Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Ojik en Van der Lee over het bericht dat het Noorse verzekeringsbedrijf ‘DNV GL’ de certificatie voor Nord Stream 2 intrekt
Vragen van de leden Van Ojik en Van der Lee (beiden GroenLinks) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken en van Economische Zaken en Klimaat over het bericht dat DNV GL de certificatie voor Nord Stream 2 intrekt (ingezonden 13 januari 2021).
Antwoord van Minister Blok (Buitenlandse Zaken), mede namens de Minister van Economische
            Zaken en Klimaat (ontvangen 9 februari 2021).
         
Vraag 1
            
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat het Noorse verzekeringsbedrijf DNV GL alle
               technische en veiligheidscertificaten voor Nord Stream 2 intrekt?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Wat zijn volgens u de gevolgen van deze handeling voor de voltooiing van gaspijpleiding
               Nord Stream 2? Kunt u schetsen welke alternatieve routes inclusief tijdspad er mogelijk
               zijn om Nord Stream 2 te voltooien?
            
Antwoord 2
            
Besluiten van bedrijven om zich terug te trekken uit het Nord Stream 2 project kunnen
               de voltooiing van deze gaspijpleiding hinderen. Het is het kabinet niet bekend of
               Nord Stream AG, de eigenaar van Nord Stream 2, denkt aan alternatieve tracés en/of
               tijdspaden en wat die dan zouden kunnen zijn.
            
Vraag 3
            
Welke verzwaarde sancties kunnen Nederlandse en Europese bedrijven nog verwachten
               na verdere aanscherping van eerdere sancties via het recente goedkeuren van de Amerikaanse
               National Defense Authorization Act (NDAA) door de Senaat? Kunt u verduidelijken wat de gevolgen zijn van deze verzwaarde sancties
               voor het aandeel van Shell bij Nord Stream 2? Welk advies geeft u hierover aan Nederlandse
               bedrijven die zijn betrokken bij Nord Stream 2, zoals Shell? Kunt u tevens toelichten
               welk diplomatiek contact er met de Verenigde Staten over dit verzwaarde sanctiepakket
               is?
            
Antwoord 3
            
De nieuwe sancties zijn onder meer gericht op bedrijfsactiviteiten gerelateerd aan
               bepaalde aanpassingen aan de schepen die werken aan Nord Stream 2 en de certificering
               en verzekering van deze gaspijpleiding. Ik wil niet vooruitlopen op mogelijke gevolgen
               van Amerikaanse sancties voor Europese bedrijven die bij dit project betrokken zijn.
               Sinds de aanname van de eerste Amerikaanse sancties tegen Nord Stream 2 wordt Nederlandse
               bedrijven geadviseerd zich op de hoogte te stellen van de Amerikaanse sanctiewetgeving.
            
Zoals bekend, acht het kabinet de Amerikaanse sancties tegen Nord Stream 2 onwenselijk
               vanwege de gevolgen voor het Europese bedrijfsleven. Nederland zal dit standpunt blijven
               uitdragen in diplomatieke contacten met Amerikaanse gesprekspartners, zoals we dat,
               vaak in samenwerking met Europese partners, ook hebben gedaan bij eerdere Amerikaanse
               sancties tegen Nord Stream 2.
            
Vraag 4
            
Wat is de status van de huidige rechtszaken (het hoger beroep bij het Gerecht van
               de EU en de arbitrageprocedure die is gestart tegen de EU onder het Energiehandvestverdrag)
               die namens Nord Stream 2 zijn aangespannen? Wanneer verwacht u dat deze zijn afgerond?
            
Antwoord 4
            
Nord Stream 2 AG heeft beroep ingesteld bij het Gerecht van de EU met als doel om
               de wijziging van de gasrichtlijn nietig te laten verklaren. Dit is afgewezen (de verzoeker
               is niet-ontvankelijk verklaard). Nord Stream 2 AG is eind juli vorig jaar hiertegen
               in hoger beroep gegaan bij het Europees Hof van Justitie. Die procedure loopt momenteel
               nog en hoewel onbekend is wanneer het Hof uitspraak zal doen, kan wel worden gemeld
               dat de gemiddelde procesduur bij het Hof in 2019 ruim 14 maanden bedroeg.
            
