Schriftelijke vragen : Het transparantiebeleid van ontwikkelingsbank FMO en door FMO gefinancierde misstanden in de Democratische Republiek Congo
Vragen van de leden Van Raan (PvdD) en Van den Nieuwenhuijzen (GroenLinks) aan de ministers voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en van Financiën over het transparantiebeleid van ontwikkelingsbank FMO en door FMO gefinancierde misstanden in de Democratische Republiek Congo (ingezonden 16 februari 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Banken stappen uit plantages Congo zonder landroof
op te lossen»1 en het rapport «Finance as Agro-Colonialism» gepubliceerd door elf ngo's, waaronder
Milieudefensie?2
Vraag 2
Heeft u contact gehad met FMO over het rapport en zo ja, wat was de reactie van FMO?
Vraag 3
Welk deel van de in totaal 150 miljoen dollar aan leningen die Feronia-PHC sinds 2013
heeft ontvangen van Europese ontwikkelingsbanken is verstrekt door FMO?
Vraag 4
Klopt het dat FMO en de ontwikkelingsbanken BIO, DEG en EAIF zich in mei 2020 bereid
toonden om 80% van de uitstaande leningen aan Feronia-PHC af te schrijven? Kunt u
verduidelijken welk bedrag de ontwikkelingsbanken precies bereid waren af te schrijven
en wat daarbinnen het aandeel van FMO was? Kunt u delen wat de overwegingen waren
om in te stemmen met deze afschrijving? Kunt u bevestigen dat deze afschrijving plaatsvond
of zal plaatsvinden?
Vraag 5
Klopt het dat na het faillissement van Feronia Inc. het teruggeven van de concessierechten
aan lokale gemeenschappen niet aan de orde is geweest? Heeft FMO hier op enig moment
voor gepleit? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Heeft Feronia-PHC voldaan aan de voorwaarden die door de Europese ontwikkelingsbanken
werden gesteld aan het afschrijven van de lening, namelijk een herziening van het
Environmental & Social Action Plan (ESAP)? Welke herziening moest er volgens de ontwikkelingsbanken
plaatsvinden en hoe is dit door Feronia-PHC geïmplementeerd?
Vraag 7
Herinnert u zich dat u in uw beantwoording van eerdere schriftelijke vragen van 22 november
20193 stelde dat er bij constatering van te lage lonen een verbetertraject richting een
leefbaar loon en tijdige uitbetaling wordt opgenomen in een actieplan? Klopt de bewering
uit het ngo-rapport dat werknemers op de plantages nog steeds minder dan het minimumloon
verdienen? Is FMO een verbetertraject gestart nadat eerder bleek dat werknemers van
Feronia-PHC minder dan een leefbaar loon verdienen en hun loon te laat uitbetaald
krijgen? Zo ja, wat waren de resultaten van dit verbetertraject en hoe wordt gecontroleerd
of werknemers nu daadwerkelijk minstens het minimumloon verdienen? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 8
Herinnert u zich dat u in uw beantwoording van eerdere schriftelijke vragen van 20 november
20194 stelde dat wanneer onderzoek naar landrechten tekortschiet er beroep kan worden gedaan
op het onafhankelijke klachtenmechanisme van FMO en de Duitse en Franse ontwikkelingsbanken?
Vraag 9
Kunt u bevestigen dat lokale gemeenschappen in november 2018 een klacht indienden
via het gezamenlijke klachtenmechanisme? Klopt het dat twee jaar na de start van de
klachtenprocedure de bemiddeling nog niet is begonnen? Zo ja, waarom niet?
Vraag 10
Wat gebeurt er als de klachtenprocedure niet naar tevredenheid wordt afgerond voordat
de ontwikkelingsbanken definitief geen belangen of financiering meer hebben in Feronia-PHC?
Vraag 11
Kunt u toelichten hoe de toekenning, in 2019, van een financiering ter waarde van
250.000 euro aan Feronia met het oog op capaciteitsopbouw heeft bijgedragen aan de
klachtenprocedure van de ontwikkelingsbanken? Om welk type financiering ging het?
Maakt deze financiering deel uit van het afgeschreven bedrag? Stelt FMO eenzelfde
hoeveelheid financiering beschikbaar aan de lokale gemeenschappen, die in hun klacht
expliciet vragen om financiële en technische ondersteuning tijdens de procedure?
