet?
            
Vraag 10
            
Wat gebeurt er als de klachtenprocedure niet naar tevredenheid wordt afgerond voordat
               de ontwikkelingsbanken definitief geen belangen of financiering meer hebben in Feronia-PHC?
            
Vraag 11
            
Kunt u toelichten hoe de toekenning, in 2019, van een financiering ter waarde van
               250.000 euro aan Feronia met het oog op capaciteitsopbouw heeft bijgedragen aan de
               klachtenprocedure van de ontwikkelingsbanken? Om welk type financiering ging het?
               Maakt deze financiering deel uit van het afgeschreven bedrag? Stelt FMO eenzelfde
               hoeveelheid financiering beschikbaar aan de lokale gemeenschappen, die in hun klacht
               expliciet vragen om financiële en technische ondersteuning tijdens de procedure?
            
Vraag 12
            
Welke stappen neemt u om een goede uitvoering van het klachtenmechanisme te borgen?
Vraag 13
            
Bent u bereid om alsnog maatregelen te treffen om de inheemse bevolking hun landrechten
               terug te helpen verkrijgen?
            
Vraag 14
            
Kunt u een overzicht geven van de stappen die u heeft ondernomen ten aanzien van de
               Nederlandse ontwikkelingsbank FMO sinds FMO in 2019 onder vuur kwam te liggen vanwege
               de financiering van Feronia?
            
Vraag 15
            
Bent u bereid om de resultaten van hetdue diligence-onderzoek dat door de Duitse ontwikkelingsbank is uitgevoerd en ter beschikking is
               gesteld van FMO voordat de investering in Feronia-PHC plaatsvond te delen met de Kamer?
               Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 16
            
Op welke manieren zou op nationaal niveau wettelijke verankering van de zorgplicht
               die financiële instellingen hebben ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen
               kunnen bijdragen aan het voorkomen dat de brede welvaart wordt aangetast door bijvoorbeeld
               mensenrechtenschendingen en milieuschade?
            
Vraag 17
            
Deelt u de mening dat de financiering, door FMO, van Feronia en andere projecten waarbij
               ernstige misstanden gedocumenteerd werden, de noodzaak illustreert van een wettelijke
               verankering op nationaal niveau van deze zorgplicht, zodat de naleving van deze plicht
               door een onafhankelijke toezichthouder gehandhaafd kan worden?
            
Vraag 18
            
Klopt het dat Feronia-PHC 2.100 kilometer aan operationele wegen, 3.000 huizen voor
               werknemers, 95 scholen, 4 ziekenhuizen, 17 dispensaria en 6 gezondheidscentra opknapte,
               zoals op de website van FMO wordt beweerd? Kunt u de coördinaten van deze locaties
               aanleveren zodat deze informatie geverifieerd kan worden?
            
Vraag 19
            
Klopt het dat FMO en de andere betrokken ontwikkelingsbanken de lokale gemeenschappen
               niet geconsulteerd hebben vooraleer het bedrijf over te dragen aan een private investeerder?
               Zo nee, hoe en wanneer zijn de gemeenschappen geconsulteerd?
            
Vraag 20
            
Welke vervolgstappen gaat u nemen om ervoor te zorgen dat FMO de veronderstelde begunstigden
               van ontwikkelingsprocessen waaraan FMO bijdraagt, betrekt en laat meebeslissen over
               wat voor financiering en projecten kunnen bijdragen aan een verbetering van hun levenssituatie?
            
Vraag 21
            
Bent u bekend met het bericht «Transparantie ontwikkelingsbank FMO schiet tekort"
               verschenen op 11 februari jl. in Trouw?5
Vraag 22
            
Bent u bekend met het in het bericht aangehaalde rapport van hetInternational Accountability Project en de Foundation for the Development of Sustainable Policies en de gezamenlijk brief daarover aan FMO van 28 verschillende organisaties?6
Vraag 23
            
Wat is uw appreciatie van het rapport en de brief?
Vraag 24
            
Hoe kan het dat in slechts een kwart van de gevallen potentiële negatieve gevolgen
               van een investering van FMO bekend werden gemaakt? Deelt u de mening dat dit percentage
               te laag is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit te veranderen?
            
Vraag 25
            
Hoe beziet u de verantwoordelijkheid van FMO om lokale gemeenschappen die geraakt
               worden door investeringen van FMO op eerlijke en tijdige wijze te betrekken en te
               informeren? Deelt u de mening dat die verantwoordelijkheid niet alleen bij de klanten
               van FMO, maar ook bij FMO zelf ligt?
            
Vraag 26
            
Op welke wijze kan FMO aantonen dat kennisdeling, consultatie en het openbaar maken
               van belangrijke projectinformatie, waarvoor de verantwoordelijkheid volgens FMO vooral
               bij de klant ligt, ook daadwerkelijk gebeurt?
            