Verder is Nord Stream 2 AG in 2019 een arbitrageprocedure gestart tegen de EU onder
               het Energiehandvestverdrag, waarin wordt gesteld dat de wijziging van de richtlijn
               Nord Stream 2 AG onredelijk zou benadelen. Ook deze procedure loopt nog. Arbitrageprocedures
               hebben vaak een lange doorlooptijd en de uitspraken kunnen de werking van een EU-richtlijn
               niet opschorten.
            
Daarnaast is Nord Stream 2 AG in beroep gegaan bij het regionale Gerechtshof in Düsseldorf
               tegen het besluit van mei vorig jaar van de Duitse energietoezichthouder, het Bundesnetzagentur,
               om geen «afwijking» te verlenen van bepalingen uit de Gasrichtlijn. Een uitspraak
               wordt in de loop van dit jaar verwacht. Dit Gerechtshof zou, alvorens een oordeel
               te vellen, eerst een prejudiciële vraag over interpretatie van de Gasrichtlijn kunnen
               stellen aan het Europees Hof van Justitie.
            
Vraag 5
            
Wat is de procedure voor de inwerkingtreding van Nord Stream 2 indien deze rechtszaken
               nog niet zijn afgerond? Bent u het ermee eens dat er geen sprake kan zijn van activering
               van de Nord Stream 2-pijpleiding indien deze rechtszaken nog niet zijn afgerond, maar
               de gaspijpleiding wel al gereed is? Zo ja, hoe gaat u dit standpunt onder de aandacht
               brengen bij Duitsland en de Commissie? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 5
            
Het is aan de rechters die zich buigen over de rechtszaken genoemd in het antwoord
               op vraag 4 om tot zorgvuldig afgewogen oordelen te komen. Het is niet noodzakelijk
               dat deze zaken worden afgerond voordat de Nord Stream 2 pijpleiding in gebruik kan
               worden genomen. Zonder een succesvol beroep op een uitzonderingsgrond, zoals een «afwijking»
               of «ontheffing», dient Nord Stream 2 AG te voldoen aan alle bepalingen van de Europese
               Gasrichtlijn, inclusief de eisen in relatie tot eigendomsontvlechting, derdentoegang,
               tariefbepalingen en voorschriften op het gebied van transparantie.
            
Vraag 6
            
Welke mogelijkheden in de nabije toekomst ziet u om de motie-Van den Nieuwenhuijzen
               c.s. bij Duitsland en de Commissie aan de orde te stellen die erom vraagt dat de nieuwe
               Europese Gasrichtlijn strikt wordt toegepast?2
Antwoord 6
            
Zoals aangegeven in de brief die ik op 6 november jl. mede namens de Minister van
               Economische Zaken en Klimaat aan de Tweede Kamer heb gestuurd3 in reactie op de motie Van den Nieuwenhuijzen c.s. en in de antwoorden die de Minister
               van Economische Zaken en Klimaat op 20 januari jl. aan de Tweede Kamer heeft toegezonden
               in reactie op eerdere vragen van de leden van de GroenLinks-fractie4, wordt de Gasrichtlijn vooralsnog strikt toegepast op Nord Stream 2. Ik zie op het
               moment geen reden om te verwachten dat hier verandering in komt. Aan het regionale
               Gerechtshof in Düsseldorf ligt in beroep de vraag voor of Nord Stream 2 AG in aanmerking
               komt voor een «afwijking» van bepalingen van de Gasrichtlijn en aan het Hof van Justitie
               ligt de vraag voor of de wijziging van de gasrichtlijn nietig zou moeten worden verklaard,
               zoals verzocht door Nord Stream 2 AG. Het past het kabinet niet om te reageren op
               zaken die onder de rechter zijn.
            
Vraag 7
            
Wilt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 7
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken - 
              
                  Mede namens
B. van 't Wout, minister van Economische Zaken en Klimaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.