Vraag 12
Welke stappen neemt u om een goede uitvoering van het klachtenmechanisme te borgen?
Vraag 13
Bent u bereid om alsnog maatregelen te treffen om de inheemse bevolking hun landrechten
terug te helpen verkrijgen?
Vraag 14
Kunt u een overzicht geven van de stappen die u heeft ondernomen ten aanzien van de
Nederlandse ontwikkelingsbank FMO sinds FMO in 2019 onder vuur kwam te liggen vanwege
de financiering van Feronia?
Vraag 15
Bent u bereid om de resultaten van hetdue diligence-onderzoek dat door de Duitse ontwikkelingsbank is uitgevoerd en ter beschikking is
gesteld van FMO voordat de investering in Feronia-PHC plaatsvond te delen met de Kamer?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Op welke manieren zou op nationaal niveau wettelijke verankering van de zorgplicht
die financiële instellingen hebben ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen
kunnen bijdragen aan het voorkomen dat de brede welvaart wordt aangetast door bijvoorbeeld
mensenrechtenschendingen en milieuschade?
Vraag 17
Deelt u de mening dat de financiering, door FMO, van Feronia en andere projecten waarbij
ernstige misstanden gedocumenteerd werden, de noodzaak illustreert van een wettelijke
verankering op nationaal niveau van deze zorgplicht, zodat de naleving van deze plicht
door een onafhankelijke toezichthouder gehandhaafd kan worden?
Vraag 18
Klopt het dat Feronia-PHC 2.100 kilometer aan operationele wegen, 3.000 huizen voor
werknemers, 95 scholen, 4 ziekenhuizen, 17 dispensaria en 6 gezondheidscentra opknapte,
zoals op de website van FMO wordt beweerd? Kunt u de coördinaten van deze locaties
aanleveren zodat deze informatie geverifieerd kan worden?
Vraag 19
Klopt het dat FMO en de andere betrokken ontwikkelingsbanken de lokale gemeenschappen
niet geconsulteerd hebben vooraleer het bedrijf over te dragen aan een private investeerder?
Zo nee, hoe en wanneer zijn de gemeenschappen geconsulteerd?
Vraag 20
Welke vervolgstappen gaat u nemen om ervoor te zorgen dat FMO de veronderstelde begunstigden
van ontwikkelingsprocessen waaraan FMO bijdraagt, betrekt en laat meebeslissen over
wat voor financiering en projecten kunnen bijdragen aan een verbetering van hun levenssituatie?
Vraag 21
Bent u bekend met het bericht «Transparantie ontwikkelingsbank FMO schiet tekort"
verschenen op 11 februari jl. in Trouw?5
Vraag 22
Bent u bekend met het in het bericht aangehaalde rapport van hetInternational Accountability Project en de Foundation for the Development of Sustainable Policies en de gezamenlijk brief daarover aan FMO van 28 verschillende organisaties?6
Vraag 23
Wat is uw appreciatie van het rapport en de brief?
Vraag 24
Hoe kan het dat in slechts een kwart van de gevallen potentiële negatieve gevolgen
van een investering van FMO bekend werden gemaakt? Deelt u de mening dat dit percentage
te laag is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit te veranderen?
Vraag 25
Hoe beziet u de verantwoordelijkheid van FMO om lokale gemeenschappen die geraakt
worden door investeringen van FMO op eerlijke en tijdige wijze te betrekken en te
informeren? Deelt u de mening dat die verantwoordelijkheid niet alleen bij de klanten
van FMO, maar ook bij FMO zelf ligt?
Vraag 26
Op welke wijze kan FMO aantonen dat kennisdeling, consultatie en het openbaar maken
van belangrijke projectinformatie, waarvoor de verantwoordelijkheid volgens FMO vooral
bij de klant ligt, ook daadwerkelijk gebeurt?
Vraag 27
Bent u bereid om met FMO in gesprek te gaan gericht op een snelle verbetering van
de publieke toegankelijkheid van sociale- en milieueffecten van voorgenomen investeringen
door FMO? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat wordt uw inzet voor dat gesprek?
Vraag 28
Bent u bereid om tijdens dit gesprek ook het belang van het adresseren en wegnemen
van extra barrières voor groepen in gemarginaliseerde posities, zoals inheemse groepen
en vrouwen, te benadrukken?