Vraag 27
            
Bent u bereid om met FMO in gesprek te gaan gericht op een snelle verbetering van
               de publieke toegankelijkheid van sociale- en milieueffecten van voorgenomen investeringen
               door FMO? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat wordt uw inzet voor dat gesprek?
            
Vraag 28
            
Bent u bereid om tijdens dit gesprek ook het belang van het adresseren en wegnemen
               van extra barrières voor groepen in gemarginaliseerde posities, zoals inheemse groepen
               en vrouwen, te benadrukken?
            
Vraag 29
            
Kunt u toelichten hoe de Kamer geacht wordt gedegen controle te kunnen uitoefenen
               op de investeringen van FMO als de informatie die FMO verschaft onvolledig is?
            
Vraag 30
            
Herinnert u zich uw beantwoording eerdere schriftelijke vragen van 20 november 20197 op de vraag of u een lijst van bedrijven die gefinancierd worden door FMO en zich
               schuldig hebben gemaakt aan landroof met de Kamer kan delen, waarin u verwees naar
               de website van FMO? Bent u, nu gebleken is dat in slechts een kwart van de gevallen
               bekend wordt gemaakt welke potentiële negatieve gevolgen een investering van FMO kan
               hebben voor mens een milieu, wel bereid om de Kamer deze lijst toe te sturen?
            
Vraag 31
            
Bent u, nu gebleken is dat FMO niet voldoende transparant is, bereid een inventarisatie
               uit te voeren van alle projecten waar FMO bij betrokken is en die potentiële negatieve
               gevolgen zouden kunnen hebben voor mens, dier, milieu, klimaat en biodiversiteit en
               de projecten waarvan FMO verzuimt alle negatieve gevolgen te belichten daarbij te
               betrekken? Kunt u deze inventarisatie met de Kamer delen?
            
Vraag 32
            
Indien het antwoord op vraag 31 en 32 nee is, hoe gaat u er dan voor zorgen dat FMO
               het maatschappelijk vermogen op verantwoorde wijze beheert, iets waarvan u in de beantwoording
               van eerdere vragen van het lid van Raan over het nieuwe investeringsbeleid van FMO
               aangaf dat de staat daarop toeziet als aandeelhouder?8
Vraag 33
            
Welke stappen gaat u nemen om de transparantie en informatievoorziening van FMO te
               verbeteren?
            
Vraag 34
            
Waarom zijn de resultaten van de reguliere evaluatie van FMO over de periode 2013–2018,
               die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2020 zouden worden opgeleverd, nog
               niet met de Kamer gedeeld? Wanneer denkt u deze naar de Kamer te kunnen sturen? Deelt
               u de mening dat het onwenselijk is dat FMO sinds 2012 niet meer aan reguliere evaluatie
               onderhevig is geweest?
            
Vraag 35
            
Deelt u de mening dat de consultatie van het (lokaal) maatschappelijk middenveld een
               belangrijk onderdeel moet uitmaken van de evaluatie van het informatiebeleid van FMO?
               Zo ja, hoe zorgt u ervoor dat dit ook echt het geval is?9
Vraag 36
            
Kunt u zich herinneren dat de Minister van Financiën tijdens het algemeen overleg
               Staatsdeelnemingen op 3 februari 2021 zei: «Als er nou problemen ontstaan bij een
               specifiek project, dan spreekt het kabinet wel met de raad van bestuur over de vraag
               of het algemene investeringsbeleid en het mvo-beleid van FMO nog toereikend zijn.
               Dat doe ik dan in nauwe afstemming met de Minister voor BuHa-OS»?
            
Vraag 37
            
Vormen de misstanden waar FMO bij betrokken is en het gebrek aan transparantie voor
               u aanleiding om een gesprek aan te gaan met de raad van bestuur over de vraag of het
               algemene investeringsbeleid en het mvo-beleid van FMO nog toereikend zijn? Zo ja,
               kunt u de Kamer informeren over de plannen?
            
Vraag 38
            
Kunt u verklaren waarom FMO ondanks het gebrek aan transparantie relatief hoog scoort
               op de Transparantiebenchmark in het Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen 2019? Kunt
               u nog garanderen dat de Transparantiebenchmark een betrouwbaar beeld geeft? Vormt
               het gebrek aan transparantie bij FMO voor u reden om de ranking te herzien?
            
Vraag 39
            
Deelt u de mening dat publiekecountry-by-country (cbc)-rapportage FMO inzicht kan gegeven in de mate waarin een klant zich schuldig
               maakt aan belastingontwijking?
            
Vraag 40
            
Bent u bereid om u in te zetten voor publieke cbc -rapportage als voorwaarde om in
               aanmerking te komen voor financiering door FMO? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 41
            
Klopt het dat Invest International gebruik zal maken van het transparantiebeleid van
               FMO?
            
Vraag 42
            
Hoe wil u ervoor zorgen dat Invest International niet te maken zal krijgen met dezelfde
               tekortkomingen in het transparantiebeleid?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
T.J.H. van den Nieuwenhuijzen, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.