Vraag 29
Kunt u toelichten hoe de Kamer geacht wordt gedegen controle te kunnen uitoefenen
op de investeringen van FMO als de informatie die FMO verschaft onvolledig is?
Vraag 30
Herinnert u zich uw beantwoording eerdere schriftelijke vragen van 20 november 20197 op de vraag of u een lijst van bedrijven die gefinancierd worden door FMO en zich
schuldig hebben gemaakt aan landroof met de Kamer kan delen, waarin u verwees naar
de website van FMO? Bent u, nu gebleken is dat in slechts een kwart van de gevallen
bekend wordt gemaakt welke potentiële negatieve gevolgen een investering van FMO kan
hebben voor mens een milieu, wel bereid om de Kamer deze lijst toe te sturen?
Vraag 31
Bent u, nu gebleken is dat FMO niet voldoende transparant is, bereid een inventarisatie
uit te voeren van alle projecten waar FMO bij betrokken is en die potentiële negatieve
gevolgen zouden kunnen hebben voor mens, dier, milieu, klimaat en biodiversiteit en
de projecten waarvan FMO verzuimt alle negatieve gevolgen te belichten daarbij te
betrekken? Kunt u deze inventarisatie met de Kamer delen?
Vraag 32
Indien het antwoord op vraag 31 en 32 nee is, hoe gaat u er dan voor zorgen dat FMO
het maatschappelijk vermogen op verantwoorde wijze beheert, iets waarvan u in de beantwoording
van eerdere vragen van het lid van Raan over het nieuwe investeringsbeleid van FMO
aangaf dat de staat daarop toeziet als aandeelhouder?8
Vraag 33
Welke stappen gaat u nemen om de transparantie en informatievoorziening van FMO te
verbeteren?
Vraag 34
Waarom zijn de resultaten van de reguliere evaluatie van FMO over de periode 2013–2018,
die naar verwachting in het tweede kwartaal van 2020 zouden worden opgeleverd, nog
niet met de Kamer gedeeld? Wanneer denkt u deze naar de Kamer te kunnen sturen? Deelt
u de mening dat het onwenselijk is dat FMO sinds 2012 niet meer aan reguliere evaluatie
onderhevig is geweest?
Vraag 35
Deelt u de mening dat de consultatie van het (lokaal) maatschappelijk middenveld een
belangrijk onderdeel moet uitmaken van de evaluatie van het informatiebeleid van FMO?
Zo ja, hoe zorgt u ervoor dat dit ook echt het geval is?9
Vraag 36
Kunt u zich herinneren dat de Minister van Financiën tijdens het algemeen overleg
Staatsdeelnemingen op 3 februari 2021 zei: «Als er nou problemen ontstaan bij een
specifiek project, dan spreekt het kabinet wel met de raad van bestuur over de vraag
of het algemene investeringsbeleid en het mvo-beleid van FMO nog toereikend zijn.
Dat doe ik dan in nauwe afstemming met de Minister voor BuHa-OS»?
Vraag 37
Vormen de misstanden waar FMO bij betrokken is en het gebrek aan transparantie voor
u aanleiding om een gesprek aan te gaan met de raad van bestuur over de vraag of het
algemene investeringsbeleid en het mvo-beleid van FMO nog toereikend zijn? Zo ja,
kunt u de Kamer informeren over de plannen?
Vraag 38
Kunt u verklaren waarom FMO ondanks het gebrek aan transparantie relatief hoog scoort
op de Transparantiebenchmark in het Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen 2019? Kunt
u nog garanderen dat de Transparantiebenchmark een betrouwbaar beeld geeft? Vormt
het gebrek aan transparantie bij FMO voor u reden om de ranking te herzien?
Vraag 39
Deelt u de mening dat publiekecountry-by-country (cbc)-rapportage FMO inzicht kan gegeven in de mate waarin een klant zich schuldig
maakt aan belastingontwijking?
Vraag 40
Bent u bereid om u in te zetten voor publieke cbc -rapportage als voorwaarde om in
aanmerking te komen voor financiering door FMO? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 41
Klopt het dat Invest International gebruik zal maken van het transparantiebeleid van
FMO?
Vraag 42
Hoe wil u ervoor zorgen dat Invest International niet te maken zal krijgen met dezelfde
tekortkomingen in het transparantiebeleid?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
T.J.H. van den Nieuwenhuijzen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.